Raspberry Pi2, OS, Windows 10

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Oltronix

Raspberry Pi2, OS, Windows 10

Inlägg av Oltronix »

Jag fick ett mail från Microsoft att nu kunde jag ladda ner Windows10 för Raspberry Pi 2. Glad i hågen införskaffade jag en Pi2, ett 16MB minneskort o en låda. Men men för att göra installationen behövdes en W10 PC. Det har jag ingen och hade inte tänkt skaffa utan jag hade tänkt använda Pi2:an när jag behövde Windows. Detta var inte snällt av Microsoft att installation på Pi2 inte skedde på det normala sätter för Raspberry. Dock finns det planer att det kommer ett "normalt" installationsätt, senare förståss inte nu :-(
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 5&t=108979

Detta fick mig att igen fundera på vad som skiljer Pi1 från Pi2 och vilken OS-image man skall man skall använda för Pi2. Jag har inte hitta någon info om detta. Pi1 har en ARM11 CPU på 700MHhz. Pi2 har en ARM Cortex-A7 quad-core 900Mhz. Är det bara att det finns 4 kärnor och det går lite fortare som skiljer? Och framför allt undrar jag om jag skall välja olika OS-images (som jag inte hittar) beroende på CPU eller om det är samma image?

På Pi2 kör jag nu en Raspbian OS-image som jag konfiguerat på en Pi1. Det går fortare och framförallt går det att surfa med normal hastighet. Det enda som jag sett är att webläsaren dyker när jag försöker gå till svt.se. Bara där!? Detta sker inte på Pi1:an.

Web browser:
Epiphany Web Browser
Linux 3.18.7-v7+ #755 SMP PREEMPT Thu Feb 12 17:20:48 GMT 2015 armv7l GNU/Linux
Zkronk

Re: Raspberry Pi2, OS, Windows 10

Inlägg av Zkronk »

En till sak som skiljer är att 2:an har fler GPIO-pinnar..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Oltronix skrev: Men men för att göra installationen behövdes en W10 PC. Det har jag ingen och hade inte tänkt skaffa utan jag hade tänkt använda Pi2:an när jag behövde Windows.
Det är nog inte så bra, Pi2-versionen kommer ju bara kunna köra vissa windowsprogram, långt ifrån alla.
Användarvisningsbild
Oltronix

Inlägg av Oltronix »

Jo jag såg något om att den W10 man får är begränsad. Jag vet inte ens om det finns en CLI och GUI. Men jag tappade lite fart när jag forstod att jag inte skulle få ner någon W10-image till Ri2. När det gäller portar så är det väl så att Pi1 B+ och Pi2 B har samma antal portar.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Här är lite info om hur du kan få igång RPi2 utan Win10
http://techcrunch.com/2015/04/30/how-to ... erry-pi-2/
cadahl

Inlägg av cadahl »

Det finns nu en image till RPi2: https://dev.windows.com/en-us/iot

Helt rätt också att det inte finns något "skal" i OS:et, det vill säga skrivbordet och startskärmen (den med alla tiles) är ej med.

Men, det är i grunden exakt samma OS som Windows 10 för x86. Nästan alla WinRT-APIer är exponerade (universal-profilen + iot extensions).

Man deployar en enda applikation som körs direkt vid uppstart. Denna kan vara headless eller med XAML-gränssnitt. Tyvärr ingen riktig GPU-driver med D3D-stöd ännu, så prestandan lider alltså lite om man vill ha UI.

Man kan även göra background services, utveckla egna drivers (KMDF, UMDF, universal) m.m.

Tanken är att det ska ersätta Windows CE helt och hållet, och det finns tydligen verktyg för att porta gammal kod som kör mot .NET CF och Win32.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Varför?
Raspbian funkar ju lysande.
elabbe

Inlägg av elabbe »

Haha, jag bara väntade på det...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

lillahuset skrev:Varför?
Raspbian funkar ju lysande.
Varför dricka vatten när mjölk fungerar bra att dricka? (Kan bytas mot andra valfria drycker)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Nej, mjölk smakar illa och är skadligt för vuxna så vatten är definitivt ett bättre alternativ.
Men de som föredrar mjölk (W10) ska naturligtvis dricka mjölk (W10).

Jag bara undrade varför.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det kan faktiskt vara så att man har utvecklat en liten windows applikation som man inte vill porta till Linux utan bara köra den på minsta möjliga plattform!
Så låt oss sluta med att vara småaktiga och hacka ner på alla frågeställare som kanske inte alltid inser i vilket rävgryt de ger sig in med en enkel fråga.
Personligen kör jag flera OS och vill inte racka ner på något egentligen.
Det finns olika tillfällen av vår personliga utveckling sedan vi klev ner från träden!
Men det är inte så att en har all sanning i sig ändå.
Somliga säger att han dog trettiotre år gammal för några tusen år sedan.
Så om ni hackar på OS, gå hellre med i Skin Plåster Debatten. Den för mänskligheten framåt!

Om man nu tycker att det ena eller andra OS är så förtrefligt!
Övertyga oss andra då genom att skriva in positiva och lyftande historier.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Lasp: Det var väl ungefär vad jag skrev fast med färre ord.

Själv använder jag Windows, inte dagligen men flera gånger i veckan, av det enkla skälet att jag har kunder som är helt fixerade vid windows. Windows har naturligtvis en plats i världen men det medför en massa obehagliga begränsningar som regleras i Redmond WA. Det slipper man med fri programvara. Och ja, det finns problem även med fri programvara.

Edit: Typ:
Oltronix skrev:Jag fick ett mail från Microsoft att nu kunde jag ladda ner Windows10 för Raspberry Pi 2. Glad i hågen införskaffade jag en Pi2, ett 16MB minneskort o en låda. Men men för att göra installationen behövdes en W10 PC. Det har jag ingen och hade inte tänkt skaffa utan jag hade tänkt använda Pi2:an när jag behövde Windows. Detta var inte snällt av Microsoft att installation på Pi2 inte skedde på det normala sätter för Raspberry. Dock finns det planer att det kommer ett "normalt" installationsätt, senare förståss inte nu :-(
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 5&t=108979
Trevligt? Praktiskt?
elabbe

Inlägg av elabbe »

Lasp skrev:Så låt oss sluta med att vara småaktiga och hacka ner på alla frågeställare
Jag skulle istället säga sluta nappa på samma flamebait om och om igen. Är inte modereringen så hård att sådan OT raderas är det bäst att inte "mata" trollen.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Det här kanske kan vara relevant att läsa...

http://hackaday.com/2015/08/13/raspberr ... e-letdown/
Skriv svar