Arduino eller Raspberry
Arduino eller Raspberry
Vad är de största skillnaderna?
För att göra inbyggda system med styrning av reläer och mottagning av sensor-data, vilken är då mest lämplig?
Använder man samma programmeringsspråk (t.ex. python) på båda enheterna?
Tack på förhand! =)
För att göra inbyggda system med styrning av reläer och mottagning av sensor-data, vilken är då mest lämplig?
Använder man samma programmeringsspråk (t.ex. python) på båda enheterna?
Tack på förhand! =)
Re: Arduino eller Raspberry
Det är ju egentligen helt olika saker och syften
Arduino
Arduino
- Hårdvarunära
- Självgående
- Behöver inte uppdateras
- Mindre som kan gå fel
- Endast C eller ASM
- Uppkopplat
- Datalagring
- Avancerade tillbehör
- Alla språk
Beroende på vad dessa "inbyggda system" faktiskt är och även hur/var
de används så kan mycket väl en traditionell PLC vara "rätt" lösning.
de används så kan mycket väl en traditionell PLC vara "rätt" lösning.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Sitter vid Mjols Bjerge och njuter, men kan inte låta bli att svara. Som styrenhet finns alla möjligheter med en Arduino, stora forum, mycken kringutrustning. Raspberry är en stor liten datormed allt vad som därtill tillhör.
Vad vill du göra mer precist, säkerhet, datalagring osv.
Vad vill du göra mer precist, säkerhet, datalagring osv.
Jag håller på att utveckla en ny typ av åtelkamera för jakt och då kommer både datalagring, intrångsdetektering med åtgärd, dataöverföring via mobila nätet m.m. att vara nödvändigt. Köpte mig en Raspberry Pi igår med en testplatta och lite kablar så ska vi se om jag kan komma igång. Python är språket jag har bestämt mig för, men kan inte det i dagsläget. Har dock programmerat i diverse olika programmeringsspråk för webb i ca 15 år, så det ska nog gå snabbt att lära sig. =) Det är mest syntaxen som brukar skilja.
Arduino verkade ha så många olika varianter och jag blev inte riktigt klok på vad som skiljer mellan de olika modellerna, så det blev en Raspberry för tillfället i alla fall, så får vi se hur det blir i framtiden. =)
Någon som har en bra guide på hur man kommer igång med Raspberryn och göra enklare saker som att t.ex. tända/släcka en lysdiod via kommando i terminal eller motsvarande?
Arduino verkade ha så många olika varianter och jag blev inte riktigt klok på vad som skiljer mellan de olika modellerna, så det blev en Raspberry för tillfället i alla fall, så får vi se hur det blir i framtiden. =)
Någon som har en bra guide på hur man kommer igång med Raspberryn och göra enklare saker som att t.ex. tända/släcka en lysdiod via kommando i terminal eller motsvarande?
RPi är dessvärre inte känd för att vara särskilt strömsnål, uppemot 2-3W drar den. Jag vet inte hur länge man brukar ha en åtelkamera upphängd, men det kommer behövas lite batteri.
Det finns andra Linux SoC's som drar mindre ström och bör lösa uppgiften. Saken är väll att RPi är väldigt prisvärd.
Det finns andra Linux SoC's som drar mindre ström och bör lösa uppgiften. Saken är väll att RPi är väldigt prisvärd.
- SeniorLemuren
Jag skulle satsat på en Arduino till detta. Bra mycket enklare hantering, stort utbud av drivrutiner, programexempel, shields m.m. till de funktioner du vill ha till ett billigt pris. Har du inte bråttom så kostar Kina-kloner nästan gratis. Raspberry är enligt min mening att skjuta mygg med kanon till ditt projekt. Är du dessutom inte insatt i Linux-snårskogen så har du en tröskel redan där. Tro mig jag har varit där.Caniz skrev:Jag håller på att utveckla en ny typ av åtelkamera för jakt och då kommer både datalagring, intrångsdetektering med åtgärd, dataöverföring via mobila nätet m.m. att vara nödvändigt. Köpte mig en Raspberry Pi igår med en testplatta och lite kablar så ska vi se om jag kan komma igång. Python är språket jag har bestämt mig för, men kan inte det i dagsläget. Har dock programmerat i diverse olika programmeringsspråk för webb i ca 15 år, så det ska nog gå snabbt att lära sig. =) Det är mest syntaxen som brukar skilja.
Tack för svaret SeniorLemuren!
Linux är inga problem! Har flera webbservrar med Ubuntu som jag har hand om allting från installation till underhåll på.
Någon länk till någon svensk sida där man kan köpa en Arduino kanske? Blir som sagt inte riktigt klok på vilken typ jag behöver. EDIT: Den här kanske? http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ev3-p87860
Sen är det ju det med språket, kan man använda Python till program på Arduino? Eller är det bättre att jag lär mig typ C som funkar på båda?
Linux är inga problem! Har flera webbservrar med Ubuntu som jag har hand om allting från installation till underhåll på.

Någon länk till någon svensk sida där man kan köpa en Arduino kanske? Blir som sagt inte riktigt klok på vilken typ jag behöver. EDIT: Den här kanske? http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ev3-p87860
Sen är det ju det med språket, kan man använda Python till program på Arduino? Eller är det bättre att jag lär mig typ C som funkar på båda?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=8i2 ... +i+sverige
- SeniorLemuren
Det är C som gäller. För din applikation skulle jag välja Arduino Mega 2560. Jag köpte nyligen en sådan på ebay för ~60 kr inkl. frakt. Motsvarande pris på kjell.com är 499 krCaniz skrev:Tack för svaret SeniorLemuren!
Edit: Om du handlar på ebay så passa på att köpa de andra shields som du behöver också. t.ex. Ethernet-Shield med hållare för micro-SD, kameramodul, rörelsedetektorer, touchscreen m.m.
Lätt arduino om du har som mål att få funktionen klar till ett minimalt pris.
Säg till jag har nog nått kort över om det är bråttom.
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... 16mhz+-+5v
Säg till jag har nog nått kort över om det är bråttom.
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... 16mhz+-+5v
Tack för alla era svar!
Jag har svårt att hitta en kameramodul till Arduino som klarar av högupplösta bilder och 1080-video. Det kanske är mer än vad som behövs, men jag har bestämt mig för att jag vill ha dessa egenskaper för att verkligen få produkten att sticka ut och smälla konkurenterna på fingrarna! Någon som vet om det finns över huvud taget eller om man kan ta någon kamera från en mobil eller liknande och få att funka med Arduino.
Med anledning av det så lutar det faktiskt mer åt RPi i alla fall.
Har köpt en av varje och testat lite enklare programmering med lysdioder, rörelsedetektor samt ljussensor och än så länge gillar jag att Arduinon är MYCKET snabbare på att starta eftersom den inte har något operativsystem som ska vevas igång. Men RPi har en grafiskt gränssnitt som gör det mycket enklare att utveckla med den, tycker jag. Sen är såklart USB-lagring på RPi ett STORT plus då det innebär att jag inte behöver köpa en microSD-shield.
Kan jag få tag på en vettig kameramodul till Arduino (eller annan lösning som uppfyller kraven) så tror jag ändå att jag använder den till detta projektet, men använder nog hellre RPi till andra projekt som inte har krav på att vara lika snabbstartade och extremt strömsnåla.
Jag har svårt att hitta en kameramodul till Arduino som klarar av högupplösta bilder och 1080-video. Det kanske är mer än vad som behövs, men jag har bestämt mig för att jag vill ha dessa egenskaper för att verkligen få produkten att sticka ut och smälla konkurenterna på fingrarna! Någon som vet om det finns över huvud taget eller om man kan ta någon kamera från en mobil eller liknande och få att funka med Arduino.
Med anledning av det så lutar det faktiskt mer åt RPi i alla fall.
Har köpt en av varje och testat lite enklare programmering med lysdioder, rörelsedetektor samt ljussensor och än så länge gillar jag att Arduinon är MYCKET snabbare på att starta eftersom den inte har något operativsystem som ska vevas igång. Men RPi har en grafiskt gränssnitt som gör det mycket enklare att utveckla med den, tycker jag. Sen är såklart USB-lagring på RPi ett STORT plus då det innebär att jag inte behöver köpa en microSD-shield.
Kan jag få tag på en vettig kameramodul till Arduino (eller annan lösning som uppfyller kraven) så tror jag ändå att jag använder den till detta projektet, men använder nog hellre RPi till andra projekt som inte har krav på att vara lika snabbstartade och extremt strömsnåla.
- SeniorLemuren
Jag antar att du kollat denna ArduCAM Mini is a high definition SPI camera?
The ArduCAM mini can be used in any platforms like Arduino, Raspberry Pi, Maple, Chipkit.
The ArduCAM mini can be used in any platforms like Arduino, Raspberry Pi, Maple, Chipkit.