[Projekt] Fräs med fixerad portal
[Projekt] Fräs med fixerad portal
Jag tänkte ladda upp lite bilder av mitt fräsprojekt. Byggbilderna har tyvärr gått förlorade, men dessa kan tänkas vara av intresse för någon. Tanken har varit att få till en maskin med relativt stort arbetsområde (600x700x400) samtidigt som den är ganksa stabil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: [Projekt] Fräs med fixerad portal
Precis så tänkte jag göra med spånskyddet men nu hänger det bara på kortsidorna
Stiligt

Stiligt

Armadis snyggt! 
Proffsigt elskåp också! Dator och allt i ett.

Proffsigt elskåp också! Dator och allt i ett.
Mycket snyggt! Några speciella jobb där du behöver så mycket i Z? Inte som kritik utan bara nyfiken, har du stabiliteten är det ju kanon.
x-il: Inget speciellt som jag har tänkt, men det är ju alltid bra att ha ifall man vill fixa en fjärde axel eller ett skruvstycke.
kankki: tack! det där med dator och övrig elektronik i samma skåp kan bli något som jag får ändra på. Har problem med att datorn fryser när spindeln är igång.
Funderar om det kan vara så att invertern ger störningar på nätkabeln som gör att datorn fryser. Kan ett nätfilter (line reactor) hjälpa mot sådant? Och ska den isf vara på trefasen till invertern eller på datorns strömmatning?
Det kan nog definitivt vara anledningen, men var eventuellt filter ska sitta vet jag inte, kolla i manualen till VFD:n kanske? Kanske räcker med lite skärmning annars.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Filter på inkommande så nära som möjligt, ev kan det även behövas ett på utgång också. Skärmat kablage är att föredra, ev ytterligare skärmning runt VFD:n kan vara på sin plats.
VFD är ett jävulens påhitt vad gäller störning.
VFD är ett jävulens påhitt vad gäller störning.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det där "löpbandet" var ju inte dumt alls.
Bara köra bordet till respektive ändläge så ligger alla spånor på golvet (och ovanpå styrskåpet).

Bara köra bordet till respektive ändläge så ligger alla spånor på golvet (och ovanpå styrskåpet).

- Mizzarrogh
Skoj, kom osökt att tänka på en mycket gammal kipphyvel vi har på jobbet som arbetar enligt liknande princip, men med ett hyvelstål (för järn) i ställetför roterande huvud.
(Edit, Rättat stavfel.)
(Edit, Rättat stavfel.)
Igår försökte jag justera in kulskruven under bordet och kom fram till att jag har svarvat änden på tok för ocentrerat. Dessutom försökte jag räta ut en liten böj på den genom att slå med en plasthammare på skruven. Något som har fungerat tidigare, men inte nu. Muttern tålde det inte utan började låta märkligt. Kanske man borde ha listat ut!
Blir nog till att beställa ny... Denna gång blir det 2010-skruv istället för 1610.
Blir nog till att beställa ny... Denna gång blir det 2010-skruv istället för 1610.
Har du mekanisk HD eller SSD, har haft det problemet när jag byggde in en dator, tror det är vibrationerna som gör att hårddisken får spel.kimachren skrev:kankki: tack! det där med dator och övrig elektronik i samma skåp kan bli något som jag får ändra på. Har problem med att datorn fryser när spindeln är igång.
Den är mekanisk. Men den fryser även fast spindel går "på tomgång" s.a.s., utan vibrationer.