Störningar i en OLED som sitter i min vw-buss!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MrHaze

Störningar i en OLED som sitter i min vw-buss!

Inlägg av MrHaze »

Hej forumet!

Jag har byggt en liten "databox" till min 12V vw-buss. I den sitter en arduino-baserad microcontroller. Denna går på 5V (7805) och skickar div info till en 1.8" OLED-skärm. Allt detta går på ett extra 12V-batteri. När bussen är avstängd funkar allt som det ska, men när jag startar bussen (även på tomgång och körning) verkar det komma spikar/störningar som gör att OLED:en visar alla möjliga konstiga tecken och streck. Dock visar den fortfarande rätt info, men det är rätt störigt..
Bussens "motorsystem" drivs alltså av ett eget batt.

Hemskt tacksam för hjälp och inputs!!
Tack
//Rasmus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Störningar i en OLED som sitter i min vw-buss!

Inlägg av Klas-Kenny »

Troligen dålig filtrering på kopplingarna till bilens elsystem, det är ruggigt "smutsig" spänning i en bil, särskilt en gammal sådan.

Lite scheman skulle hjälpa till att ge tips om vad som bör förbättras för att du ska slippa problemen.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Om ditt system med det separata batteriet är HELT skiljt från bilens elsystem så borde det bara vara tändning eller något som kan störa.

Rita ett schema! Själv hade jag kastat in lite kondingar på lämpliga ställen för att se om det hade hjälpt.

MVH: Mikael
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Kanske ett långskott, men hur har du displayen sitter monterad? Är den helt och hållet elektriskt isolerad ifrån bilen, förutom kablarna?
Jag hade problem med en alfanumerisk OLED-display där den satt skruvad i en frontpanel av aluminium och när man vidrörde någon av knapparna (som var av plast) på panelen så blev det ibland fullt av konstiga tecken på displayen.

Jordning av frontpanelen löse problemet, så jag gissar på att det antagligen var något med ESD som gjorde att displayen läste in en massa skräp-data när man kom dit med fingrarna.
Skriv svar