Tänkte koppla två par utomhushögtalare via en vanlig dubbeltrapp till ett slutsteg. På så sätt kan jag ju välja att köra par A/B eller A+B för största möjliga variation och det ser mycket snyggare ut än med en separat högtalarväxel. Har egentligen två frågor, den ena är om slutsteget (Behringer iNUKE NU1000) kan ta skada när man kopplar om pga snabb impendansändring? Högtalarna är specade som 4-8 Ohm och slutsteget är specad ner till 2 Ohm så parallellkopplingen i sig tycker jag bör funka.
Min andra fråga kan tänkas låta dum men behöver få min tanke bekräftad.. Visst borde det väl inte bli någon skillnad i ljudvolym då man kopplar om eftersom paren är parallellkopplade (annat än det ökade ljudtrycket pga fler högtalare)? Spänningen kommer ju ligga kvar och enda skillnaden blir att steget plöstligt börjar lämna mer ström?
Kan snabba impedansändringar skada slutsteg?
-
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Kan snabba impedansändringar skada slutsteg?
Om du parallellkopplar två högtalare under drift får du dubbla högtalararean där varje enskild högtalare spelar med samma effekt som den ensamma gjorde innan, om slutsteget orkar det.
Så det blir dubbla uteffekten. Volymen från varje högtalare i sig är inte högre eller lägre än vad som spelades innan, men nu är det två som spelar samma sak och totalt sett blir det ju då för den som står framför mycket högre. Precis som du sa om jag tolkade det rätt.
[edit] Större ljudtryck = högre volym
Så det blir dubbla uteffekten. Volymen från varje högtalare i sig är inte högre eller lägre än vad som spelades innan, men nu är det två som spelar samma sak och totalt sett blir det ju då för den som står framför mycket högre. Precis som du sa om jag tolkade det rätt.

Ju lägre impedans du belastar slutsteget med, desto mer effekt tar du ut från steget och därmed ökar ljudstyrkan.
Vi kan också vända på det.
Du har ett slutsteg på 8 Ohm specad utimpedans. En 8 Ohms högtalare lämnar då en viss ljudstyrka (vid en viss volym).
Sen byter du till en 16 Ohms högtalare. Då belastar du slutsteget mindre och därmed minskar ljudstyrkan (vid samma volym).
Högtalare kan vara mer eller mindre lättdrivna. Det är också något att tänka på.
Du har ett slutsteg på 8 Ohm specad utimpedans. En 8 Ohms högtalare lämnar då en viss ljudstyrka (vid en viss volym).
Sen byter du till en 16 Ohms högtalare. Då belastar du slutsteget mindre och därmed minskar ljudstyrkan (vid samma volym).
Högtalare kan vara mer eller mindre lättdrivna. Det är också något att tänka på.
-
Ja precis, fler element som spelar med samma ljudnivå gör ju att den sammanlagda ljudnivån ökar men varje enskilt element spelar fortfarande med samma ljudstyrka.MadModder skrev:Om du parallellkopplar två högtalare under drift får du dubbla högtalararean där varje enskild högtalare spelar med samma effekt som den ensamma gjorde innan, om slutsteget orkar det.
Såg nu att det faktiskt finns en produkt som verkar fungera på samma sätt som en vanlig dubbeltrapp: Niles AB-D2
På info-sidan om högtalarna Definitive Technology AW6500 så står det att de har nominell impedans på 8 ohm men kollar man i manualen står det 4-8 ohm. Om vi för enkelhetensskull antar att de ligger på 8 ohm för de flesta frekvenser så ska steget kunna lämna 100W RMS vilket med största sannolikhet är mycket mer än vad som behövs då de är väldigt effektiva (92db/W). Steget är specat att klara 200W/4ohm och 400W/2ohm så det borde fungera. Jag var bara lite rädd för om det finns potentiell skaderisk när man spelar någorlunda hög volym och drar på det andra högtalarparet så steget får ett duktigt hopp i effektuttag?
-
Fast har effekten egentligen något med ljudstyrkan att göra? En högtalares effektivitet mäter du ju genom att skicka in en sinusvåg på 2,83V (med 8 ohm impedans blir det ju 1W).SM7CZR skrev:Ju lägre impedans du belastar slutsteget med, desto mer effekt tar du ut från steget och därmed ökar ljudstyrkan.
Då det är ett PA-steg så kan du oavsett volym sätta en spik mellan utgång och jord utan minsta oro för att nåt ska pagga, de är praktiskt taget 110% idiotsäkra, så mycket skyddskretsar att di kommer finna det nära omöjligt att få det atta pajja.