Solceller och batteribankar med mppt regulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merald

Solceller och batteribankar med mppt regulator

Inlägg av merald »

Har en fråga angående hur effektiv en mppt regulator är? Som jag vill ha min setup är batteribanken i båten 24v, och jag har en 100w solcell på 18v max. Kommer detta bli effektiv laddning? Rent spontant hade det kanske varit bättre med mer volt in än ut.
merald

Re: Solceller och batteribankar med mppt regulator

Inlägg av merald »

Eller går det att ladda som 12v parallellkopplat, och sen ta ut 24v seriekopplat? :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inte samtidigt.

Vad är det för regulator du har. Vissa klarar att höja spänningen andra gör det inte. Klarar regulatorn av et så gör den det antagligen med bra verkningsgrad.

Att säga att det vore bättre med mer volt låter lika klyftigt som att säga att det skulle vara bättre med ett snöre som har mer meter. Man säger längre snöre.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Man använder en mppt-regulator för att få ett effektivt utnyttjande av solpanelen.
Exakt hur effektiv den är beror på dess konstruktion.
Just mppt har egentligen ingen med spänningsnivåer att göra utan beskriver ett sätt att plocka ut max effekt ur solpanelen.

Om panelen ger max 18 V i tomgångsspänning kan man anta att den vid effektivt arbete (via mppt-regulatorn) ligger på lägre spänning vid belastning.
Så rent spontant verkar det som din uppsättning passar för 12V men troligtvis inte för 24V.

Men, du får se på tillhörande datablad till regulator och solpanel, annars blir det bara gissningar.
merald

Inlägg av merald »

Tack för svar så långt.
Regulator är 2215bn

http://www.epsolarpv.com/en/index.php/P ... /am_id/136

Vore kanske nästan bättre att ha ett bensindrivet elverk i båten :) men inte lika miljövänligt.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Enligt bruksanvisningen framgår det inte om regulatorn kan höja utspänningen.
Det står heller inget om hur mycket solpanelens spänning måste överstiga batteriet spänning.

Däremot tycker jag man kan tyda övrigt information som så att panelens spänning måste vara högre än batterispänningen.
T.ex. om man tittar på diagrammen m.m.

Detta är det också det "normala".
Hade det funnits en spänningshöjande funktion så hade det garanterat framgått.

Så din uppsättning verkar fungera bra med ett 12V-batteri.
Men skaffar du ytterligare en solpanel och sen seriekopplar dom så kan du troligtvis ladda ett 24V-batteri (eller ja, två seriekopplade 12V-batterier).
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag kör MPPT i båten och just den iallafall klarar inte inspänningar under batteriets laddspänning, så istället för att köra en 18V solcell så har jag tagit 2 solceller och seriekopplat dem så att den ger en maxspänning in på 36V till ett 12V batteri, jag inbillar mig att jag får laddning större delar av dagen på så vis när man inte har drikt sol på dem eftersom 2 celler lättare kommer över laddspänningen äöven om det blir med en väldigt liten ström... men många bäckar små..
Skriv svar