Funkar detta med batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Funkar detta med batterier?

Inlägg av robertr81 »

Fungerar verkligen detta?

www.batteriser.com
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Funkar detta med batterier?

Inlägg av FormerMazda »

https://www.youtube.com/watch?v=4iEshd6izgk

Summerar man så OM en batteridriven produkt skulle stänga av vid påstådda 1,35v så kan den här produkten få ut mer av den kvarvarande energin ur batteriet.
Men eftersom en batteridriven produkt bör vara designad för att fungera på spänningar ner till 1v så är batteriet i stort sett tomt och den här produkten kan inte få ut mycket mer.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Samt att det lilla som den skulle kunna få ut kommer att med råge försvinna i förluster i DC/DC stepup.

Samt att den inte kommer att kunna ge speciellt hög ström för tex leksaker / ficklampor.

Samt att den även kommer att dra ström när man inte använder den. Låter man bara ficklampan ligga så kommer det att vara tömd på några månader.

EDIT: Snart kommer en fantastisk kickstarter video som kommer dra inte ett per miljoner dollar ... till projektet som sen kommer att sakta dö med olika bortförklaringar under 3-4års tid.

EDIT: Man kan ju under varför man bryr sig om att bygga saker som fungerar när det uppenbarligen är mycket bättre vinst på att sälja en dröm som är fysisk omöjligt redan från början.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Most new batteries contain 1.5V of energy when first bought.
.. och sen behöver man väl inte fundera nåt mer på huruvida detta är seriöst eller ej?
elabbe

Inlägg av elabbe »

Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Som jag skrev i kommentarsfältet på EEVblog-videon, de säger i videon att man bara använder 20% av batteriet. Dvs. man använder 1/5. Sen så kan de förlänga batteritiden med 800%, de kan alltså plocka ut ytterligare 8*1/5 = 8/5 av batteriets energi, totalt använder man således 9/5 av batteriets energi, nästan dubbelt av vad det faktiskt innehåller. :)

Längre än så behöver man nog inte fundera för att inse att det är rent lurendrejeri. :doh:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Håller med om er kritik men ni glömmer underhållningsvärdet som faktiskt var riktigt högt. Jag fick mig i alla fall ett riktigt gott skratt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

FormerMazda skrev:https://www.youtube.com/watch?v=4iEshd6izgk

Summerar man så OM en batteridriven produkt skulle stänga av vid påstådda 1,35v så kan den här produkten få ut mer av den kvarvarande energin ur batteriet.
Men eftersom en batteridriven produkt bör vara designad för att fungera på spänningar ner till 1v så är batteriet i stort sett tomt och den här produkten kan inte få ut mycket mer.
Var inte så inskränkt. Jag använder ofta pannlampa till allehanda arbeten där det är mörk. De pannlampor jag har drivs av 3 st seriekopplade 1.5V AAA batterier.

Det är klart att de kan fungera ner till 1 volt, men när spänningen har sjunkit till 1.3V så matas lampan endast med 4.5-0.9V. Då ger lampan så dåligt ljusutbyte så att det är dags att kasta batterierna. Om den här prylen klarar att hålla spänningen upp tills all energi är slut så kommer mina pannlampor att lysa bra, mycket längre.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vet inte på vilket sätt jag är inskränkt när jag summerar en youtube-video som en elektronikingenjör gjort om produkten?
Fast du kanske skrev det med sarkastisk humor?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Det var ju ett "intressant" sätt de räknat på för att komma fram till 800% också...
1,5-1,4=0,1 volt
1,4-0,6=0,8 volt => 8ggr mer energi? Jo tjena, när batterispänningen sjunker så måste ju strömmen öka för att man ska få samma effekt ut. Högre ström så sjunker spänningen fortare osv... Batterispänningen är inte heller linjär mot den kvarvarande energimängden i batteriet.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

SeniorLemuren skrev:De pannlampor jag har drivs av 3 st seriekopplade 1.5V AAA batterier.
EDIT: Fast du måste ju ta ur batterierna ur lampan och ta loss dom från denna "adapter" så att dom inte skälvurladdar.
Skriv svar