Halloj! Håller på att bygger mig en s.k. rock tumbler och behöver lite hjälp med motorn.
Motorn jag tänkt använda (lutar åt) är en sådan: http://www.conrad.se/Modelcraft-H%f6gef ... 81_1210060
Tar dock rekommendationer om ni har något tips på annan bra motor.
Tänkte att det är ju en väldigt enkel sak motorn ska ju bara med hjälp av kuggar driva en liten tunna runt. Min tanke var om man skulle köpa en sådan här nätadapter från biltema: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000030021/
Sen löda den direkt till motorn. Nackdelen jag kan se är ju att man inte får någon startknapp utan så fort man sätter i kontakten börjar det snurra, dock är detta inte ett problem.
Så vad tror ni ?
Det är ju en 12v motor som enligt faktabladet drar som max 810 mA och nätdelen ger max 1000 mA DC.
Tillägg: Har även tittat på denna motor: http://www.conrad.se/Modelcraft-Kuggmot ... 81_1210060
I princip samma sak. Dock är jag osäker på om det är AC eller DC då det inte står, ens i faktabladet.
Mvh
Koppla elmotor till "Rock Tumbler"
- Mizzarrogh
Re: Koppla elmotor till "Rock Tumbler"
Jag tycker att det ser helt ok ut.
Man kör ju dessa trumlingsapparater under långa perioder så jag tror du har bra marginaler här (om det inte blir oförutsett tjall med värme från nätagget pga konstruktionsfel eller liknande oförutsedda grejer, svårt att sia om kvaliteten på Kinagrejer, ibland är det en fullträff, ibland en flopp men dendär tror jag är ok. Vad jag kan se har du tänkt korrekt vid dimensioneringen.).
Tror nog att du kan köra sådär, bara du ser till att ha ordentlig vattentätning mot 230V delen på agget (utan att det stänger in värme) om du tänkt löda ihop dem, Jorda gärna chassit på trumlaren om det låter sig göras (om du tänkt ha den i ett utrymme som har jordade kontakter (dra inte in jordat i rum som inte har det, skippa det i stället om det inte går.)), eller att det blir säkert ur denna aspekt på annat vis.
Se till att vattenuppsamlingstråget (om du tänkt ha ett sådant) ligger under nivån där nätadaptern skall sitta och att man inte kan spilla på starkströmsdelen när man tar ur och monterar i trumman när den är vattenfylld eller fylld med elektriskt ledande partiklar såsom vissa metalloxider, metall/kol/grafitdamm från vissa mineraler, etc. Eller om locket lossnar när man kör den.
Lycka till!
Jag har själv funderingar på att bygga en stentrumlare.
Ett tips är att bygga den så att den tål att köra i kalla utrymmen då den väsnas en del när man kör (och man ju ofta vill köra dygnet runt i samtliga etapper av processen (inte nödvändigt men det är praktiskt) så att man kanske vill ställa ut den i källare eller balkong, etc (men skyddat.)
.
Man kör ju dessa trumlingsapparater under långa perioder så jag tror du har bra marginaler här (om det inte blir oförutsett tjall med värme från nätagget pga konstruktionsfel eller liknande oförutsedda grejer, svårt att sia om kvaliteten på Kinagrejer, ibland är det en fullträff, ibland en flopp men dendär tror jag är ok. Vad jag kan se har du tänkt korrekt vid dimensioneringen.).
Tror nog att du kan köra sådär, bara du ser till att ha ordentlig vattentätning mot 230V delen på agget (utan att det stänger in värme) om du tänkt löda ihop dem, Jorda gärna chassit på trumlaren om det låter sig göras (om du tänkt ha den i ett utrymme som har jordade kontakter (dra inte in jordat i rum som inte har det, skippa det i stället om det inte går.)), eller att det blir säkert ur denna aspekt på annat vis.
Se till att vattenuppsamlingstråget (om du tänkt ha ett sådant) ligger under nivån där nätadaptern skall sitta och att man inte kan spilla på starkströmsdelen när man tar ur och monterar i trumman när den är vattenfylld eller fylld med elektriskt ledande partiklar såsom vissa metalloxider, metall/kol/grafitdamm från vissa mineraler, etc. Eller om locket lossnar när man kör den.
Lycka till!
Jag har själv funderingar på att bygga en stentrumlare.

Ett tips är att bygga den så att den tål att köra i kalla utrymmen då den väsnas en del när man kör (och man ju ofta vill köra dygnet runt i samtliga etapper av processen (inte nödvändigt men det är praktiskt) så att man kanske vill ställa ut den i källare eller balkong, etc (men skyddat.)
.
Jag tror inte den motorn är så bra för kontinuerlig drift.
Om du kollar på databladet står det höglast och inte högeffektiv,
(Conrads översättningar är sådär
)
exempel driften är 5 sek på 5 sekunder av.
Jag skulle välja en sykronmotor, liknande 54-541-44
, såg att dom fanns med olika utväxlingar.
Borde gå att hitta i programverket på en gammal hushållsmaskin
Eller gammaldags "kopplingsur".
Dom motorerna är gjorda för att gå konstant i flera år.
Om du kollar på databladet står det höglast och inte högeffektiv,
(Conrads översättningar är sådär

exempel driften är 5 sek på 5 sekunder av.
Jag skulle välja en sykronmotor, liknande 54-541-44
, såg att dom fanns med olika utväxlingar.
Borde gå att hitta i programverket på en gammal hushållsmaskin

Eller gammaldags "kopplingsur".
Dom motorerna är gjorda för att gå konstant i flera år.
- Mizzarrogh
Tittade litet för snabbt, ja, motorn behöver ändras till tex den i länken, trodde det var det, men så var inte fallet. 
Edit, trumlaren behöver kunna gå oavbrutet i många dygn i stöten (totalt kan hela processen ta flera veckor för hårda bergarter) så motorn måste klara kontinuerlig drift under mycket långa perioder.

Edit, trumlaren behöver kunna gå oavbrutet i många dygn i stöten (totalt kan hela processen ta flera veckor för hårda bergarter) så motorn måste klara kontinuerlig drift under mycket långa perioder.
- prototypen
En vindrutetorkarmotor tål kontinuerlig drift och kan hämtas i närmsta skrotbil.
Protte
Protte
MI trumlare driver jag med en motor från en gammal Biltema-polermaskin. Det funkar fint och det varje kul att polermaskinen jag fick av farsan äntligen kom till användning!
O trumman roterar 1 varv per sekund blir det bra för mig. Men det beror nog på trumdiametern också.
Lycka till!
O trumman roterar 1 varv per sekund blir det bra för mig. Men det beror nog på trumdiametern också.
Lycka till!
Hallå igen!
Trevligt med så många svar, uppskattas till tusen!
Ska passa på att berätta att det är en väldigt liten maskin jag bygger. "Tunnan" som jag ska ha är endast 110 mm.
Inget jag designat själv utan följer en DIY på Indestructibles då jag som ung vill lära mig hur saker och ting fungerar. Länk: http://www.instructables.com/id/Afforda ... k-Tumbler/
Består i princip av 3d-printade delar, lite gängstänger och en motor.
Trevligt med så många svar, uppskattas till tusen!
Ska passa på att berätta att det är en väldigt liten maskin jag bygger. "Tunnan" som jag ska ha är endast 110 mm.
Inget jag designat själv utan följer en DIY på Indestructibles då jag som ung vill lära mig hur saker och ting fungerar. Länk: http://www.instructables.com/id/Afforda ... k-Tumbler/
Består i princip av 3d-printade delar, lite gängstänger och en motor.