Men så vill jag nu bearbeta en analog signal - och i detta fall GP0/AN0, på P12F683.
Vilket går alldeles utmärkt, så länge Vdd används för Vref.
Alltså allting inom nominella Vdd = 5V.
Den signal jag egentligen ska till att hantera är dock allt från 12V till 15V och rent av uppemot 18V.
Och det förefaller finnas tre sätt, säkert fler, som jag ragglar mellan...
Alternativ ett...
Jag skulle kunna klara mig med bara den nedersta tredjedelen, ANin [0 ... 5V]; vilket funkar med en enkel AND diod-gate. Allt ovan 5V blir och håller sig på 5V - när grundsignalen sjunker under 5V så följer insignalen med.
Starkt stiliserat ser kopplingen för alt 1 ut såhär:
Vdd - 100kΩ -②
Signal - 100kΩ -①- katod/anod -②- AN0
① - 1µF - GND
Alternativ två...
Jag skulle kunna använda Vref på GP1/Vref, om jag förstått detta rätt.
Dvs växla funktion på GP1, mellan AN1 och Vref just när jag ska göra en ADC över AN0.
Jag föredrar dock undvika detta då jag hellre tar in den signal som vanligen kollationeras på GP1 som digital (via AND diod som ovan) och inte störa detta.
Alternativ tre...
Om jag inte bryr mig om att grundsignalen egentligen kan ligga på 12-18V, utan låter den övergå till ANin med en del utrymme för oegentlighet, då borde jag kunna jämföra den mot interna Vref, dvs Vdd.
Min tanke är att då använda en spänningsdelare mellan ANgrund och GND på så vis att ANin blir en tredjedel. Om detta sedan dessutom läggs över en AND-diod kan signalen aldrig bli större än Vdd, dvs 5V. Men behåller möjligheten läsas som ett analogt värde.
Starkt stiliserat ser kopplingen för alt 3 ut såhär:
Kod: Markera allt
Vdd
∣
100kΩ
∣
②
Signal - 100kΩ -①- 200kΩ -③- katod/anod -②- AN0
① ③
∣ ∣
1µF 100kΩ
∣ ∣