Tjuva ström via induktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
burton666

Tjuva ström via induktion?

Inlägg av burton666 »

Hej min fråga är inte så suspekt som rubriken kanske låter. Jag undrar om jag det är möjligt att "tjuva" ström från tex sladden till en fönsterlampa utan att skarva in sig på själva kabeln?

Jag skulle vilja driva ett par datorfläktar på 5 eller 12v och jag antar att det enkaste skulle vara att bara använda en strömadapter/transformator för att driva fläktarna. Men det skulle vara roligt att veta om det skulle vara möjligt att driva dessa med induktion. Hur skulle det isåfall gå till? Jag antar att jag får ut mer ström om det sitter en gammal 60W glödlampa i fönstret än en 3W led-lampa? Jag har även läst lite om joule-tjuvar och antar att något sådant även skulle vara en del av bygget.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Tjuva ström via induktion?

Inlägg av Micke_s »

Bara att lägga sig utanför kabeln ger inte mycket. De ligger parallellt och magnetfältet kommer ta ut varandra.

Du bör ha någon sorts spole för kunna använda energin.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, det borde gå att göra men enkelt är det inte.
Du kommer nog att få labba en del.
Och det kommer inte vara ofarligt så du måste ha kunskap och kännedom om elsäkerhet, om du inte har det låt då bli!!!
Gör en strömtransformator med hjälp av en ferritspole, om du har en 60W lampa så går det 260mA genom strömtransformatorn.
OM du har 10 varv som primär så skall du ha 10 varv som sekundär.
Likrikta och filtrera sekundärsidan.
Du MÅSTE sätta dit en 12V zennerdiod på sekundärsidan rakt över filterkondensatorns anslutningar.
Effekten som zennerdioden skall klara är 4W minst så att räkna på kylningen blir viktigt.
Nu kan du ta ut från 0mA upp till 260mA och fortfarande ha 12V DC.
Att notera: du kan INTE labba dig fram till lösningen den måste vara rätt från början annars så kan farligheter uppstå.
Sekundärsidan på en strömtransformator kan enkelt komma upp till dödlig ström och spänning...
Matematiken och fysikkunskaperna för att förstå detta ligger inte på högstadienivå och tveksamt ens på gymnasienivå, så....

Låt bli om du inte förstår!
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Sekundären på.en strömtrafo får aldrig vara öppen krets, mycket höga soänningar kan uppstå då.
Skriv svar