Driva Elektromagnet med ljudförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
edvin333

Driva Elektromagnet med ljudförstärkare

Inlägg av edvin333 »

Hej Alla,

Jag håller på med en Ljudinstallation till ett konserthus. Grund iden är ett fat med ferrofluid med en kraftig elektromagnet under. Framför installationen står en mikrofon. Mikrofonsignalen går via en ljudprogram till en förstärkare som driver elektromagneten. Besökaren har även ett par knappar framför sig där man kan ändra tonhöjden på mikrofonljudet för att få dubbleringar eller halveringar i ferrofluiden.

https://vimeo.com/65815077

Jag har provat med spolen i en 18 tumshögtalare men jag tror att jag behöver ha ett kraftigare magnetfält för att få önskat utslag på ferrofluiden.

Hur bygger jag en 8 ohms elektromagnet som jag kan driva med en 1000W basförstärkare ?

eller skall jag transformera om mikrofonsignalen så att jag kan driva en annan typ av förstärkare som är bättre lämpad för en elektromagnet ?

Hade varit skönt att slippa linda mageten så om någon har tips på en stor elektromagnet, typ gammal trafo som går att förstärka på lämpligt sätt blir jag glad :)

Tacksam för svar!
E Kafeman

Re: Driva Elektromagnet med ljudförstärkare

Inlägg av E Kafeman »

För att elektromagneten ska koppla bra till vätskan, ska avståndet var så litet som möjligt mellan magnet och vätska.
En möjlighet är att att skruva fast magneterna invändigt i botten burken med ferrofluid.
Det ska gå utmärkt då elektromagnetens koppartråd normalt är emaljerad, och vätskan normalt inte är så där jätteledande, typ någon kOhm mellan två prober, men isolera all öppen metall för att undvika korrosion.
För mindre elektromagneter, duger det med spole+kärna från ett billigt bilrelä.
Vill man ha kraftigare effekt, leta reda på ett äldre runt signalhorn för bilar.
Skruva av framsidans galler och ta bort den plåt som ett ankaret är fäst i.
Kvar finns nu en lågimpediv elektromagnet, delvis epoxy-isolerad, som tål hög effekt om den är nedsänkt i vätskan vilken då fungerar som värmeavledare.
Elektromagnetens järn-kärna ska placeras strax under ytan för att lättast skapa synliga strukturer.
Liknade ljud-projekt har gjorts där man använder flera spolar som kan kopplas till separata förstärkare.
Kompakta elektromagneter kan göras enkelt. Köp en färdig spole
Vid dessa låga frekvenser duger en vanlig järnbult som kärna. Välj diameter så den passar väl att trä in i bobinens hål, att använda som kärna.
Ingen lindning behövs eftersom rullen är klar, men det kan krävas lite pill att att öppna bobinen så att man kan få tag på den inre trådänden, alternativt pressa över tråden på en isolerad kärna.
Välj trådtjocklek för bästa impedansanpassning för din förstärkare.

Själv tycker jag majsmjölger mer spännande strukturer, kan färgas och belysas på effektfulla sätt både ovan och underifrån.
Mjölstrukturerna skapas av mekanisk vibration så det kan bli en del i längden störande ljud om man använder högtalarmembran som mekanisk källa.
Ljudet kan minskas genom dubbla högtalare som får arbeta i motfas.
Det är inga problem att lägga mjöl-soppan direkt på membranet om det är tätt och fukttåligt.
Ytterligare effekter med majsmjöl kan fås om man skiktar så att mjölet ligger ovanpå annan genomskinlig vätska med högre densitet, i t.ex. en glas-cylinder.
Då kan mjölet betraktas både under och ovan-ifrån.
Vill man komplicera det hela så går det nog få till det så att man har ferrofluid i ett tredje bottenlager, så länge vätskorna inte kan lösa varandra.
edvin333

Inlägg av edvin333 »

Hej Kafeman,

tack för ett intressant inlägg. Majsmjölet är snyggt bra och enkelt men blir nog svårt att hålla det fuktigt i en permanent installation.

Har du provat ferrofluid med ljud på riktigt. Isf vad tyckte du ?

Jag tror att jag behöver ha elektromagneten ovanför ferrofluiden. https://www.youtube.com/watch?v=6hLeKBNHBk4
Isf behöver jag ju extremt kraftiga magneter. Tänker 500-1000N och en massa kraft... detta för att få stora spikes som blir mer intressanta att titta på.

då känns det som att värmeutvecklingen i magneten är det största problemet.

En viktig komponent nu är nog att se till att ljudvågen bara jobbar positivt. så någon typ av DC offset är nog nödvändig. detta kan jag göra i ljudprogrammet

Just nu funderar jag på att köpa en färdig magnet med en magnetkontroller till och försöka hitta ett sätt att konvertera ljudsignalen så att den passar magnetkontrollerns input.

har dock ingen koll på detta..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dc offsetten kan man till stor del göra med permanentmagneter

vill man experimetera med spolar kan du ha ett seriemotstånd för att inte skada förstärkaren

i vilket frekvensområde ska du köra dina signaler?

bara tänkte på att man skulle om allt annat stämmer ta förstärkaren till en trafo, ex 115v prim till 12 v sec så blir det mycket enklare att göra spoln
edvin333

Inlägg av edvin333 »

permanentmagneter man ju vara en lösning..

kommer förmodligen att sänka tonhöjden på mikrofonljudet så att jag får mer energi i dom låga freqvenserna, 100hz och nedåt, misstänker att jag får intressantare och tydligare utslag på ferrofluiden.

Jag är ju orolig över värmeutveckligen i en så stark magnet.. blir inte det värre om jag transformerar ned strömmen ?

https://www.youtube.com/watch?v=6hLeKBNHBk4

videon här har ju en bild från apparatskåpet bakom installationen.. är det någon som kan identifiera lösningen och komponenternas funktion ?
Skriv svar