Ladda iPhone 4 med 5 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Max30

Ladda iPhone 4 med 5 volt

Inlägg av Max30 »

Hej!

Jag har monterat in ett USB-uttag (hona) i mitt badrum för att kunna ladda min iPhone. Uttaget matas med 5 volt från en transformator.
Laddkabeln är Apples originalkabel men det fungerar inte!
Kabeln fungerar dock med den medföljande 220-voltsadaptern och likaså i datorns USB-uttag.
Jag vet att Apples laddkablar har olika resistorer för att indikera typ av laddare men 5 volt är ju ändå 5 volt oavsett var spänningen kommer ifrån.

Hur kan detta komma sig?

(Jag vill även använda uttaget för att ladda min Samsung surfplatta men jag har inte testat ifall det fungerar ännu)
elabbe

Re: Ladda iPhone 4 med 5 volt

Inlägg av elabbe »

Du hittar en del info i Meduzas tråd:

Meduzas Multi-USB-Laddare
xxargs

Inlägg av xxargs »

Våtrum är alltid riskabelt om det är elmatat från elnät utifrån

Du skrev förvisso att du har transformator istället för en standard-laddare - mycket vettig självbevarelsedrift-åtgärd om trafon har tillräckligt hög isolationklass för detta och har jordfelsbrytare dessutom.

- Den kinatillverkade laddaren - även om den är original och skyhögt bättre än kinakopiorna i avseende elsäkerhet så är det fortfarande för lågt för att det skall vara bekvämt om det samtidigt plaskar vatten från dusch/bad...

Själv kör jag väldigt ofta med USB-powerpack istället eftersom jag är på språng mesta delen och kan inte sitta och vänta på att ladda några minuter på varje ställe, _om_ det finns ett ledigt uttag över huvud taget samt att det är lätt att glömma telefon och/eller laddare.

Är man hysteriskt orolig för elsäkerheten så kanske en sådan Powerpack på 13 -16 Ah är ett alternativ, även om den också måste laddas ibland.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sitter eluttaget 120cm upp och minst 1 meter utanför duschdrapperiet och 60cm från handfatets kran så är det fullt godkänt att ha ett uttag där utan stänkskydd. Ett krav är dock jordfelsbrytare.

Sen är det spänningarna på USB-datapinnarna som bestämmer hur mycket den anslutna enheten ska förstå att den får ta.
Enligt tabell en liten bit ner här: http://www.voltaicsystems.com/blog/choo ... and-ipads/
Så vill man ladda t.ex en ipad med 2A kan man inte löda ihop motstånd avsedda för en ipod-laddare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om telefonen inte ansluts till något annat (t.ex. analog kabel till nån stereo eller liknande) så kan det kanske vara en idé att potentialutjämna genom att koppla ihop chassie och minuspol i USB-uttaget till vattenledningarna.

Instämmer i vad som tidigare sagts - jordfelsbrytare är bra. En gammal "tung" transformator är också bra - fast idag skriver folk nog tyvärr transformator fast de menar en modern switchad nätdel.

Vad gäller placeringen och regler o.s.v. så bör man väl tänka på att folk i allmänhet tänker "fem volt kan ju inte vara farligt" och använder en lång kabel för att kunna surfa medan man långbadar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vattenledningarna får inte användas som jord. Om det inte redan finns en korrekt potentialutjämning i hela rummet så är det en ännu sämre idé. Små små eventuella strömmar i rören ihop med vattnet äter upp kopparen med tiden. Det vill man inte...
Max30

Inlägg av Max30 »

Tack för all respons!
Jag är själv elektriker i grunden så jag vet vad som gäller. Trafon är monterad i rummet bredvid dessutom och jordfelsbrytare finns.
Jag tyckte att det skulle vara mer elegant med ett litet USB-uttag i väggen (tillsammans med volymkontrollen) istället för ett stort vägguttag.

Frågan kvarstår dock; varför är det skillnad på 5-volten? Om den kommer från en extern trafo eller ett USB-uttag i datorn borde väl kvitta?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan inte hålla mig. Kors i taket, har det gått så långt att man behöver ladda mobilen på skithuset. :doh:
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Har det rektala rummet än blivit det orala rummet... 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

SeniorLemuren skrev:Kan inte hålla mig. Kors i taket, har det gått så långt att man behöver ladda mobilen på skithuset. :doh:
Dessa stunder är perfekta till att spela kluriga pusselspel på telefonen, och är det dåligt med stret i batteriet så har man såklart laddkabeln med sig. ;)
Max30 skrev:Frågan kvarstår dock; varför är det skillnad på 5-volten? Om den kommer från en extern trafo eller ett USB-uttag i datorn borde väl kvitta?
Ja, spänningen kvittar. Men, telefonen vägrar ladda om den inte hittar någon slags konfiguration på datapinnarna i mitten, D+ och D-. Kopplar du in ett USB-uttag direkt till en av kablarna från nätagget så laddar inte telefonen.
I datorn kommunicerar den med drivrutinen och får därmed tillåtelse att ta ström.
I ett enkelt uttag måste det då finnas en annan metod för att telefonen ska kunna veta hur mycket den får ta.
Kortslut D+ och D- så tar telefonen 500mA. Koppla in motstånd som spänningsdelare efter schema på nätet så kan man få den att ta lite olika strömmar mellan 0 och 2A.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men det vet väl alla att telefonen ringer när man sitter på toa, lika säkert som att den ringer när man ska betala i kassakön.

Prutte
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Klart man måste.. Jag kan knappt skita utan att ha telefonen. Likaså duschen, där står jag o surfar
Skriv svar