Antennförstärkare till 79mhz fm-bandet
Antennförstärkare till 79mhz fm-bandet
Hej, jag undrar om nån har några förslag på hur man kan bygga en bra och kraftig antennförstäkare för fm-bandet, runt 79mhz.
Ritning eller komponent lista för en antennförstärkare.
MVH / Hans
Ritning eller komponent lista för en antennförstärkare.
MVH / Hans
Du är väl medveten om det att en förstärkare skall endast användas om du har en lång kabel med stora förluster. Då skall den också placeras vid antennen, inte vid radion, för där gör den ingen nytta (den förstärker bruset lika mycket som signalen = ingen nytta).
Specifiera ordet "kraftig". Du måste veta dämpningen i kabeln (mäts i Bel) för att veta hur mycket den skall förstärka. Har du en för stark förstärkare överstyrs radion.
Specifiera ordet "kraftig". Du måste veta dämpningen i kabeln (mäts i Bel) för att veta hur mycket den skall förstärka. Har du en för stark förstärkare överstyrs radion.
Det är ungefär som att få en fråga "Hur långt är ett snöre?". 
Berätta lite vad du vill ha för antenntyp, skall den vara vertikal eller horizonellt polariserad (beror på vad du vill lyssna)? Skall den vara riktad åt ett håll eller runtstrålande?
Skall du ha den på taket eller inomhus?
Vill du ha en anpassad antenn till 79MHz eller skall den också fungera till andra frekvenser?
EDIT: Såg i den andra tråden att du skall ha den till bil, då är t.ex. en 3/4 GP eller horizonalpolariserad halvvågsdipol ett bra alternativ.
Dock att få de stabila så att de tål vinden är en annan femma. Jag skulle satsa på att köpa en färdig, så mycket lättare och håller mycket bättre!
En dipol har en teoretisk impedans på 73 ohm, så den skall koaxialmatas.
Impedansen på koaxialkabeln väljer du beroende på mottagaren.
300 ohm bandkabel används mest till t.ex. G5RV m.m. på kortvåg och kräver en tuner för att fungera tillsammans med en 50ohms-radio.

Berätta lite vad du vill ha för antenntyp, skall den vara vertikal eller horizonellt polariserad (beror på vad du vill lyssna)? Skall den vara riktad åt ett håll eller runtstrålande?
Skall du ha den på taket eller inomhus?
Vill du ha en anpassad antenn till 79MHz eller skall den också fungera till andra frekvenser?
EDIT: Såg i den andra tråden att du skall ha den till bil, då är t.ex. en 3/4 GP eller horizonalpolariserad halvvågsdipol ett bra alternativ.
Dock att få de stabila så att de tål vinden är en annan femma. Jag skulle satsa på att köpa en färdig, så mycket lättare och håller mycket bättre!
En dipol har en teoretisk impedans på 73 ohm, så den skall koaxialmatas.
Impedansen på koaxialkabeln väljer du beroende på mottagaren.
300 ohm bandkabel används mest till t.ex. G5RV m.m. på kortvåg och kräver en tuner för att fungera tillsammans med en 50ohms-radio.
är det inte bara att klippa till ett vanligt spröt som man har till bilstereon?? jag vet att man får byta till 50Ohms kabel men det är väll inte så jobbigt.. jo en till sak en förstärkare ska man inte ha om man inte har 100m antennkabel. ett tipps är att placera antennen mitt på taket för att få rätt impendans. jo en till sak är att det finns förgreningar som man kan sätta till vanliga antennen och köra bilstereon och polisradion på samma antenn.