Elektolyter, Al vs Polymer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Elektolyter, Al vs Polymer

Inlägg av TomasL »

Någon som har erfarenhet av polymer.
För och nackdelar jämfört med traditionella elektrolyter och även jämfört med tantaler.
opatagio

Re: Elektolyter, Al vs Polymer

Inlägg av opatagio »

Har inte satt mig in så mycket rent tekniskt i skillnaderna men har testat polymer från två olika tillverkare. Ersatte en 10uF/10V al.elec med polymer på min 3.3V logik-matning (mcu+eeprom+tempsensor) och noterade att ripplet sjönk från ~48mV till ~12mV under samma förutsättningar. Går nog att reducera ytterligare med några små drosslar, såg en appnote från TI där de lyckades nå under 3mV med några billiga polymer och öres-drosslar.
Mer vetenskapligt än så kan jag tyvärr inte svara.
janaf
EF Sponsor

Re: Elektolyter, Al vs Polymer

Inlägg av janaf »

Jag tycker att alla har sin plats beroende på vad som är viktigast; storlek, esr, pris, läckage, livslängd, temperaturtålighet etc. Det finns ju också väldigt stor spridning, i alla fall bland Al och tantaler.

Dom polymervarianter jag tittat på har väl konkurrerat med lägre ESR / högre rippeltålighet än dom bästa Al-motsvarigheterna (storleksmässigt). Jag tror också att polymererna varit dyrare, men det beror på hur man jämför.
Skriv svar