Rörradio som dör och återkommer
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Rörradio som dör och återkommer
Hej!
Jag har en Conserton V545/00 rörradio.
Den har funkat klanderfritt i två år.
Men nu har den börjat dumma sig.
Ända sedan jag fick den har den stått på min favoritkanal här i Göteborg dvs Pirate Rock (Hårdrock).
Nu yttrar sig alltså felet på sådant sätt att det är enbart brus när man sätter på den men efter ett tag kommer kanalen igång.
Det spelas sedan klanderfritt i typ några minuter men sedan lägger den av igen.
Såhär håller den cykliskt på.
Det intressanta är att det magiska ögat alltid är vidöppet dvs det finns signal hela tiden.
Frågan är hur långt fram i kedjan.
Tom (kvot)detektorn, eller?
När den är brusandes spelar det heller ingen roll hur man rattar för det blir ingen nyansskillnad på bruset och det magiska ögat är hela tiden vidöppet.
Jag fattar såpass mycket att det måste vara en konding som inte mår bra.
Frågan är bara, i vilket steg sitter den?
Tacksam för tips.
MVH/Roger
Jag har en Conserton V545/00 rörradio.
Den har funkat klanderfritt i två år.
Men nu har den börjat dumma sig.
Ända sedan jag fick den har den stått på min favoritkanal här i Göteborg dvs Pirate Rock (Hårdrock).
Nu yttrar sig alltså felet på sådant sätt att det är enbart brus när man sätter på den men efter ett tag kommer kanalen igång.
Det spelas sedan klanderfritt i typ några minuter men sedan lägger den av igen.
Såhär håller den cykliskt på.
Det intressanta är att det magiska ögat alltid är vidöppet dvs det finns signal hela tiden.
Frågan är hur långt fram i kedjan.
Tom (kvot)detektorn, eller?
När den är brusandes spelar det heller ingen roll hur man rattar för det blir ingen nyansskillnad på bruset och det magiska ögat är hela tiden vidöppet.
Jag fattar såpass mycket att det måste vara en konding som inte mår bra.
Frågan är bara, i vilket steg sitter den?
Tacksam för tips.
MVH/Roger
-
Re: Rörradio som dör och återkommer
Och hur ser den ut?
(ingen människa på det här klotet känner till alla DUX-Conserton varianter som funnits...)
(ingen människa på det här klotet känner till alla DUX-Conserton varianter som funnits...)
Det tror inte jag.rogerk8 skrev: Jag fattar såpass mycket att det måste vara en konding som inte mår bra.
ECC85 är misstänkt. Alternativt dålig kontakt i dess rörhållare. Om nu radion har FM-bandet förstås.
(Den modellen jag hittade hade bara L M K).

Rör lite försiktigt på röret när det brusar så märker du om det är kontaktfel eller om röret behöver bytas.
-
Kan vara en sån här också:
http://www.radiomuseum.org/r/philips_co ... 5v_54.html
som har FM.
Men det får vi kanske veta snart....
http://www.radiomuseum.org/r/philips_co ... 5v_54.html
som har FM.
Men det får vi kanske veta snart....
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack så jättemycket för det tipset!SM7CZR skrev:Det tror inte jag.rogerk8 skrev: Jag fattar såpass mycket att det måste vara en konding som inte mår bra.
ECC85 är misstänkt. Alternativt dålig kontakt i dess rörhållare. Om nu radion har FM-bandet förstås.
(Den modellen jag hittade hade bara L M K).![]()
Rör lite försiktigt på röret när det brusar så märker du om det är kontaktfel eller om röret behöver bytas.
Min kompis var inne på den ide'n men jag trodde mer på dålig konding.
Samtidigt är det du säger mer rimligt.
Det är mer rimligt för den hade ställts undan för reparation för många år sedan innan jag fick tag på den.
Och även om det (numera iaf) finns självläkande kondiingar så är det ju inte troligt att den läkt sig i spänningslöst tillstånd, om man säger

Jag kommer göra så här att jag öppnar den och rycker ur och stoppar i alla rör som hör till RF ett par gånger så får vi se.
Samtidigt hade det varit än mer intressant att verkligen hitta felet så jag börjar med att vicka på ECC85.
Tack än en gång för tipset!
MVH/Roger
PS
Fast jag tycker fortfarande det är konstigt att det magiska ögat indikerar att signal finns samtidigt som det bara är onyanserat brus över hela FM-bandet. För den indikeringen sker väl rätt långt in i RF-kedjan?
Länken Rolf bifogat är f.ö helt rätt.
Bra att Rolf hittade rätt apparat. Då löste det sig med modellen.
Nej, kondingarna i den radion brukar vara rätt bra. Det kan dock finnas något undantag.
Plus att elektrolyter i nätdelen åldras. Men då börjar den brumma.
Har du ett nytt ECC85 hemma så plugga i det, sen kommer nog radion att funka fint på FM igen.
EM84 (ögat) känner av signalstyrkan via detektorn i EBC81.
Om signalen är jättestark skall fälten gå ihop till en smal strimma på mitten. Men utan signal, inget utslag...
När omkopplaren blev oxiderad brukade folk trycka extra hårt på tangenterna, så de sprack lite.
Så spraya omkopplaren om du märker något sådant.
Återkom om det inte funkar. Det kan finnas andra fel.
Nej, kondingarna i den radion brukar vara rätt bra. Det kan dock finnas något undantag.
Plus att elektrolyter i nätdelen åldras. Men då börjar den brumma.
Har du ett nytt ECC85 hemma så plugga i det, sen kommer nog radion att funka fint på FM igen.
EM84 (ögat) känner av signalstyrkan via detektorn i EBC81.
Om signalen är jättestark skall fälten gå ihop till en smal strimma på mitten. Men utan signal, inget utslag...
När omkopplaren blev oxiderad brukade folk trycka extra hårt på tangenterna, så de sprack lite.

Så spraya omkopplaren om du märker något sådant.
Återkom om det inte funkar. Det kan finnas andra fel.
Senast redigerad av SM7CZR 28 maj 2015, 21:56:46, redigerad totalt 1 gång.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag tackar och bugar för den informationen.
Jag råkar ha hela 5st NOS ECC85 hemma
Jag har inte öppnat radion än för idag fungerar den igen
Fick ratta en liten aning för att komma ur brusmattan men nu har den spelat glasklart och mycket vackert i en hel timme.
Min radiokunnige kompis frågade kompetent om det sprakade i radion när den gick över i brus.
Då sa jag att den inte gjorde det utan nyttosignalen blev bara succesivt svagare för att efter typ en minut bara ge brus.
Intressant att detta tycks vara "glappkontakt" eller dåligt rör.
Personligen tror jag mer att Gud är lite besviken på mig emellanåt
MVH/Roger
PS
Bifogar en rolig bild på en "Bias & VU-meter" byggd kring ett PM84. Det var under en tid jag bokstavligt talat var på väg att bli galen samtidigt som jag faktiskt ville hålla koll på push-pull bias i mitt rörslutsteg. Fungerade ypperligt tillägger jag lite småstolt. Detta var dock så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg att jag faktiskt biaserade röret så att det bara gav en smal spalt vid balans (sen kunde man se både överlapp och underlapp, om man säger). Detta alltså samtidigt som det gav utslag när musik spelades
Anledningen till att jag säger detta är att jag inte fattade att ögat faktiskt sluts vid hög signal och inte tvärtom som jag trodde. Ögat är förresten vidöppet även nu dvs vid superbra signal. Fallerad funktion, tydligen
Jag råkar ha hela 5st NOS ECC85 hemma

Jag har inte öppnat radion än för idag fungerar den igen

Fick ratta en liten aning för att komma ur brusmattan men nu har den spelat glasklart och mycket vackert i en hel timme.
Min radiokunnige kompis frågade kompetent om det sprakade i radion när den gick över i brus.
Då sa jag att den inte gjorde det utan nyttosignalen blev bara succesivt svagare för att efter typ en minut bara ge brus.
Intressant att detta tycks vara "glappkontakt" eller dåligt rör.
Personligen tror jag mer att Gud är lite besviken på mig emellanåt

MVH/Roger
PS
Bifogar en rolig bild på en "Bias & VU-meter" byggd kring ett PM84. Det var under en tid jag bokstavligt talat var på väg att bli galen samtidigt som jag faktiskt ville hålla koll på push-pull bias i mitt rörslutsteg. Fungerade ypperligt tillägger jag lite småstolt. Detta var dock så länge sedan att jag inte ens kommer ihåg att jag faktiskt biaserade röret så att det bara gav en smal spalt vid balans (sen kunde man se både överlapp och underlapp, om man säger). Detta alltså samtidigt som det gav utslag när musik spelades

Anledningen till att jag säger detta är att jag inte fattade att ögat faktiskt sluts vid hög signal och inte tvärtom som jag trodde. Ögat är förresten vidöppet även nu dvs vid superbra signal. Fallerad funktion, tydligen

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.