DC injection braking

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bib3ln

DC injection braking

Inlägg av Bib3ln »

Hejsan! Jag är ny här så om tråden ligger fel så är det bara att flytta den.

Jo jag har ett problem/fenomen. Det är så att jag håller på med ett examensarbete där jag bl a skall bromsa en AC-motor med hjälp av en lik spänning. Detta är ett vanligt sätt att bromsa en AC-motor på dock på det sättet jag gör.

Vi kör nämligen inte motorn utan vi applicerar en spänning på 2 av dom 3 faserna och det som händer är då att rotorn fastnar i magnetfältet. När jag sedan försöker rotera rotorn så blir den så klart trögare att rotera och ju mer spänning desto "hårdare" sitter den fast. Det är nu jag stöter på "fenomenet", om jag lyckas rotera rotorn tillräkligt snabbt så minskar bromskraften. Det blir alltså lättare att rotera rotorn när man får upp varvtalen på den. Varför blir det så?

Hoppas detta var förstårligt för er som läser. Ber om ursäkt för dålig formulering eller felstavning i förväg då jag är dyslektiker.

Mvh
rikkitikkitavi

Re: DC injection braking

Inlägg av rikkitikkitavi »

Känns som att detta svaret hittar dubi läroböckerna eller hos någon på instutuonem där du exjobbar, har du kollat där?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bib3ln skrev:om jag lyckas rotera rotorn tillräkligt snabbt så minskar bromskraften. Det blir alltså lättare att rotera rotorn när man får upp varvtalen på den.Mvh
Märkligt, jag vill minnas att det är tvärt om.
H.O

Inlägg av H.O »

Lite spekulation:
När du har DC på lindningen har du ett statiskt (icke roterande) magnetfält.
När motorn roterar snabbare än magnetfältet (som ju står still) så fungerar den som generator och inducerar därmed ström i lindningarna.
Denna ström verkar i sin tur till att försvaga det statiska magnetfältet och därmed momentet med vilket motorn bromsas.

Googla DC injection braking torque curve så hittar du grafer som denna:
DC Injection.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

En gissning. Kan det vara tröghetsmomentet i rotorns massa? Dvs. när rotorn snurrar snabbare finns det mera moment i den som kan motverka den magnetiska kraften. När rotorn står stilla finns inget sådant moment...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte så att du blandat ihop motortyper nu? Att bromsa med dc funkar bra på asynkronmotorer, på din beskrivning låter det som att ni har en synkronmotor. Då blir det som du beskriver.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är asynkronmotor så är effekten kopplad till skinn-effekten på rotorns kortslutande stavar och beroende på hur dessa är utformade i avseende startkaraktär så kommer du ha motsvarande, ungefär men spegelvänd karaktär med störst bromskraft vid långsam rotation men mindre bromsande kraft ju fortare rotorn snurrar i den statiska magnetfältet från DC-strömmen

dvs situationen är ungefär samma som en stillastående rotor med 50 Hz på statorspolarna som att rotorn snurrar 50 varav sekund med en stator med statisk magnetfält. pga. DC-ström.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kollar man grafen så har du ju noll bromsmoment vid nollfart och max när du är uppe i ca 1/4 av nominell hastighet. Det gäller för just det exemplet.

Men enligt beskrivningen fastnar motor i ett läge, vilket tyder på en synkronmotor. Och då är ju varken grafen eller dessa förklaringar relevanta.
Så fråga är till att börja med, vad är det för motor?
Bib3ln

Inlägg av Bib3ln »

Det är en vanlig asynkronmotor. Det är en BUSCK ME90L-6 1.1KW.
Jag har frågat mina lärare i skolan men får inte något direkt svar.. Har tyvärr inte gått någon kurs i detta heller så har inte så mycket erfarenhet.

Tackar för alla snabba svar!

Mvh:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det var ju en kortsluten asynkronmotor, jag läste nog beskrivningen lite väl fort på telefonen tidigare. Efter som den är 6polig (vilket inte är "normalt") så kommer du över 1/4 varvtal redan vid 4 varv per sekund. Det är ju inte så svårt att komma upp i.

Nu är jag lite på djupt vatten, men efter som ni tillför en spänning och inte en ström så minskar väl strömmen när det blir snurr på motorn också.
Bib3ln

Inlägg av Bib3ln »

Vi aplicerar 30v och runt 5A max. Spänningen ligger stabilt men som du säger så diffar strömmen. Den går ner när man snurrar rotorn.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är strömmen som är av intresse när det gäller bromskraften.
arte

Inlägg av arte »

rikkitikkitavi skrev:Känns som att detta svaret hittar dubi läroböckerna eller hos någon på instutuonem där du exjobbar, har du kollat där?
Doktoranderna på instutitionerna brukar inte ha någon koll såvida det inte är precis vad de sysslar med. Kanske någon professor vet men de har aldrig tid.
När jag gjorde mitt exjobb så var det internet forum och handledare på företag som visste något!

All den kunskapen som finns på detta forum är en fantastisk resurs för utbildning.
Skriv svar