Hjälp mig hitta ett SET RESET relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jeppe

Hjälp mig hitta ett SET RESET relä

Inlägg av jeppe »

Hej, jag håller på och bygger en automatisk blästertank.
Den fungerar såhär: Ett tryckkärl fylls med sand ovanifrån en silo. När en övre givare i tryckkärlet känner att sand har nått upp till den nivån så stängs inloppet mellan trycktanken och silon. Sedan trycksätts tanken och sand börjar flöda ut ur dess botten. Sand flödar tills att nivån sjunker ner till en nedre givare varpå trycktanken avluftas, inloppet öppnas och processen upprepas.

Jag har i dagsläget ett PLC och ett hemsnickrat PLC program (enligt bild). Jag vill nu av kostnadsskäl ersätta detta med ett relä istället.
Jag har lyckats söka mig fram till att den sortens relä som jag behöver kallas Latching relay/Set Reset relay på engelska. Men när jag söker efter detta på tex ELFA får jag inga träffar eller bara träffar på blinkersrelän. Kallas de även något annat? Nån som kan peka mig i rätt riktning med en länk? Jag handlar gärna på ELFA.
Jag vill ha ett 24 volts relä för montage med eller utan sockel på DIN-skena.

Bonusfråga: Hur kan man fördröja en 24 volts signal med en sekund? För att ersätta ON-Delayt efter Cylinder Upp i PLC-programmet. Tog upp min gamla fysikbok och fick lära mig följande om kondensatorer:
I = (C*ΔV)/t
Jag stoppar i de kända värden jag vet: Magnetventilen drar 0.01666 Ampere vid 24 volt. Tiden jag vill ha är 1 sekund.
Får då följande: 0.01666 = (C*24)/1
Stämmer det då att: C=694 uF och en passande kondning är tex 67-238-21 på Elfa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Re: Hjälp mig hitta ett SET RESET relä

Inlägg av H.O »

Sök på bistabilt relä.
Bonusfrågan: Använd ett tidrelä....
Joe

Inlägg av Joe »

Om båda givarna är NC så räcker det med ett 2-poligt relä och självhållning.
Om båda är NO så behövs två extra 1-poliga relän för att invertera signalen från givarna.

Bonusfrågan: Jag skulle inte sätta kondensatorn i serie med magnetventilen pga för oberäkneligt beetende vid tillslag.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Att gå från PLC till vanliga komponenter är inte vanligt precis, det plockar snart på i kostnad.

Proswede brukar annars ha billiga multifunktions tidsrelän.

http://www.proswede.nu/Start/?search=tidrel%E4

Kjelle
jeppe

Inlägg av jeppe »

Tack för era svar. Är 36-187-58 ett exempel på ett tvåpoligt relä med självhållning? Jag tror mig förstå att det är tvåpoligt men jag förstår inte hur jag ska läsa ut om det har självhållning eller inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ett gäng tidrelääer för skenfäste liggandes som jag räddade när vi flyttade och de som skötte driften skrotade alla "bra att ha" grejer.. kan kolla om jag hjittar nåt, dom är väl iofs avsedda för 230V kanske, osäker.
Joe

Inlägg av Joe »

36-187-58 funkar, självhållningen kopplar man själv. Se nedanstående exempel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar