Stängselaggregat - bygga själv?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Xoffis
Kontakt:

Stängselaggregat - bygga själv?

Inlägg av Xoffis »

Vi har nu fräst upp ett litet land till pumpor gurkor mm, men vi vet också att det bor ett gäng vildkaniner inom farligt avstånd ;)

Vi tittade lite på stängsel aggregat med även ett riktigt billigt verkar börja på 1200:- så då funderade jag..

Det borde räcka med ett arduino och en tändspole från bil med inbyggt slutsteg och ett 12V batteri med laddare?

Eller tänker jag fel?

Koden blir ju väldigt enkel, bara ladda spolen i 4ms 2ggr per sekund...

Någon med mer erfarenhet som kan komma med pros/cons på detta?

Tacksam för alla svar!

Btw, stängslet skall inte vara på mer än kanske max 20m och inte i flera kilometer som vanliga är till för..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Stängselaggregat - bygga själv?

Inlägg av Micke_s »

Det kluriga är nog att kunna garantera att strömmen är inom vettiga nivåer för inte ta kål på någon av misstag...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lätt att bygga

jag hadde tagit en standardtändspole, laddat upp lämplig kondig, och laddat ur den genom spolen varannan sekund
hafr lagom seriemotstånd på högspänningsutgången

händer det något så är det ditt fel, så det gäller att kunna ge lagom effekt ut
Nerre

Inlägg av Nerre »

Xoffis skrev: Koden blir ju väldigt enkel, bara ladda spolen i 4ms 2ggr per sekund...
Redan där är det olagligt, pulsfrekvensen får såvitt jag minns inte vara högre än 1 Hz (hänger nog ihop med att man inte ska riskera att "fastna" om man råkar greppa om tråden).

Med reservation för att det är över 10 år sen jag testade såna där sist, men reglerna har inte blivit lindrigare, de har blivit mer strikta på grund av en stor mängd dödsfall i samband med elstängsel.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har provat för många år sedan. Det blev så där. Kanske tillräckligt hög spänning men förmodligen för låg energi.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Varför bygga själv när det finns färdigt? Gör du fel blir det i bästa fall grillad kanin till kvällsmat, värre änså kan det ju bli...

Vad är det för fel på hönenät, förutom att kaniner både kan hoppa och gräva... ?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Trots att jag är en ivrig förespråkare för återanvändning så dömer jag ut detta projekt som fullständigt vansinne och dessutom klart olagligt. I detta fall så är enda alternativet att köpa en godkänd anläggning.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

På vilket sätt kan det vara olagligt? Klart att jag kan sänka till 1Hz ifall det är så det skall vara.

Sedan är ju kraften räknat i Joule inte ens i närheten av vad ett riktigt aggregat har så i den meningen ser jag ingen fara..

Dessutom så är ju landet i min trädgård, så det är ju inte en risk att allmännheten kan bränna sig...

Och läste precis pdf från elsäkerhetsverket och ser inte direkt något som hade varit olagligt (vid 1 per sekund)

Men vill ni inte hjälpa mig så bygger jag ju ändå och sedan blir det som det blir...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns en massa parametrar som måste vara uppfyllda.

Fritt ur huvudet:

Max pulsfrekvens 1 Hz (även vid felfall)
Max energi 5 J (provas med varierande resistiv och kapacitiv last)
Max peak spänning 10 kV
Max peak ström 30 A
Sen är det krav på max pulslängd (tid som spänningen är över 12 V och tid som strömmen är över 300 mA)
Dessutom är det krav på max laddning per puls (detta skiljer sig alltså från max energi).

Det är alltså SS-EN 60335-2-76 som har dessa krav.

Som sagt var, folk dör årligen av elstängsel, om elstängselapparaten uppfyller standarden och stängsel och skyltning är korrekt utfört så räknas det som olycka. Är stängsel och skyltning inte enligt gällande regler riskerar den som satt upp stängslet att torska (troligen Framkallande av fara eller Vållande till annans död), uppfyller apparaten inte kraven riskerar tillverkaren att åka dit för det. Om du är både tillverkare och den som sätter upp stängslet så tar du alltså dubbla risken kan man säga.

Tänk om ett barn springer fram till stängslet?
xxargs

Inlägg av xxargs »

curling....

när man växte upp så var det mera att det som inte dödar - härdar - och en väldigt stor procentsats 60-talister överlevde faktiskt...

och de som dog och skadades var oftast trafikrelaterat - precis som idag med fordonsolyckor etc.

Jag är gammal nog att komma ihåg de gamla batteridrivna stängselapparat i svart backelit och magnetankare som pendlade och dessa hade en speciell format på batterier på 7.5 Volt och som internt var 5 banker parallellt med 5 seriekopplade R20-batterier av torrmodell. - jag skulle säga att dom som har haft sådana i närheten i sin uppväxtmiljö, skaffade sig väldigt snabbt respekt. för dessa och det redan innan lekskoleåldern, och det var självlärande...

...somliga den hårda vägen genom att pinka på stolpen/tråden ståendes barfota...
rikkitikkitavi

Sådana inlägg som det senaste får mig att tvivla på läskunnigheten. Tänk om det var ditt barn som dör?
Det är alltså ett curlingproblem när folk dör! För att man skall hålla kvar hobbyhästar inom stängsel...

Alltså, energitäta system ÄR farliga och man måste ha koll på allt under alla omständighetet.

Återigen, vad är felet på ett hönenät?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det är ju korrekt, men jag litar personligen på att xxargs vet vad han talar om, hade det varit någon annan hade jag kanske ifrågasatt mer. :)
rikkitikkitavi

Härom året var det en kvinna som cyklade omkull utanför Lund och föll så illa att hon låg på ett elstängsel och avled troligen pga detta. Inget tekniskt fel.på stängslet.

Lite svinn får man väl räkna med...

Elstängsel är inte farliga vid kortvarig beröring men får inte installeras i tätbebyggda områden hur som helst. Kraven är tydliga.

Risken är dessutom inte uppenbar eftersom de flesta känner någon som känner någon som pissat på ett stängsel
man behöver dessutom inte vara så gammal för att komma ihåg gamla elstängsel.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kanske draget lite på sin spets, men jag tror det flesta som hållit på med elektronik har fått en och annan kyss som verkligen har fått adrenalinet att rusa en god stund efteråt och insett att det var lite väl nära... när man pillat i saker med lite för hög spänning, fått smällar från tändspolar etc. och man lär sig väldigt snabbt att det är obra. - om vi skall prata om risker så skall även sådant räknas in... ...och skulle man förbjuda detta sedan uppväxten så blir det nog inte så många kvar på det här forat...

När det gäller hjärtproblem/stilleståndsrisk av elstötsknäpp med begränsad energimängd som dåtidens elaggregat (de skulle ju gå veckor på ett enda batteri) så är barnen oftast mindre känsliga än vuxna och ännu värre - om de vuxna är lite till åren och har hjärtproblem.

Nu vet jag inte hur dagens apparater är - men förmodligen har kravet på att de skall vara självrensande (dvs hålla bort/bränna uppväxande ogräs) eftersom timpenningen gått upp så mycket att man inte har råd med drängar/gårdkarlar som tittar till staketet var och varannan dag längre, så har man uppenbarligen gått upp i strömstyrka då en tändspole-högspännings-elaggregat mha. sjävinduktion och begränsad storlek ger inga 30 ampere på högspänningssidan ens vid kortis då ju högre spänningsutväxling - ju mindre med ström och kortare urladdningstid, då strömmen i sekundären är en utväxling direkt gentemot primärströmmen och torrbatterier av 1967-års modell ger inte så mycket ström som 30 ampere på primärsidan ens om man försökte.

Det är helt annan sak med tändtransformator och urladdad konding på primärsidan - dom kan ge väldigt mycket ström på kort tid och förmodligen ge en puls på 30 ampere även på sekundärsidan och är en orsak till varför CDI-tändsystem även i fordon anses betydligt farligare än de klassiska magnetbaserade tändsystemen.

Med andra ord om man verkligen vill minska riskerna - använd inte tändtransformator och urladdande kapacitans över det som matning över huvud taget och anställ istället drängar/gårdskarlar som håller efter ogräset.

För det är när vi optimerar för att minska på personal och ersätter det med allt kraftfullare utrustning som numera måste drivas från elnät för att de drar så mycket ström, istället för batterier - som man skapar farorna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det löser vi genom kontrollerad pinkning på elaggregat innan man blir svensk medborgare

räcker med batterimodellen och regnvåt gräsmatta

lagom att alla som går i skolan får göra detta i nian, det tar bort en del av lusten att negliera högspänningsskyltar runt järnvägar och ställverk med
Skriv svar