IEEE 802.15.4?
- lillahuset
- Gått bort
IEEE 802.15.4?
Jag kan komma att behöva konstruera ett system med ~4 sensorer som kommunicerar trådlöst med en dator på 10~30m avstånd inomhus men utan att passera väggar. I samma rum alltså. Data ska helst kunna överföras med 32kB/s men 16kB/s skulle till nöds fungera. Det handlar alltså om ~4 dubbelriktade punkt-till-punkt kanaler.
2,4GHz verkar vara det naturliga valet och sensorerna (radio+processor) bör dra relativt lite ström. Säg att de ska kunna fungera utan laddning i 12 timmar.
Helst skulle jag vilja ha en ARM Cortex M3/M4/M7 med skapligt med RAM (>32kB) hopbyggd med radion. Jag har tittat på ST, TI och Atmel utan att hitta något lämpligt.
Vi har även diskuterat Bluetooth och WLAN. Problemet med Bluetooth (om jag har förstått det rätt) är att accesspunkter för mer än en kanal är ovanliga och ganska dyra. WLAN drar lite väl mycket ström. Alldeles för mycket enligt vissa men jag är inte helt övertygad.
Någon som har förslag på lämpliga kretsar/moduler? Någon som har ett bättre förslag än 802.15.4?
2,4GHz verkar vara det naturliga valet och sensorerna (radio+processor) bör dra relativt lite ström. Säg att de ska kunna fungera utan laddning i 12 timmar.
Helst skulle jag vilja ha en ARM Cortex M3/M4/M7 med skapligt med RAM (>32kB) hopbyggd med radion. Jag har tittat på ST, TI och Atmel utan att hitta något lämpligt.
Vi har även diskuterat Bluetooth och WLAN. Problemet med Bluetooth (om jag har förstått det rätt) är att accesspunkter för mer än en kanal är ovanliga och ganska dyra. WLAN drar lite väl mycket ström. Alldeles för mycket enligt vissa men jag är inte helt övertygad.
Någon som har förslag på lämpliga kretsar/moduler? Någon som har ett bättre förslag än 802.15.4?
Re: IEEE 802.15.4?
Ta ett valfritt CC25xx chip från TI som uppfyller dina krav (kanske med en förstärkare också CC2591) samt en MCU som passar dina krav.
Finns en blogg om en kille som testade de chippet och fick riktigt bra resultat. Ska se om jag hittar den.
Finns en blogg om en kille som testade de chippet och fick riktigt bra resultat. Ska se om jag hittar den.
- lillahuset
- Gått bort
Rick81: Tack för tipset men vi vill helst inte köra WLAN.
Korken: Jo jag har funderat i de banorna men så kom Meduza med ett alternativ som verkar lite vassare.
Meduza: Bra alternativ (tror jag). nRF2460 hade nog varit ännu bättre men den verkar svårare att få tag på.
Fler förslag någon?
Korken: Jo jag har funderat i de banorna men så kom Meduza med ett alternativ som verkar lite vassare.
Meduza: Bra alternativ (tror jag). nRF2460 hade nog varit ännu bättre men den verkar svårare att få tag på.
Fler förslag någon?
EnergyMicro eller numera Silabs...
http://www.silabs.com/products/wireless ... aspx#ezr32
EZ32LG är en cortex M3a dock bara med 32 kB ram...
10 mA Rx / 18 mA Tx @ +10 dBm
211 µA/MHz @ 48 MHz
0.65 µA @ 3 V Stop Mode
Ska du skicka data kontinuerligt, eller hur ska du lyckas tömma ett batteri på 12h och bara nå 10-30m?
Ser inte ut som en utmaning med ens ett CR2032 som batteri...
http://www.silabs.com/products/wireless ... aspx#ezr32
EZ32LG är en cortex M3a dock bara med 32 kB ram...
10 mA Rx / 18 mA Tx @ +10 dBm
211 µA/MHz @ 48 MHz
0.65 µA @ 3 V Stop Mode
Ska du skicka data kontinuerligt, eller hur ska du lyckas tömma ett batteri på 12h och bara nå 10-30m?
Ser inte ut som en utmaning med ens ett CR2032 som batteri...
- lillahuset
- Gått bort
AndLi: Synd att det inte var 2,4GHz. Vi har kunder över hela världen så 2,4GHz är nog ett krav om man tänker efter.
Geir Förre verkar duktig på att skapa bolag han kan sälja till våra kusiners kusiner. Och fort går det.
Edit: Såg just att Silabs har köpt Ember också. Min första kontakt med ZigBee som inte gav någon mersmak.
Geir Förre verkar duktig på att skapa bolag han kan sälja till våra kusiners kusiner. Och fort går det.
Edit: Såg just att Silabs har köpt Ember också. Min första kontakt med ZigBee som inte gav någon mersmak.
- lillahuset
- Gått bort
Hittade en ny kandidat, nRF51422, iofs bara en Cortex M0 med 32k RAM. Någon som använt den?