tips hur man felsöker datorbygge..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb

tips hur man felsöker datorbygge..

Inlägg av tomasb »

Hej,

Först lite bakgrundsinfo.
har via jobbet fått tag på lite blandat datorskrot genom åren vilket varit tillräckligt åt barnens spelande. Tyvärr är det mesta ca 10 år nu och kraven börjar höjas så jag tänkte det var dags att försöka göra en billig uppgradering. Tyvärr var det länge sen jag skruvade och jag hade ingen koll på moderna datorer. Jag visste bara att det fanns olika socklar, eller insåg ganska snabbt när jag köpt en 1156 processor billigt att det inte fanns några moderkort. Nu utgick jag från den låda som suttit en fungerande core2duo, tänkte att låda och nätagg borde gå att återanvända tills vidare. Först köpte jag ett begagnat moderkort, sandy bridge 1155 på blocket och sen en processor via tradera. Med facit i hand var detta kanske inte optimalt men jag har lärt mig lite på vägen. Processorn, trots att det var 1155 visade sig vara nyare och stöddes inte av moderkortet, åtminstone var det min hypotes då den tillhörde gen 3, ivy bridge. När jag satte i sladden och tryckte på knappen hände absolut ingenting. Jag har dubbelkollat nätagget med andra core2duo-datorer och det och flera andra fungerar där utan problem. Nästa steg blev att beställa ett nytt moderkort och i samma veva fick jag även tag på en sandy bridge processor för några hundringar. Mitt första mål är att avgöra om sakerna fungerar och om inte om felet beror på processorn eller moderkortet. Med sandy bridge processorn i sandy bridge moderkortet händer fortfarande ingenting, och inte heller med någon av processorerna i det nya moderkortet, trots att det vad jag kan läsa mig till ska vara bakåtkompatibelt.
sät
Är det någon som har några erfarenheter och tips på hur jag smartast går vidare? Missförstå mig rätt, jag tycker det är lite småroligt att pilla så jag ser inte mina felköp som bortkastade pengar utan som läropengar inför framtiden då det lär bli mer av detta närmaste åren. Jag testade med en core2duo att ta bort grafikkort och minne och bara ha moderkort och processor och då får jag allafall livstecken, men på min i3 händer inget. Dock fick jag samma symptom när jag satte i en quad Q6600 på ett moderkort som inte hade stöd för den i bios.

1. Kan jag utgå ifrån att ett nätagg som fungerar till socket 775 och en core2duo E6600 bör fungera även med en 1155 i3 så länge det är samma anslutningar och strömmen räcker till? (350w borde väl räcka för att åtminstone få någon fläkt att snurra?)

2. Det ska väl räcka med nätagg, moderkort och processor för att få ett första livstecken eller finns det några andra okända beroenden?

3. Hur stor är sannolikheten att ett nytt moderkort inte fungerar? (eventuellt var det någonting som inte såg riktigt hundra ut i sockeln men jag behöver förstoringsglas för att bli säker.

4. Är nästa steg att köpa en ny processor eller hur stor är sannolikheten att två begagnade processorer av olika typ gått sönder?

5 Är det bättre att köpa en hel begagnad dator som fungerar och på så sätt utgå från något som funkar och testa en del i taget?

6. Kan man med mätinstrument eller på annat sätt avgöra om det finns ström på moderkortet när nätagget är ikopplat?

7. Kan det fortfarande vara så att bios måste uppdateras för att stödja processorn, fast i så fall borde ju den gamla gen 2 fungerat?

ps har googlat i flera veckor men hittar inga bra beskrivningar på den här nivån, det mesta handlar om att tolka pip från bios och har man bara kommit så långt brukar det mesta gå att lösa..
nisse46

Re: tips hur man felsöker datorbygge..

Inlägg av nisse46 »

Hej
Du kan väl skriva vilka kort/delar det gäller namn,revision samt processormodell/minnen annars kan man inte kolla så de funkar ihop
Moderkortstillverkarna brukar ju ha cpu/minneslistor för vad som går och inte, bios uppdat kan ju behövas ev
om det finns standby ström till kortet bör du nog kunna kolla med multimeter(vet dock ej exakt hur)
Ibland har jag glömt sätta i 12vmatningen till cpun (4 eller 8 pin beroende på sockel) och då undrar man också varför inget händer :-)
Börja med namn på alla grejer så får du nog lite svar snart
Nerre

Inlägg av Nerre »

tomasb skrev: 1. Kan jag utgå ifrån att ett nätagg som fungerar till socket 775 och en core2duo E6600 bör fungera även med en 1155 i3 så länge det är samma anslutningar och strömmen räcker till? (350w borde väl räcka för att åtminstone få någon fläkt att snurra?)
Nätagg har väl inget med sockel att göra? Nätagg är väl anpassade för moderkorts-generation?
2. Det ska väl räcka med nätagg, moderkort och processor för att få ett första livstecken eller finns det några andra okända beroenden?
Utan minne så borde man få BIOS felpip i de flesta fall ja, men det underlättar betydligt om man har minne och fungerande grafikkort.

MEN, en del moderkort har olika "turbolägen" som kan vara aktiverade och bara fungerar med en viss processor. Normalt är att man första gången bootar dem utan detta aktiverat, sen identifierar BIOS vad det är för processor och ställer in sig efter det. Ett begagnat moderkort kan alltså behöva få sina inställningar fabriksåterställda innan man trycker dit en ny processor.
5 Är det bättre att köpa en hel begagnad dator som fungerar och på så sätt utgå från något som funkar och testa en del i taget?
Det är i alla fall väldigt mycket enklare att felsöka! :)
tomasb

Inlägg av tomasb »

Moderkortet heter Msi B75MA-E33 och ska vad jag kunnat läsa mig till fungera med en intel G2030 processor. Den andra processorn jag har är en I3 2120, vad jag förstår bör även denna fungera. Om jag får någon av dem att fungera på det nya kortet kan jag förhoppningsvis komma vidare även med det äldre kortet, har tyvärr inte namnet i huvudet just nu.

Hittade till slut en guide som jag försökt stämma av emot, senaste hypotesen är att några pinnar lyckats böjas på moderkortet, men allt är ju så litet så det är hopplöst att se något. Måste försöka hitta förstoringsglas eller microskop, försökte med mobilkameran på 20 mp men det vart bara suddigt när jag zommade in.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/261 ... o-problems

angående nätagget, det jag funderade på var om det kan så att nätagget inte funkar med moderkortet, men om kontakterna passar bör det väl inte vara några problem?
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Jo ATX är standardiserat så passar kontakterna är det bara att köra. Kolla att du har kopplat in båda kontakter som behövs. En stor 24-polig och en 4-polig. 350w ska absolut räcka för att driva en i3 utan grafikkort.
Du kan testa återställa fabriksinställningarna genom att bygla jumper JBAT1 några sekunder och sen ta bort den igen. Gör inte detta när datorn är igång, manualen säger att det kommer att skada moderkortet.
Kolla också att cpufläkten är kopplad i rätt kontakt (märkt CPUFAN1). Vissa moderkort går inte att starta om den inte känner av fläktens varv. Fast iofs borde man i alla fall se att fläkten rycker till om man kopplat in den i fel uttag.
Länk till manual. Står att i3-2120 ska fungera.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Kan vara nåt löjligt fel som en bygel som inte sitter rätt
kontakt inte helt istucken / bakvänd kontakt till soft-start /startknapp?
tomasb

Inlägg av tomasb »

tycker jag ryckt och slitit i alla kontakter, även testat att sätta en skruvmejsel mellan av och på stiften för att utesluta problem med knappen. Någon som har erfarenhet av böjda stift i sockeln? Skulle resultatet då om ett eller två stift blivit klämda kunna bli 0 respons? Några tips på hur man ser detta på bästa sätt?
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Jag köpte ett 775 kort på tradera en gång med en böjd pinne på cpusockeln
Det var inte lätt, men med tålamod, bra ljus och nålar som verktyg samt dubbla förstoringsglas så gick det att böja tillbaka
Tog ett par foton för att visa att det fanns med på annonsbilden om man tittar noga, det glimmar lite extra där pinnen är böjd
Hon som sålt kortet sa att hon använt kortet innan och att det fungerade så jag vet ej vad den där pinnen gjorde
men jag tyckte det var lika bra o fixa innan man byggde ihop allt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av nisse46 24 maj 2015, 12:27:18, redigerad totalt 1 gång.
tomasb

Inlägg av tomasb »

Tack för bilderna, spontant verkar det som problemet växt sedan pinnarna flyttades från processorn till moderkortet. Förr i tiden var man ju medveten om detta och var väldigt försiktig med processorn, men nu verkar det vara ett vanligare problem. På tradera just nu finns det 33 processorer, men bara 7 moderkort med 1155 sockel, och för 1156 finns det i princip inte något moderkort att hitta, bara processorer. Kan förklaringen vara att just moderkorten är väldigt känsliga? Jag tyckte själv att jag bara öppnade kartongen, tog bort skyddsplasten och satte någorlunda varsamt dit processorn på det enda sättet den passade på, skulle detta kunna vara tillräckligt? Det jag funderar på är den bygel man fäller ner, den verkar ju pressa med väldigt högt tryck, är det då detta riskerar hända?
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Tror inte du kan koppla ihop antal kort för försäljning till just detta problem, men de är väldigt känsliga om de hakar i nåt, då böjs de direkt
Sen är det nog inte när man trycker ner bygeln utan när man tar bort processorn som det finns risk att de hakar i undersidan och böjs lite, flyttar sig
Men om det är det felet så får du väl försöka byta kortet eller laga pinnarna
kan rekomenderar biltemas lilla keps för att se, sätt på ett cykellyse på så får du ljus med
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000017588/
Köpte först på kjell&co med ljus men den var värdelös, dyr och ljusen gick ej o ställa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

En bra snabblösning kan vara att använda telefonens kamera och belysning som hjälpmedel för att inspektera små prylar. Olika resultat beroende på kamera förstås men ibland blir man överraskad av hur bra det kan fungera.
tomasb

Inlägg av tomasb »

tack för tips, ska försöka skaffa förstoringsutrustning. Hur många är det som lyckats böja tillbaka böjda pinnar och sedan fått sakerna att fungera?
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Kul fråga, men svår att besvara.........
Först borde du nog köpa ett förstoringsglas och konstatera om det är det felet
tomasb

Inlägg av tomasb »

statusuppdatering

Tiden är tyvärr en bristvara för tillfället men jag köpte på inrådan ett förstoringsglas, försökte först med en lupp men den förstorade för mycket och det var svårt att se. Jag kunde inte riktigt avgöra om det var böjt eller inte, några pinnar bröt mönstret men efter att ha sovit en hel natt och fått lite ny energi så gjorde jag ett nytt försök, satte ihop allting utan låda. (hittade ett tips om att muttrarna man fäster kortet i kunde kortsluta) Sen läste jag manualen en gång till och konstaterade att jag på det nya kortet satt brytare till powerknappen fel trots att jag själv tyckte att jag dubbelkollat minst 10 gånger. Så fort jag fick ett litet livstecken föll bitarna på plats och efter lite skruvande hoppade datorn igång. Med en fungerande dator kunde jag även konstatera att den andra processorn fungerade. Så nu återstår ett moderkort som inte gett något livstecken. Där ser pinnarna lite böjda ut, men vad jag förstått borde fortfarande kortet visa något livstecken.

Eftersom det inte gör det så är min hypotes just nu att antingen är det samma problem som det andra, jag testar på fel ställe att starta det men det står frontpanel på moderkortet och pinnarna verkar stämma med manualen. Alternativ så är det någonting i kompbiliteten mellan processorn och moderkortet, men enligt alla hjälpsamma människor här borde en i3 2120 fungera med moderkortet jag nämnde i början av tråden. När jag satte i en processor som inte hade stöd i bios så hände ingenting.

Just nu har jag köpt ett likadant moderkort som det som fungerar och planen är tillsvidare att låta det andra moderkortet vinna över mig och bygga ihop en dator till, då är förlusten 300 kronor för ett kort och vinsten att jag lärt mig väldigt mycket, läropengar med andra ord. Jag är fortfarande dock inte helt övertygad om att det är fel på kortet och blir det tid över kanske jag gör ett nytt försök.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Härligt sätt att ta en liten motgång.
Må resten fungera bra. Lärdom kan ibland kosta mer än så! :humm:
Skriv svar