Roligt VHS-kamerabatteriprojekt eller galenskap?
Roligt VHS-kamerabatteriprojekt eller galenskap?
Hej!
Jag har bestämt mig för att försöka mig på att skapa film med VHS-kameror. Inte det smidigaste sättet att skapa film kanske men roligt känns det!
Jag har köpt några gamla dyrgripar från 80-talet och en av dem är en Blaupunkt CR-1200 med kassett i kameran. Den fungerar utmärkt men givetvis är batterierna stendöda. Detta är mitt problem. Jag vill kunna göra inspelningar på vift. Som det är nu använder jag strömaggregatet kopplat till adapteringången på baksidan av kameran för att få ström.
Jag har sökt här på forumet och jag har sökt på resten av internet efter ersättningsbatterier till originalen men inte hittat några. Batterierna heter Blaupunkt Battery Pack AX-1200 - 12V, 2.0Ah. Detaljerade bilder finns nedan. Jag har också undersökt hur man skulle kunna hosta igång dem men eftersom jag är relativt grön på batterivetenskap så har jag inte kommit så långt där. Någon som har någon idé?
Det jag har funderat på är om man själv inte kan soppa ihop en batterilösning? Skulle det vara möjligt att bygga ett tror ni? En ide jag fick är att bräcka upp batterihöljet och ersätta orginalcellerna med nåt slags nya laddningsbara batterier och koppla stiften i batterihöljet till dem. Eller är detta en dålig idé? Någon som har någon magisk lösning?
Alla råd, tips och idéer mottages med största tacksamhet!
Vänliga hälsningar, Jakob
Jag har bestämt mig för att försöka mig på att skapa film med VHS-kameror. Inte det smidigaste sättet att skapa film kanske men roligt känns det!
Jag har köpt några gamla dyrgripar från 80-talet och en av dem är en Blaupunkt CR-1200 med kassett i kameran. Den fungerar utmärkt men givetvis är batterierna stendöda. Detta är mitt problem. Jag vill kunna göra inspelningar på vift. Som det är nu använder jag strömaggregatet kopplat till adapteringången på baksidan av kameran för att få ström.
Jag har sökt här på forumet och jag har sökt på resten av internet efter ersättningsbatterier till originalen men inte hittat några. Batterierna heter Blaupunkt Battery Pack AX-1200 - 12V, 2.0Ah. Detaljerade bilder finns nedan. Jag har också undersökt hur man skulle kunna hosta igång dem men eftersom jag är relativt grön på batterivetenskap så har jag inte kommit så långt där. Någon som har någon idé?
Det jag har funderat på är om man själv inte kan soppa ihop en batterilösning? Skulle det vara möjligt att bygga ett tror ni? En ide jag fick är att bräcka upp batterihöljet och ersätta orginalcellerna med nåt slags nya laddningsbara batterier och koppla stiften i batterihöljet till dem. Eller är detta en dålig idé? Någon som har någon magisk lösning?
Alla råd, tips och idéer mottages med största tacksamhet!
Vänliga hälsningar, Jakob
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- frownlayer
Re: Roligt VHS-kamerabatteriprojekt eller galenskap?
Bryt upp batteriet och byt cellerna. det är det lättaste och billigaste.
Har du inget "rent" DC-in uttag på kameran ? det brukade finnas sådana, farsan vet jag ahde ett "fläskigT" hemmabyggt batteripack i en hemsydd axelväxka som han bara kopplade till DC-kontakten på kameran när han skulle filma mer än originalbatteriets ~20min räckte..
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Hade en "video-8" kamera i min ungdom på resa ute i världen - lite mindre dock, och retade mig på att batteriet kostade en förmögenhet och räckte knappt en timme så jag gjorde ett midjebälte med knallröda RC- flyg batterier storlek "C" (NiCd) strappade och tejpade dessa i bältet med kablar, kontakter för att snabbt kunna skifta i fält (djungel) och det såg lite roligt ut
fast det tyckte inte säkerhetsfolket på flygplatsen
Men efter en lite demonstration av grejorna fick jag passera. Hur det funkade? Kanonbra. Kunde filma i flera timmar per dag. Nackdelen är att det blev minst 10 kassetter med film som skulle redigeras. 

- Mizzarrogh
Jo, jag körde också så när jag lånade av skolan då var liten skit. Gjorde arrangemang av ett gammalt bälte med dosan har jag för mig.
Originalbatterierna räckte inte särskilt länge, ish om man hade ljus och sådant på också, det var närmast ett måste att ha med nätadaptern vad jag mins.
Det är inte heller så svårt att byta cellerna i batteripacket, spara kretskortet och se till att de stämmer bara så brukar det vara nemas problemas.
Minns mest att det var skitsvårt att få stadiga bilder och att allt blev becksvart om det var det minsta mörkt ute, men dendär var nog litet bättre modell har jag för mig.
Lycka till! Nostalgi!

Originalbatterierna räckte inte särskilt länge, ish om man hade ljus och sådant på också, det var närmast ett måste att ha med nätadaptern vad jag mins.
Det är inte heller så svårt att byta cellerna i batteripacket, spara kretskortet och se till att de stämmer bara så brukar det vara nemas problemas.

Minns mest att det var skitsvårt att få stadiga bilder och att allt blev becksvart om det var det minsta mörkt ute, men dendär var nog litet bättre modell har jag för mig.
Lycka till! Nostalgi!

Tack för svaren! Ok vad roligt. Detta betyder alltså att jag kan bygga ett eget batteri. Fantastiskt!
Som svar angående dc-input så är det den ingången på bilden som heter adapter som man kan koppla in ström till. I övrigt finns ingen strömingång.
Men då kommer ju frågan: hur bygger jag det ultimata batteriet? Det ska väl helst inte kosta mig mer än några hundringar och för miljöns och smidighetens skull ska det väl gå att ladda.
Vilka batterisorter ska jag använda och hur många för att matcha volt och spänning? Hur maximerar jag batteritiden? Annat kan måste tänka på?
Tack!
Som svar angående dc-input så är det den ingången på bilden som heter adapter som man kan koppla in ström till. I övrigt finns ingen strömingång.
Men då kommer ju frågan: hur bygger jag det ultimata batteriet? Det ska väl helst inte kosta mig mer än några hundringar och för miljöns och smidighetens skull ska det väl gå att ladda.
Vilka batterisorter ska jag använda och hur många för att matcha volt och spänning? Hur maximerar jag batteritiden? Annat kan måste tänka på?
Tack!
- GastonDeVille
- EF Sponsor
För att dryga ut tråden så gjorde jag en bombsäker snabbladdare av en gjuten zinklåda (eller vad det kallas)
Kravet var att kunna ladda från ett bilbatteri / landrover (24 V) och fungera i ur och skur.
Inga känsliga komponenter. Mycket enkelt, en halogen lampa 12 volt eller 24 volt i serie och
laddningskontroll medelst handpåläggning och genom att titta på lampans styrka.
Ingen risk för överladdning eftersom man var tvungen att övervaka det hela.
Det fungerade förvånansvärt bra tack vare att det gick att snabbladda ackarna.
Kravet var att kunna ladda från ett bilbatteri / landrover (24 V) och fungera i ur och skur.
Inga känsliga komponenter. Mycket enkelt, en halogen lampa 12 volt eller 24 volt i serie och
laddningskontroll medelst handpåläggning och genom att titta på lampans styrka.
Ingen risk för överladdning eftersom man var tvungen att övervaka det hela.
Det fungerade förvånansvärt bra tack vare att det gick att snabbladda ackarna.
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Ett tips av erfarenhet: när du ska använda DC-ingången för
strömförsörjning så fixa en rejäl avlastning för kabeln så att
den inte går att rycka ur. Det är väldigt tråkigt mitt under inspelning
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Frågan är om det funkar med litiumceller? Tre litiumceller av bra kvalitet modell 18650 skulle täcka originalbatteriets kapacitet.FCPXXL skrev: Vilka batterisorter ska jag använda och hur många för att matcha volt och spänning? Hur maximerar jag batteritiden? Annat kan måste tänka på?
Tack!
De har dock ett lite större spänningsområde än blyackar.
Det enklaste sättet, men lite tungt

Storleken är valfri efter hur många Ah man vill ha.

- Mizzarrogh
Ja, det var här mitt bälte kom in i bilden, jag hängde upp hela adaptern i en improviserad sele och knöt fast en lång skarvsladd till nätsladden i den...GastonDeVille skrev:Ett tips av erfarenhet: när du ska använda DC-ingången för

Går förmodligen att göra bra mycket snyggare, stativ och externa ljuskällor med vitljus är i princip ett måste till dedär om det inte skall se ut som San Francisco 1906...
Allt blir knallgult om man använder glödlampor... Skymning blir becksvart osv...

Nå, du får experimentera och se själv sedan, det är en del av det roliga att knäcka problemnötter underhand.

Välkommen att höra av dig sedan om du kör fast med någonting mer så skall vi försöka svara efter bästa förmåga.

Ganska store skillnad hur bra olika VHS-kameror hanterar vitbalans iofs, men vist, det är ju inte som en modern kamera..
- Mizzarrogh
Vitbalans har jag för mig gick att ställa ganska bra på detdär, skall även såvitt jag mins finnas ett manuellt läge som är steglöst.
Jag var i allafall nöjd med vitbalansen på den jag använde då även om det är litet mer pyssligt att lära hur man gör jämfört med moderna kameror med autofunktioner.
Det var som sagt mest bildstabilitet (men hyggligt ändå om man kan stå absolut stilla eller lär sig att styra den (med zoom och panorering, etc) på stativ (använde någon metod där jag hade handtaget under armhålan och manövrerade stativet med överkroppen så att man kunde ställa in kameran med bägge händerna, av ovan sagda skäl, eftersom man ofta behöver ställa in vitbalans och fininställning av focus med en hand inför varje tagningstillfälle (detdär syns inte alltid exakt i autosökaren (flimmer och rörelser syns ju över huvud taget inte i den tyverr (eftersom den ju visar det fotoreceptorn (korrekt ord har tillfälligt fallit ur min skalle just nu...) ser men i lägre upplösning)...) så ibland måste man använda manuell sökare för finjusteringar) om man vill ha perfekt resultat) och framför allt mörkerseende (man måste i princip alltid ha extrabelysning med neutralt färgspektra utom typ mitt på dagen och liknande optimala förhållanden) jag var missnöjd med på den tiden annars tyckte jag inte det just var något att klaga på förutom att upplösningen är rätt krattig med dagens mått mätt.
Det går att koppla en extern TV monitor till dedär om man ville.
(men har inte gjort detta sedan 80-talet så vet inte så mycket mer om det men var ganska enkelt vill jag minnas.)
Idag kan man säkert göra en egen mer modern variant med flatskärm tror jag.
(finns färdiga för moderna kameror men de är svindyra och jag tror inte det är svårt att göra en egen),
Jag var i allafall nöjd med vitbalansen på den jag använde då även om det är litet mer pyssligt att lära hur man gör jämfört med moderna kameror med autofunktioner.

Det var som sagt mest bildstabilitet (men hyggligt ändå om man kan stå absolut stilla eller lär sig att styra den (med zoom och panorering, etc) på stativ (använde någon metod där jag hade handtaget under armhålan och manövrerade stativet med överkroppen så att man kunde ställa in kameran med bägge händerna, av ovan sagda skäl, eftersom man ofta behöver ställa in vitbalans och fininställning av focus med en hand inför varje tagningstillfälle (detdär syns inte alltid exakt i autosökaren (flimmer och rörelser syns ju över huvud taget inte i den tyverr (eftersom den ju visar det fotoreceptorn (korrekt ord har tillfälligt fallit ur min skalle just nu...) ser men i lägre upplösning)...) så ibland måste man använda manuell sökare för finjusteringar) om man vill ha perfekt resultat) och framför allt mörkerseende (man måste i princip alltid ha extrabelysning med neutralt färgspektra utom typ mitt på dagen och liknande optimala förhållanden) jag var missnöjd med på den tiden annars tyckte jag inte det just var något att klaga på förutom att upplösningen är rätt krattig med dagens mått mätt.

Det går att koppla en extern TV monitor till dedär om man ville.
(men har inte gjort detta sedan 80-talet så vet inte så mycket mer om det men var ganska enkelt vill jag minnas.)
Idag kan man säkert göra en egen mer modern variant med flatskärm tror jag.
(finns färdiga för moderna kameror men de är svindyra och jag tror inte det är svårt att göra en egen),
Haha låter som att det finns många äventyr och anekdoter att förtälja kring dessa VHS-dinosaurier!
Ok! Ska kolla upp de där litiumbatterierna.
Vad avgör hur länge batterierna håller? Vad har amperen för inverkan? Läste ju om detta i sjuan men det var ett tag sen!
Ok! Ska kolla upp de där litiumbatterierna.
Vad avgör hur länge batterierna håller? Vad har amperen för inverkan? Läste ju om detta i sjuan men det var ett tag sen!
- Mizzarrogh
Skogstomtens hämnd...
(ett och två har jag för mig, vore kul att hitta dem idag om de fans kvar någonstans på vinden... Har en känsla av att vi inte var de enda som gjorde "tomtefilmer" (verkar faktiskt leva fortfarande att döma av detdär finska projektet... "skogstomten" Refuse to die!) .
)
Jo, högre Ampere ger längre drift tid generellt.
(Men tyverr slukar som sagt dedär ström som en mindre skvadron moderna kameror, men även originalbatterierna räckte flera timmar, bara det att man ofta ville hålla på hela dagen när man väl börjat...
)

Jo, högre Ampere ger längre drift tid generellt.
(Men tyverr slukar som sagt dedär ström som en mindre skvadron moderna kameror, men även originalbatterierna räckte flera timmar, bara det att man ofta ville hålla på hela dagen när man väl börjat...

Jag tror att VHS från Blaupunkt ofta var OEM:ade Panasonic, kan kanske vara nån ledtråd.
Om den är tillräckligt gammal så är det batterier av typen NiCd (Nickel-Kadmium). De kan vara lite kluriga att köpa nya på grund av att de är miljövidriga. Det går utmärkt att använda de modernare NiMh (Nickel-Metallhydrid) för att driva kameran, men däremot så går sådana oftast sönder om de körs med en laddare för NiCd (om man inte manuellt avbryter precis när man vet att batterierna är laddade - men vem vet det om man kört "en del" och vill ha fulladdat inför nästa användning?). Du kan alltså byta till NiMh-celler i batteripackarna men då åker du troligtvis på att fixa en egen laddare.
Om den är tillräckligt gammal så är det batterier av typen NiCd (Nickel-Kadmium). De kan vara lite kluriga att köpa nya på grund av att de är miljövidriga. Det går utmärkt att använda de modernare NiMh (Nickel-Metallhydrid) för att driva kameran, men däremot så går sådana oftast sönder om de körs med en laddare för NiCd (om man inte manuellt avbryter precis när man vet att batterierna är laddade - men vem vet det om man kört "en del" och vill ha fulladdat inför nästa användning?). Du kan alltså byta till NiMh-celler i batteripackarna men då åker du troligtvis på att fixa en egen laddare.