Hejsan
Jag har en elmotor på 0.37kw som jag vill köra på 1-fas. Men då behövs en motorkonding. Internet säger att det är lagom med 80µF / kw.
Vilket blir ca 30µF till min motor.
I garaget hittade jag en som är på 80µF, ganska långt från 30... Hur fel är det att använda den? Helt förkastligt?
/Magnus
Val av motorkonding 3-fas till 1-fas
Re: Val av motorkonding 3-fas till 1-fas
Bäst är att kolla databladet till motorn. Där brukar det finnas rekommendationer på kondingar, den du har på 80microFarad ger inte rätt fas förskjutning, och du kommer inte få ut Max ur motorn.
Har du 2 st 80µF så kan du koppla dessa i serie och få 40 µF, närmare önskad värde i allafall.
När man provar utan att räkna lite på detta så är general-kollen att strömmarna genom motorlindningen inte överstiger maxvärdena på motorplåten - helst bit under av maxvärdet då maxvärdet inkluderar strömmen vid full motorlast under kontinuerlig drift.
Det har att göra med värmebildning i lindningarna och du har ingen nytta av en bränd motor...
När man provar utan att räkna lite på detta så är general-kollen att strömmarna genom motorlindningen inte överstiger maxvärdena på motorplåten - helst bit under av maxvärdet då maxvärdet inkluderar strömmen vid full motorlast under kontinuerlig drift.
Det har att göra med värmebildning i lindningarna och du har ingen nytta av en bränd motor...
-
Jag brukar alltid kontrollmäta strömmen i de ("tre faserna"), tre lindningarna för att se att ingen skiljer sig nämnvärt mycket från de övriga. Det brukar vara svårt att få dom att bli lika. Jag brukar försöka hålla mig inom 20% avvikelse max. Jag vet inte om det får anses som mycket, men det har fungerat bra i dom få fall jag använt enfasmatning av trefasmotorer.
Aha, är det så det hänger ihop.
Tack för hjälpen.
/Magnus
Tack för hjälpen.
/Magnus