TV-störning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jerryjugend

TV-störning

Inlägg av jerryjugend »

Hej
Jag skaffade mig en extra-tv till ett litet rum som nyss blev tomt hemma.
tänkte på barnbarnen o skaffade en (trodde jag) praktisk tv med inbyggd dvd sambon har svårt med olika fjärrisar o dyl.
det som fanns tillgängligt var en Anderson-tv jag hade lite dåliga vibbar om denna tv o tyvärr besannades dessa.

När jag tittar på min ordinarie större bättre tv så får jag störningar på "Andersonapparaten" MEN BARA om jag tittar på dom kanaler som jag har i mitt DIGITALA utbud DVS 1an 2an samt tv4
Tittar jag på en annan analog kanal så är det inga störningar vet någon något ???????

Andersonapparaten stör inte min andra tv på något sätt , jag hade en annan tv där inne för ett par månader sedan o det var aldrig några problem.

Har försökt byta den i butiken men deras 14 dagars ångerrätt hade gått ut med 4 dagars marginal så det är färdighandlat i den butiken ialla fall.
O eftersom det faktiskt inte är något direkt fel på den så .....

/jerry
Kjelle

Re: TV-störning

Inlägg av Kjelle »

Kan vara oscillatorerna i tv apparaterna som stör varandra, går apparaterna på samma antenn ?

Prova med och anslut en rejält lång antennkabel till Andersson apparaten, minst 10m, bara för att dämpa signalen.

Kjelle
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Reklammera produkten och säg att den inte fungerar som den ska. Då är det sak samma om det gått 14 dagar eller inte. Vill dom pracka på dig en ny ta emot den och fungerar den lika dåligt reklamerar du den också. Får du ytterligare en ny med samma problem är det bara fortsätta reklamera. Till sist kommer dom ge dig pengarna tillbaka istället. Sen kan du även kräva milersättning för att du fått åka fram och tillbaka flera gånger på det också, visst det är inte många kr men några är det iaf.

Produkten fungerar inte så som den ska är bara att säga eftersom du inte kan kolla på båda tv-apparaterna samtidigt.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det kan vara så att skärmen har släppt i någon av antennkablarna. Kolla båda dina kablar i båda ändar.
Om du har en multimeter så kan du Ohm-mäta dem. (Rx1) alt. lägsta området i resistansmätning.
Skärmen är ansluten till den yttre hylsan (ringen) på antennkontakten.
(Kolla det innan du bråkar för mycket med TV-firman).
jerryjugend

Inlägg av jerryjugend »

tackar för svaren
Jag har en "splitter" i antennuttaget så dom går på varsin antennkabel dock är den som går till andersson skarvad en gång till,
antennkablarna ligger på varandra större delen av dragningen , men det har ju funkat med en annan apparat innan.
Imorron kör jag ner till kristianstad o daskar den i disken o säger att den inte funkar som den ska.

Ett annat fenomen med denna apparat är att det är omöjligt att placera kanalerna på rätt plats , jag kan ex inte lägga tv 3 på kanalplats 3 eftersom den är dedikerad till en digital kanal o jag har endast analog tv3 arrrghhh
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Då är det inte så konstigt att du får störningar, förlängningskablar brukar vara dåligt skärmade, dom brukar bara ha en flätad skärm, en bra kabel skall också ha en folieskärm.
Sen att dom ligger parallellt gör inte saken bättre.

En kanallista skapas i favoriter, i dom här billiga apparaterna brukar det inte gå och flytta kanalerna hur som helst.

Kjelle
jerryjugend

Inlägg av jerryjugend »

Ok tack, hur vet jag vilka som har folieskärm någon sorts beteckning ??

Nä jag vet man får vad man betalar för , men det är praktiskt med en apparat mindre samt en fjärr mindre o det fanns bara skräpmärken till apparater som hade denna kombo.
jerryjugend

Inlägg av jerryjugend »

Ok så här gick det , jag funderade över era svar o sagt o gjort , jag hade bägge kablarna liggande bakom bokhyllan o tänkte att ok jag pillar bort den ena o låter den ena ligga kvar.

ha ha ha ....... kablarna fastnade bak bokhyllan.... jag har en väggmonterad historia ...... ja så min sambo håller ännu efter ett par timmar på att återskapa hyllan som den såg ut innan jag bräckte ut den från väggen :mrgreen:

men döm om min förvåning, nu har jag inga störningar längre , förmodligen var det något brott på den ena kabeln för jag provade att tvinna ihop dom o jag hade fortfarande inga störningar , men slutet gott allting gott.

Får åka in till karlshamn o hämta ny frisk kabel imorron o slipper reta upp mig i kristianstadsbutiken , dock återstår frågan , varför funkade min tidigare tv klanderfritt med denna kabel ??

Sen får jag väl leva med att inte kunna placera kanalerna där jag vill ha dem

Tack alla :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

SM7CZR skrev:Det kan vara så att skärmen har släppt i någon av antennkablarna. Kolla båda dina kablar i båda ändar.
Om du har en multimeter så kan du Ohm-mäta dem. (Rx1) alt. lägsta området i resistansmätning.
Skärmen är ansluten till den yttre hylsan (ringen) på antennkontakten.
(Kolla det innan du bråkar för mycket med TV-firman).
:D :D :D
jerryjugend skrev: dock återstår frågan , varför funkade min tidigare tv klanderfritt med denna kabel ??
Periodiskt fel (glappkontakt)
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Denna kabel är dubbelskärmad med både fläta och folie.

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... 5-m-p39412

Kjelle
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sätt en antennförstärkare med minimal förstärkning innan och nära den mottagare som stör. Alltså inte den som felet syns på, utan den som får bilden på den andra att försvinna. Förstärkaren kommer förhoppningsvis att hindra oscillatorsignalen att gå ut baklänges till Din andra mottagare. Blir bilden störd av förstärkaren så koppla in en dämpsats. Har Du flera antennuttag i lägenheten så ta bort Din delare och sätt burkarna i vars ett uttag som förstahandsåtgärd. Finare kabel hjälper inte, skiten är redan inne i kabeln.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Sätta dit en antennförstärkare är verkligen inte en lösning.

Kjelle
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Enklare sagt = lite skit in = ger mera skit ut :mrgreen:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är det visst om den sätts före den apparat som genererar störningen. Då fungerar den som buffer och hindrar störningen från att sprida sig då den har svårt att gå baklänges ut genom förstärkaren. Med en dämpsats efter så blir isolationen ännu större.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Sätt inte myror i huvudet på TS.
Problemet är ju löst!
Felet berodde ju på att skärmen inte hade kontakt hela vägen!
I detta fallet behövs varken förstärkare eller dämpsats, endast felfria koaxkablar och kontakter!
Skriv svar