Ändstopp för 3D/CNC, varför inte dubbla?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Ändstopp för 3D/CNC, varför inte dubbla?

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Har haft en tanke länge om varför de flesta om inte alla hemmamaskiner av både CNC och 3D typ inte använder sig av ändstopp åt andra änden också?

För vi har ju ändstopp av något slag vid home positionen, men om huvudet på någon av maskinerna går för långt från home så kommer den ju till slut träffa på andra änden av maskinen. Visst kan man sätta mjukvarustopp, men om maskinen får fnatt och home positionen inte är kollad osv. så kan väl maskinen egentligen åka för långt på någon av axlarna?

Ett mjukvarustopp är ju inte bättre än att maskinen vet vart home är. Om maskinen startar i mittläge och av någon anledning får för sig att åka åt motsatt håll, från home, så kan det ju bli knasigt. Det har inte hänt mig än, tack och lov - ta i trä - men känns ju som att det borde kunna hända?

Är det så enkelt, har alltså inte kollat på kretskortet, men är det så att det inte finns någon input för ett andra ändstopp i andra änden på kretskortet? Eller är det en kostnadsgrej av någon anledning? Eller ska det bara inte kunna hända oavsett?

Liten tanke bara, har funderat på det ett tag och inte riktigt kommit på varför man valt att köra utan ändstopp i andra änden :)

Någon som har några idéer?
G4jm0r

Re: Ändstopp för 3D/CNC, varför inte dubbla?

Inlägg av G4jm0r »

Alla mina styrkort för 3D skrivare har ingång för båda.
Förstår inte riktigt heller varför de i regel inte används, jag designar iaf min egna 3d skrivare för dubbla endstops på varje axel :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Ändstopp för 3D/CNC, varför inte dubbla?

Inlägg av toffie »

Aha ok! Ja jag har ju som sagt inte tittat på kretskortet, det skulle ju kanske vara något att göra förstås.

Jag tycker att det borde vara standard med hårdvaru-ändstopp i båda ändar, för det skonar ju maskinen om något skulle hända. Sen kan man ju givetvis ifrågasätta om de fungerar i slutändan iaf, om det skulle bli något fel på kretskortet som styr allt, men man måste väl ändå stanna någonstans och lita på något :P

Ändstopps-funktionen på min 3D skrivare som körs utav Repetier Host fungerar väldigt trevligt och jag förmodar att många andra 3D skrivare fungerar likadant med att axeln körs till ändstoppet sen backar och sen in i ändstoppet och stannar där. Eller så kanske det är mjukvaran på kretskortet som gör detta? Ingen aning.. :)

CNC maskinen jag hade för något år sen stannade bara när den kom till ändstoppet och så fick man manuellt backa den axeln. Lite knöligt, minst sagt :)
Skriv svar