Andra sorters "kläm-list"?
Andra sorters "kläm-list"?
Undrar om någon vet om det finns kläm-lister eller vad de nu kan tänkas heta som ser ut som dessa men som inte har några mellanrum. Det jag menar är att "fingrarna" inte är grupperade. Alternativt ifall de finns med fler än 5 kontakter per grupp.
Denna är från en vanlig labbplatta/breadboard, från +/- railen.
Det jag tänkt göra är egna breadboards. Anledningen är att jag är trött på att vanliga breadboards har kontakter som endast är 5 kontaktpunkter breda/långa.
Det funkar ju om man kör med komponenter i DIP format som är 0.3" mellan stiftraderna. Men det gör jag inte speciellt ofta. De flesta breakout-korten jag använder lämnar endast två lediga kontaktpunkter per stift.
Skulle vilja ha 8-10 kontaktpunkter per stift.
Här är en bild som visar vad jag menar med få lediga kontaktpunkter per stift:
Denna är från en vanlig labbplatta/breadboard, från +/- railen.
Det jag tänkt göra är egna breadboards. Anledningen är att jag är trött på att vanliga breadboards har kontakter som endast är 5 kontaktpunkter breda/långa.
Det funkar ju om man kör med komponenter i DIP format som är 0.3" mellan stiftraderna. Men det gör jag inte speciellt ofta. De flesta breakout-korten jag använder lämnar endast två lediga kontaktpunkter per stift.
Skulle vilja ha 8-10 kontaktpunkter per stift.
Här är en bild som visar vad jag menar med få lediga kontaktpunkter per stift:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Andra sorters "kläm-list"?
Alternativt tar bu bort 'sidolisten' med de två +/-spåren från ett breadboard och istället kopplar ihop med ytterligare ett breadboard.
Då blir avståndet lagom för t.ex. en 40-pins Z80.
Då blir avståndet lagom för t.ex. en 40-pins Z80.
Ja fast det är inte bra nog tyvärr.
Man tjänar endast en rad på att göra så, och nackdelen är att man då inte kan använda de mindre breakout-korten eller komponenter som endast är 0.3" mellan raderna.
Man tjänar endast en rad på att göra så, och nackdelen är att man då inte kan använda de mindre breakout-korten eller komponenter som endast är 0.3" mellan raderna.
8-10 punkter per stift det det tyvärr inte, men i alla fall 4.
Dock så har du kvar två monteringsrader för 0,3"-bredd i och med att två board används.
Genom att koppla ihop två board skapas en tredje rad mellan med 0.6"-bredd.
Nästa steg är att med små jumpers koppla ihop två 5-hålsrader till en 10-håls, det ger ju 7 hål kvar när kretsen är monterad.
Fast många jumpers blir det.
Dock så har du kvar två monteringsrader för 0,3"-bredd i och med att två board används.
Genom att koppla ihop två board skapas en tredje rad mellan med 0.6"-bredd.
Nästa steg är att med små jumpers koppla ihop två 5-hålsrader till en 10-håls, det ger ju 7 hål kvar när kretsen är monterad.
Fast många jumpers blir det.

Vill undvika detta:
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Eftersom det är så lite material i mittenfåran. Och inga ledare. Var det gjort i ett nafs att dela en liten platta.
Fullt till belåtenhet enligt LaspDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo jag förstod vad du menade, men jag vill fortfarande kunna använda smalare komponenter på samma platta vilket endast går med original 0.3" mellanrum i mitten.
För att undvika missförstånd, det skall vara en +/-rail under 0,6"-kretsarna.
Sen finns det två rader för 0,3"-kretsarna.
Och jumpers hade du ju redan gott om.
Sen finns det två rader för 0,3"-kretsarna.
Och jumpers hade du ju redan gott om.

Så som bit96 gjort har även jag gjort ibland när man har lite väl "breda" kretsar.
Dock har jag frö mej att jag faktiskt sett ett breadboard som hade mycket längre rader, typ 10 ? ..men jag minns inte var jag såg det..
Dock har jag frö mej att jag faktiskt sett ett breadboard som hade mycket längre rader, typ 10 ? ..men jag minns inte var jag såg det..
Jag har också gjort så och på många andra sätt tidigare men tycker det hade varit smidigast med fler kopplingspunkter per kolumn.
Ja då verkar det som vi uttömt de möjligheter vi har med våra breadboard.
Om du hittar breadboard med flera kopplingspunkter så får du gärna hojta till för även jag kan tänka mig att köpa det, beroende på pris.
Om du hittar breadboard med flera kopplingspunkter så får du gärna hojta till för även jag kan tänka mig att köpa det, beroende på pris.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bara att såga upp remsor från bredboards och limma ihop, löda lite byglar så är man på bana.