Hjälp med att välja radio modul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Hjälp med att välja radio modul

Inlägg av arte »

Hej,

Jag funderar på att förbättra mitt projekt (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=77513) med trådlösa sensorer istället för kablage.

Har hittat några prisvärda moduler men vet inte vad skall välja:
- 433 MHz RF module
- nRF24L01+

nrf24L01+ är nog det bättre valet MEN det finns en hake!!

Radio modulen kommer sitta på baksidan av en tjock metallplatta ungefär lika stor som en tallrik.
Så risken är att metal plattan blockar alla radiosignaler.

Fördelen med 433MHz RF modulen är att man kan ha en lång antenn som hänger utanför metallplattan och därmed har en fri sikt till mottagaren.
Bild

nrf modulen har inte fri sikt till mottagaren.
nomis_82

Re: Hjälp med att välja radio modul

Inlägg av nomis_82 »

http://www.ebay.com/itm/SI4432-470MHz-1 ... 0932667345
SI4432 moduler som är kompatibla med rf22. Den har lång räckvidd kanske inte 1000m men längre än nrf24 borde det vara. Ska göra ett utomhus test någon gång när jag får tid.. Antennen skulle gå att peka ut på sidan kanske? men funkar säkert bakom plåten också..
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

nRF24L01+ finns som modul med extern antenn, vissa även lna.
Den finns även med inbyggd microcontroller, nRF24LE1 tror jakten hetet och är väldigt prisvärd på EBa. Finns med 3 olika antal io där den mellersta verkar vara populärast.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag testade för skoj skull hur det inverkade med att ställa en plåtlåda framför en nRF24L01 av denna typ som har antennen tryckt på mönsterkortet. Det funkade Ok, men omständigheterna blir ju inte de samma som ute i öppna marker. I mitt fall så reflekteras ju radiovågorna mot omkringliggande väggar och avståndet var bara 6 meter.

Nu finns ju som redan påpekats denna modul med bättre antenn som kanske är värt att testa.
Bifogar en länk till en videosnutt som visar det hela.

Visaren presenteras på en grafisk display som hänger på en Chipkit Uno32. eftersom displayen snor åt sig de pinnar som nRF24L01 behöver, så tar jag emot med en Arduin mega som sedan sänder vidare till Uno32 via Rx/Tx pinnarna som är lediga.
arte

Inlägg av arte »

Tack för tipsen, problemet men en extern anten för NRF modulen är att den är lite dyrare.

Antennerna kommer bli sönder skjutna och skadas av splitter, ifall det bara är en enkel sladd så är det inte så big deal.

Så tror att frågeställningen snarare är:

Hur dålig är en NRF modul ifall den placeras bakom en bit 2cm metall?

Detta i utomhus miljö med lite träd och så.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Ja det går väl lika bra att sätta en tråd och ersätta kontakterade eller pcb-antenn om man föredrar det, är inte direkt någon raketforskning.
arte

Inlägg av arte »

Xyzzy skrev:Ja det går väl lika bra att sätta en tråd och ersätta kontakterade eller pcb-antenn om man föredrar det, är inte direkt någon raketforskning.
Det är precis det jag trodde det var! (Raket forskning dvs).

Antennerna måste vara anpassade till våglängd och whatnot, inte bara att koppla på godtycklig sladd av godtycklig form och längd?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Ja självklart ska den inte klippas godtyckligt, men så länge du vet frekvensen är det inga problem. Gissar det finns många guider på nätet hur man gör, om ingen hunnit hjälpa dig här innan förstås.
Skriv svar