Problem med Z axeln

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Iccccie

Problem med Z axeln

Inlägg av Iccccie »

Hej,

Tänkte kolla om någon har en aning här innan jag får ringa in en dyr servicetekniker.

Bridgeport VMC 760
Heidenhain 370
Siemens drivare Simodrive 611
Direkt kopplade siemens servo motorer på axeln inbyggd broms och encoder. (ingen rem eller liknande)

Händelseförlopp.
Jag planfräste ett arbetstycke manuellt och allt funka som det ska.
Sen skrev jag ett litet program i dialog.
Skulle köra upp Z axeln från arbetsstycket, först så byta jag från ISO till heidenhain, tryckte på Z+ maskin bara skakade till lite och gav mig Grovt positionerings fel Z med följande display. Provade starta om maskinen men när man ska referensköra Z så blir det samma sak. Gjorde det en gång till men då står motorn bara och hoppar fram och tillbaka, ibland löser den ut och säger "Grovt Positioneringsfel Z axel C". Låter inte alls trevligt om den. Sen är planfräsen ca 10mm från arbetstycke och skruvstycke!

Jag har provat att veva upp Z lite med en rörtång bara för att inte vara så nära stycket. Och då låter det som att bromsen ligger till (normalt då strömmen var av.)
Börjar fundera på om det är så att Z bromsen inte släpper, men trodde ju att servot skulle orka ändå, eller i så fall löser ut med förstor belastning.
Har tittat flera timmar på elschemat men kan inte hitta bromsen någonstans.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt o hur tar jag mig vidare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GunnarW

Re: Problem med Z axeln

Inlägg av GunnarW »

Jag tycker det låter som om bromsen inte släpper. Jag tror inte att motorn orkar starta om bromsen inte lättar. Om det nu är bromsen så kan man ju undra varför den inte lättar för den är ju elektriskt styrd antar jag. Samtidigt låter det ju verkligt skumt att detta skulle hända just när du byter mellanISO och Heidenhain dialog :? Jag skulle nog kolla om bromsspolen verkligen får spänning för får den inte det trots att manöverkretsen till den ger spänning så tycker nog styrsytemet att detta är just grovt positioneringsfel.
Systematisk felsökning är nog vad som behövs...
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Problem med Z axeln

Inlägg av DW »

Skriv svar