En enhet som registrerar antal träffar eller liknande

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nfaltin

En enhet som registrerar antal träffar eller liknande

Inlägg av Nfaltin »

Hej! Jag är helt ny på detta forum och inom elektronik sektorn. Men det är så att i nästan alla branscher så går digitalisering framåt men dessvärre så stannar utvecklingen av vid skytte m.m. förutom elektrisk markerande älgbanor etc.

Det jag är ute efter och skulle gärna vilja ha lite svar på är följande:

Går det att bygga en enhet som är ca 10 cm i diameter som kan registrera ett antal hagelträffar?

Om vi säger att man står på 20-30 meters avstånd och skjuter ett hagelskott på ett mål, så är det möjligt att allt från 0-30 hagel kan träffa ett mål som är 10 cm stort. Går det då att ha en enhet, som har en gummerad yta och som kan registrera att just 10st hagelskott som är ca 2,5mm stora har träffat den ytan?

I min värld så borde detta fungera om man ser till ett digitalt trumset, slår man på den så registreras det att ett föremål har träffat ytan och som i sin tur genererar ett ljud, men i mitt fall ska det genereras en siffra, antingen 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 eller 10, beroende på hur många föremål som träffat ytan.

Vad är det man använder för att kunna göra detta möjligt? Mikrofon på en plåtbit, siesmistiska sensorer(stavning) m.m.?

Jag väntar ivrigt på allas idéer =)

Tack på förhand,
Niklas
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: En enhet som registrerar antal träffar eller liknande

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till Sef. Välformulerade frågeställningar om nya saker är alltid välkomna.
Och den digitala värld vi lever i idag ger allt större möjligheter att bevaka och registrera förlopp.

Mycket intressant frågeställning!
Hur många hagel innehåller en patron, vad är den normala spridning och därmed antalet hagel som normalt , vid fullträff, skulle nå målområdet!
Nfaltin

Inlägg av Nfaltin »

Tackar tackar!

Det är, beroende på hagelpatron, ca 300-500st hagel i en patron, beroende på märke och storlek på hagel.
Normal och teoretisk spridning i en cirkel på 75 cm i diameter bör vara ca 70% träff av antal hagel som fanns i patronen, vid 35 meters avstånd. Så på detta avstånd så och perfekta förhållanden och rätt material etc.etc. så bör 210-350 st (beroende på ovanstående kriterier) träffa.

Men på en cirkel med en diameter på 10 cm så kan man nog dela antalet hagel som träffar den cirkeln med säkerligen 10. Så då är det 21-35st hagel som träffar vid en total fullträff med kärnspridningen.

Men allt detta varierar otroligt med vad för hagelvapen och tillbehör man använder. Men vi måste grunda detta på teori och standard vapen/tillbehör.

Edit. Tack för ett riktigt snabbt svar förresten =)
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Jag kan tänka mig att det går att räkna diskreta stötar om de inte sker allt för tätt men det är nog lättare elektroniskt sett att få ut totala energin i träffen och därigenom räkna ut hur mycket som tillförts av varje hagel.

En idé inspirerad av ett annat projekt här vore att koppla upp piezoelement så att de känner av hela träffytan och integrera signalen med en opamp.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kan tänka mig att konstruktionen på en sådan sensor bör vara rejäl med den ska stå emot kraften från en hagelskur! Kan en g-kraft sensor vara nått som sitter fast i någon skyddande miljö och känner av kraften från haglet :humm: Konstruktionen bör då vara i sådant utförande att den kan flexa lite när den blir träffad och känner då av kraften i rörelseenergin. Sedan lite digitalt elektronik men det lämnar jag över till dom som kan :wink:
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Optiskt kanske?
En platta som ändrar färg eller form av rörelseenergin där varje enskilt hagel träffar, och sedan återgår till sitt normaltillstånd efter ett antal sekunder.
En kamera och lite bildbehandling på det sen...! :)

Vägning?
Om plattan är del av nån anordning som förmår samla upp haglet och väga det kan man ju mäta förändring av vikt efter varje salva och räkna ut antalet hagel. Och så får man tömma målet med jämna mellanrum.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

En annan idé skulle vara att ha en platta som sitter på linjärlager med jämn dynamisk friktion och låg statisk friktion.
Då kan man se rörelseenergin som går in i plattan genom att se hur långt den har flyttats.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ett varv mjuk slang och tryckmätare?
Registrera toppvärdet..

Edit: Slangen ska vara bakom metallplattor för att hålla..
Nfaltin

Inlägg av Nfaltin »

Om jag förstår de flesta utav inläggen rätt så ska man ta reda på hur mycket tryck/kraft det enskilda 2mm haglet har när den träffar ytan? Det kan variera då ibland skjuter man på 20m och ibland 40m. Så den optiska lösningen kanske är något, men jag förstår inte riktigt hur man ska få till det. Med den optiska ytan så kan man väl nästintill markera hur träffarna även träffade? Eftersom man bryter ett ljus och det området speglat mot en dator eller någon skärm borde kunna indikera av nåt slag?
En kamera och något bildhanteringsprogram, hur menar du? ^^

Hur går detta till i praktiken, vad behöver man köpa in för att göra en sådan anordning, vad behöver jag göra datamässigt för att detta ska fungera?
Jag är bara en simpel vvs-konsult så bare with me =)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ingen trivial uppgift du försöker lösa, jag skulle nog säga att du får räkna med några hundra timmars utvecklingsarbete för att testa vad som fungerar och inte. Sen om du vill lägga den tiden själv, betala nån annan för att göra det eller hoppas att nån annan har gjort det och lagt upp resultatet på Internet är ju upp till dig:)
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

En möjlig lösning skulle kanske vara om man kan ordna det så att de hagel som träffar stannar vid målet och sedan faller ner på en våg, medan de hagel som missar fortsätter förbi tavlan och stannar någon annan stans?
Nfaltin

Inlägg av Nfaltin »

Hehe nej jag förstår det =) Säkerligen finns det någonting liknande, men efter antagligen lika många timmar som det är utvecklingsarbete har jag googlat efter detta, så jag gissar på att det inte finns.

Men jag kom på en grej.

En vibrationsgivare, en mikrofon eller dylikt har ju en frekvens när man t.ex. pratar, sjunger, petar på den ja ni förstår vad jag menar.

Och när man skjuter en hagelsvärm så skulle det vara högst otroligt om samtliga hagel träffar ytan samtidigt, det måste vara några hundradels sekunder mellan. Borde man inte kunna läsa av hur många toppar det blir av träffen?
Nfaltin

Inlägg av Nfaltin »

Jag bifogar en liten bild på hur min tanke är.

Hagelsvärmen träffar det slitstarka tyget för att ta bort lite resonans och för att ha som ett skyddande lager, plåtbiten är skottsäker och avger ett ljud, som dämpas något av gummimattan och för att få bort mycket av trycket, sen tar mikrofonen/vibbsensorn upp ljudet.

Skulle detta vara genomförbart?

Hur i så fall överför jag detta till en dator?

Det är tusen frågor just nu, det är kanske någon som vill bistå med hjälp under detta projekt? Ni får gärna kontakta mig och fråga vad ni kan få ut utav detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Känns svårt att mäta tryck etc om kornen har olika storlek och vikt för olika patroner.

Kan det gå att samla skuren, dvs de som ska räknas passerar ett fysiskt hål och samlas ihop.
Därefter får ett sluttande plan (eller annan mekanik) få dem att rulla lagom fort förbi en fotosensor lämpligt placerat.
Fotosensor triggar en räknare av lämpligt slag.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har också hållit på med målskyttte med hagel och det är inte ett helt enkelt problem att lösa... Då när jag var aktiv och tittade på en lösning för att automatiskt räkna hagel var det bästa jag kunde komma på en kombination av den normalt använda papperslappen och en optiskt läsare. En första tanke var att scanna lapparna men det tar för stor plats och är för känsligt (plus att det är mekniskt utmanande). Den iden jag istället började skissa på var en kamera, typ vanlig webbkamera, som skulle bildanalysera hålen. Tänk en pappersrulle istället för en lapp och att pappret rullar fram en ny "oskjuten yta" samtidigt som den delen med hagelträff belyses bakifrån så att kameran enkelt kan urskilja och räkna hålen.

För min del föll det på tidsbrist, att jag slutade skjuta aktivt och att jag inte har kunskapen att skapa en bildanalys med webbkamera :badgrin:
Skriv svar