GP USB powerbank GP302 spännings spik (8v) vid uppstart ?!?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

GP USB powerbank GP302 spännings spik (8v) vid uppstart ?!?!

Inlägg av lizerdboy »

Efter mycket eftersökningar så köpte jag en Zendure A4 12.4Ah powerpack, funka över förväntan, riktigt super bra tills jag skulle ladda den.
Nix trasig.

Nu så hinner jag inte vänta på att jag ska få en i utbyte tills jag behöver den.
Så jag köpte en GP powerbank GP302 12Ah.

Som vanligt så testar jag grejerna. Och nu så ser jag att jag hela tiden får en spännings spik som når 8v på USB matningen.
Den kommer även vid minimal belastning.

Zenduren funkade hur bra som helst. men på GP så syns det väldigt tydligt.
Syns både på aktiva lasten samt på multimetern.

frågan är om den är defekt eller om det är någon funktion för någon ny laddnings typ.
Men de känns inte bra att trycka in 8v i min Experia Z3 tablet :shock:

Någon som har någon tanke ?

Jag gjorde en film för att visa
https://youtu.be/GIKHLfaEOWw
xxargs

Re: GP USB powerbank GP302 spännings spik (8v) vid uppstart

Inlägg av xxargs »

I praktiken tror jag det inte är ett problem, laddsystemen i telefoner mfl. skall vägra att släppa på laddning mot batteri om det är för långt ifrån förväntade spänningarna. De brukar heller inte dra ström från första ms utan väntar gärna i flera sekunder efter inkoppling och rätt spänning innan de börja lite försiktig med typ 100 mA och sedan sakta ökande till sitt maxvärde.

Men visst - det är inte sådant man önskar att se. Gissningsvis så arbetar power-packen med 2 seriekopplade LiIon-batterier (har öppnat en sådan som arbetade så inklusive balanseringsladdning) och förmodligen slår batterispänningen igenom lite innan buck-switcharkretsarna startar upp och låser spänningen.

Du skriver 'lite' belastning - vad handlade det om för resistans som last då? - är det i kOhm-område så kan det slå igenom med hög spänning även om det är väldigt lite ström det handlar om medans det håller sig på rätt nivå om lasten är i flera 100 mA-nivå.
Skriv svar