Kärv blinkers MC Honda Dominator & trasigt bakljus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ronnylov

Kärv blinkers MC Honda Dominator & trasigt bakljus

Inlägg av ronnylov »

Mitt blinkersreglage på min Honda Dominator NX650 årsmodell 1990 går trögt och fastnar ibland.
Brukar försöka motionera upp det inför besiktningen genom att använda det väldigt mycket men det blir bara sämre och sämre.
Tänker att det kanske finns någon spray eller något man kan smörja med men samtidigt vill jag inte riskera glappkontakt av något dumt valt smörjmedel.

Några tips?

Edit: Trådrubrik redigerad då ny fråga tillkommit
Senast redigerad av ronnylov 24 maj 2015, 20:30:28, redigerad totalt 1 gång.
Miramithe

Re: Blinkersreglage MC kärvar - kan man smörja med något?

Inlägg av Miramithe »

Vaselin brukar vara bra. Leder inte och smörjer upp plasten.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Plocka av den och rengör och fetta in - bra kvalite på dom.

Det är väl Hondas gamla standardreglage , var lite försiktig när du grejar med innehållet så du vet hur dur får ihop det.
Det är en kula där och så du drar åt den lagom för rätt feeling
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Blev bättre med vaselin men har inte skruvat isär utan bara petat dit lite i själva reglaget. Inte helt perfekt men tillräckligt för att fixa bilprovningen på just den detaljen.

Men jag har ett annat problem. Bakljuslampan lyser endast när parkeringsljuset är på. Inte när hel och halvljuset är på. Trodde först glödlampan var trasig men alla glödtrådar som finns i den fungerar. Måste vara samma glödtråd för bakljus vid parkering som vid hel/halvljus (vilket är rimligt). Men då måste felet vara någon annanstans. Någon som haft detta problem eller har någon tanke om varför det blir så här? Kanske är problem i själva ljusomkopplaren? Men fram så lyser hel och halvljus som det ska så det verkar heller inte rimligt.

Hittade ett otydligt diagram från en kopia av servicemanual jag hittat på nätet:
wiring_diagram.png
Edit: hittade även detta schema, osäker på om det är samma årsmodell (jag har 1990).
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ronnylov

Re: Kärv blinkers MC Honda Dominator & trasigt bakljus

Inlägg av ronnylov »

Hittade felet med bakljuset. Visade sig att parkeringslampan fram faktiskt också slocknade när jag satte på hel/halvljuset. Hade tänkt parallellkoppla bakljuset med parkeringslampan för jag hade bestämt för mig den lyste även vid hel/halv-ljus. Men den är alltså parallellkopplad i normalfallet. Men så vips tändes den även med halvljuset. Efter lite testande så visade sig det vara glapp i ljusomkopplarreglaget som växlar mellan parkering och hel/halv-ljus. Motionerade det en stund på/av många gånger och till slut så funkade bakljuset varje gång jag slog på hel/halv-ljuset.

Så nu är det bara batteriet som är halvtrött men det vet ju jag hur man byter. Räckte för att starta motorn en gång (startade direkt till min förvåning) men sedan orkade det inte andra gången. Men laddar jag det ska jag väl kunna få igång den så jag kan komma till bilprovningen på torsdag. Sedan får jag väl göra lite mer underhåll så ska den nog bli helt OK till slut.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I värsta fall får du ta hjälp av besiktningsgubbarna och rulla igång den när du ska iväg :)

På besiktningen envisas dom ju med att ha hojen avstängd med lyset på ett bra tag, och större hojar har ju ofta lite kasst med batteri
(och batteriet misshandlas ofta under vinterhalvåret) så det brukar bli en dålig kombo.

Själv försökte jag provstarta hojen förra helgen, den har stått med ctek hela vintern men klickade ändå bara på startknappen, monterade bort tank,
kåpor, luftburk för att komma ner till batteriet, lossade det och konstaterade att det bara var typ 1-2cm med vätska i varje cell och att
större delen av plattorna låg i luften :( ..batteriet borde vara totalkört men jag har fyllt upp med vatten och det sitter på laddning..

Har haft hojen i 11 år, tror jag har förbrukat sju eller åtta batterier.. iofs har flera bytts på garanti men det börjar snart bli den största enskilda kostnaden
för att äga motorcykelhelvetet :)
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Försökte provstarta för ett par veckor sedan och då var batteriet helt dött. Satte det på laddning och lät den sedan stå. Tänkte se om det orkade hålla någon laddning men det var väl sådär eftersom det bara räckte till lite felsökning av belysning och en start. Sitter på laddning igen nu.

Ja jag bytte ju batteri för typ 2 år sedan inför förra besiktningen så jag trodde inte jag skulle behöva underhållsladda.
Förr i tiden stod hojen i mina föräldrars vedbod över vintrarna.
Där uppe i Norrland är det kalla vintrar vilket verkar vara bra för batterilivslängden.
Första batteriet höll i ungefär 12 år utan någon underhållsladdning alls.
Men sedan jag haft den i varmgarage har batterierna inte varat särskilt länge.

Man kanske ska plocka ur batteriet och ställa det i frysen över vintern?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Koppla ur batteriet och torka/spola rent översidan och förvara kallt kyl eller frys - så gör jag
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Gick igenom besiktningen utan anmärkning men när han bad mig sätta på blinkersen funkade den inte alls först. Mindes jag reparerade blinkersreläet med att byta kondensator för ett par år sedan så jag pillade till lite på kondensatorpaketet i smyg och mumlade något att den är visst lite trög och så satte jag på den igen och den blinkade! Besiktningsmannen tittade lite halvkonstigt och testade blinkersreglaget och det funkade utan problem. Jo den funkar ju sa han.

Men sedan när jag åkte från besiktningen funkade den inte längre. Väl på jobbet fixade jag snabbt till kondensatorpaketet som hade kortslutits, satte en krympslang mellan kondensatorbenen spå att det inte skulle kunna kortslutas igen och lindade runt ny fin svart eltejp. Nu funkar det igen!

Som sagt det behövs lite smått underhåll...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hehe, påminner mej om min gamla XT600e, den var bara typ fyra år gammal då blinkersen lade av, självklart precis innan besiktning också.. Yamaha skulle ha flera hundra för ett nytt relä och dessutom fick man beställa hem,
så jag öppnade det gamla, hittade direkt en konding som lyft på hatten, hade ingen likadan som fick plats, så det fick bli en dubbelt så stor (fysiskt) och något högre kapacitet som monterades med kablar utanför och sen testkörde jag, funkade perfekt, så jag smältlimmade ihop allt och monterade tillbaka och besiktigade, inga problem.

Hade tänkt åtgärda det där nån gång men jag sålde den senare med fullagningen kvar :)
Skriv svar