Slav spindel till fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Slav spindel till fräs

Inlägg av ViktorSigg »

Hejsan!

Det är så att jag har en Arboga Combimatic 640 II som har ett maxvarv på 3500 rpm på spindeln. Jag kommer att köra en hel del aluminium och plast i framtiden, och tänkte
lägga en slavspindel på denna maskin. De jag har kollat på är 1.5kW vatten och 2.2kW vatten på JBCNC.

Jag har en 220v VFD på 1.5kW och en 400v 5.5kW VFD hemma, men dessa spindlar är på 220v. Jag tror att jag kan lägga spänningsbegränsning på den stora VFDn, men är inte helt 100.
Oavsett så är frågan om det räcker med en 1.5kW spindel för mindre alu och plast detaljer, eller om man kommer att sakna 2.2kW?? Jag har ju huvudspindeln på 12kW för större materialbortforsling, så jag lite hoppas att jag klarar mig med 1.5. Vad tror ni som har erfarenhet?? Känner ni er begränsade?? :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Slav spindel till fräs

Inlägg av tecno »

Räkna baklänges för att se vad du behöver i spindel effekt och skaffa sedan rätt VFD för spindelmotorn ifråga.

Jag kommer att köra med en SPV 400W höghastighets spindel som slav på min CombiMill och får anpassa mig till vad den klarar av.
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Inlägg av ViktorSigg »

Låter vettigt. Ville dock veta om någon med en 1.5kW spindel hade träffat på någon uppenbar begränsning med denna.

Dock till en helt annan sak, finns det "färdig" post processor för LinuxCNC med dolphin cadcam?? Är det enkelt att skapa en post om det inte finns?? Jag tänker mest på om det är något som kostar extra som med många andra cam program.
persa

Inlägg av persa »

Vill du slippa meck, så håll ögonen öppna efter en vanlig varvtalshöjare. Det finns BT40 för automatisk inväxling från magasin, men växlar du för hand duger ju även DIN69871. Dom växlar normalt upp maskinvarvtalet minst 5 ggr

Brukar ibland gå såna på auktioner för 3-5 tusen
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ViktorSigg skrev:Låter vettigt. Ville dock veta om någon med en 1.5kW spindel hade träffat på någon uppenbar begränsning med denna.

Dock till en helt annan sak, finns det "färdig" post processor för LinuxCNC med dolphin cadcam?? Är det enkelt att skapa en post om det inte finns?? Jag tänker mest på om det är något som kostar extra som med många andra cam program.

Köper du PM så ordnar jag till en PP den saken är klar.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

persa skrev:Vill du slippa meck, så håll ögonen öppna efter en vanlig varvtalshöjare. Det finns BT40 för automatisk inväxling från magasin, men växlar du för hand duger ju även DIN69871. Dom växlar normalt upp maskinvarvtalet minst 5 ggr

Brukar ibland gå såna på auktioner för 3-5 tusen

En klart bra lösning men med en nackdel = snor en hel del av Z som ju kan vara en nackdel om man redan har ont om Z rörelse.
Men å andra sidan så begränsar ju en extra spindel också på andra axlar så hur man än vänder så har man stjärten där bak ;)
Skriv svar