C.H.I.P.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Repaterion

C.H.I.P.

Inlägg av Repaterion »

En ny lirare på planen av små kreditkortsdatorer.
https://www.kickstarter.com/projects/15 ... 9-computer

Vad tror ni?
Hoppas länken funkar, luren samarbetar inte alltid som jag vill.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: C.H.I.P.

Inlägg av Micke_s »

Kan bli intressant, om de får till det.
För mig är det vettigt att linux-disten till den är vettig. Rpi har ju lyckats vettig..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Klart intressant, men vid jämförelse med RPi så vete tusan vilken som är bäst.

- Processorn är en Cortex8 mot Cortex7 på RPi, men RPi har 1G RAM mot 512 på CHIP. CHIP har GPU för moderna videoformat, medan RPi endast har snart forntida MPEG2.
-Inbyggt flash på 4G mot RPi SD-card ser jag som en avsevärt svagare lösning.
-CHIP kräver ett extra kort för att få en vettig videoutgång med VAG/HDMI. Det dubblar det angivna priset ochlite till for HDMI. Tror ingen nöjer sig med förhistorisk suddig kompositsignal idag.
-WLAN är ett klart plus för CHIP, där biter sig RPi kvar vid flintanät, antagligen för att det finns hopbyggt med deras USB-hub.

Personligen är jag emot en produkt med jättelågt pris som sedan kräver tillbehör för att bli användbar. De USD9 som utlovas blir plötsligt 19 för VGA och 24 för HDMI. Tycker RPi gör helt rätt som har HDMI som standard. Deras marknadsföring av den som en enklare form av riktig dator känns inte bra med tanke på 4G (expansionsmöjlighet? mer tillbehörsmoduler?) inbyggt minne och just avsaknad av VGA/HDMI utan ytterligare noduler. Tryck in en WLAN-sticka i en RPi och den är IMHO helt överlägsen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om du kör headless så behöver du bild ut en gång, då funkar komposit ut.
Dessutom så brukar rpi hdmi alltid vara på en annan riktning än den man behöver..
elabbe

Inlägg av elabbe »

Marta skrev:CHIP har GPU för moderna videoformat, medan RPi endast har snart forntida MPEG2.
RPi har MPEG4 som standard, och köp av extra licens för MPEG2.
Marta skrev:Personligen är jag emot en produkt med jättelågt pris som sedan kräver tillbehör för att bli användbar.
Tanken är väl att den ska vara användbar för många, utan tillbehör, men kanske inte för dig :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Får väl se vad den går för, i många fall är den säkert helt perfekt. En helt under lösning för massor av enklare projekt där det ändå krävs mera än en vanlig liten MCU. Jag önskar dem verkligen lycka till och tänker förhandsbeställa en med antingen VGA eller HDMI. Det var mer deras marknadsföring än produkten i sig som jag tyckte och fortfarande tycker inte känns alldeles OK.

Skall bli intressant att se vad det blir av det och om konceptet kommer att utvecklas med uppföljande modeller. Personligen gillar jag RPi's lösning med SD-hållare och hade uppskattat detta mera än 4G fast lågpris-flash. Men deras valda SoC kanske saknar möjlighet till en primär bootloader utan mer eller mindre tvingar fram ett fast flash
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Wait and see!
Om det fanns en bra lösning, så skulle det bara finnas ett bilmärke exempelvis.

Men en allsmäktig lösning kommer vi nog aldrig att se.
Jag vet vad jag beställer, så får vi se.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

För min del känns den helt perfekt. Använder display via SPI. Det som talar emot är leveransdatum och frakten.
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur komplext är det att ansluta en billig och vanlig LCD till RPi respektive CHIP?

Sedan är HDMI belagt med licensavgift. Bara för att använda deras kontakt.. Men DVI med enklare kontakt kunde man gott använt.
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Den har ju inbyggt stöd för batteriladdning. Helt perfa för mobila projekt. :)

Jag beställde en iaf, så kan man ju leka lite grann till vintern. Funkar det så bra som jag hoppas så kan man ju köpa några till. :) Det kostar ju inte så mycket att chansa iaf.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Undrar om det skulle finnas intresse och möjlighet till ett samköp här på forumet? De har tydligen valt att skicka med någon premiumtjänst, för det var ju verkligen en mäktig frakt på USD20. Även om ett samköpspaket blir momsat borde det kunna bli lägre totalkostnad.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kickstart är ju inte till för samköp!
för övrigt tog de $30 i frakt.
Men C.H.I.P som pryl kommer säkert att finnas enklare när det är dags.
De fick ju in över sexhundratusen dollar när de efterfrågade femtiotusen, på några dagar. Så detta kommer att kopieras.
Då kommer ni andra att få ta del av dessa små. Kolla in språket så länge!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Frakten varierar med vad som beställes.

Du har helt rätt, det är ju inte vanlig försäljning på eBay e.dyl. Bättre att vänta och köpa från någon källa här hemma. Första serien av något är dessutom alltid bra att undvika...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, vis av erfarenheten att förbeställa RPi (jag fick iofs en fin tröja), så avvaktar jag nog tills man kan köpa dom av svensk ÅF och dom sorterat ut barnsjukdomarna.

Men det kan ju bli en trevlig "MCU-ersättare" som kör riktigt OS om man har sådana applikationer.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Ett samköp skulle vara intressant men är tveksam till att det är möjligt.
Skriv svar