LAN-kabel och strömkabel tillsammans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
havresylt

LAN-kabel och strömkabel tillsammans

Inlägg av havresylt »

Jag har ett hål genom väggen mellan två rum här hemma där jag har dragit en LAN-kabel igenom för att kunna placera routern på ett mer fördelaktigt ställe. Nu är det så att hållet mynnar i en garderob på motsatt sida av routern, och där tänkte jag nu ställa en NAS. För att åstadkomma detta behöver jag dels dra en till LAN-kabel tillbaks genom hållet, men framförallt behöver jag dra ström. Jag tänkte kapa en grensladd och skarva ihop på andra sidan.

Nu till min fråga, kommer strömmen att störa nätverkstrafiken? Kablarna kommer ligga emot varandra, men strömnivån kan väl inte bli så jättehög -- NASen har en effekt på 5-14 W.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: LAN-kabel och strömkabel tillsammans

Inlägg av Purre »

Kommer störa - Ja
Kommer märkas - Högst troligen inte om du nu inte ligger på gränsen redan...

Bara tuta och köra säger jag. Min nätverkskabel är dragen förbi elcentralen och lite halvt under den. Den skulle med andra ord bli störd av det men märker inget utav det alls. Kabeln är då inte skärmad heller.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det som stör mest är att du ska dra en "grensladd" genom väggen,det är inte helt enligt reglerna men gör du det ordentligt så är det ingen fara.

Nätverkskablar är så hårt partvinnade att det är mycket svårt att störa ut kommunikationen med lite 50 Hz och en och annan transient.

Protte
havresylt

Inlägg av havresylt »

prototypen skrev:Det som stör mest är att du ska dra en "grensladd" genom väggen,det är inte helt enligt reglerna men gör du det ordentligt så är det ingen fara.

Nätverkskablar är så hårt partvinnade att det är mycket svårt att störa ut kommunikationen med lite 50 Hz och en och annan transient.

Protte
Hehe, jo jag kan tänka mig att det låter som ett fulhack (det ÄR ju det). Men dels är det så lite effekt, och dels borde det väl i princip vara omöjligt att sjabbla när jag bara ska koppla ihop tre ledare med en sockerbit?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hade du tänkt ha en skarv synlig med sockerbit? Isf nej nej nej!
Klipp av kontakten och sätt en ny efter du dragit kabeln genom väggen istället då det är mer seriöst.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Du ska inte skarva med en sockerbit.

Du ska ta bort stickproppen, är den gjuten får du köpa en ny och ersätta den med.

Att bara skarva med en sockerbit är inte att "göra det ordentligt" :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

50 Hz är helt fel frekvensområde för att kunna ta sig igenom ehernetttransformatorerna i ända på resp sida i utrustning/hub, där kommer det inte att vara något problem
havresylt

Inlägg av havresylt »

Purre skrev:Hade du tänkt ha en skarv synlig med sockerbit? Isf nej nej nej!
Klipp av kontakten och sätt en ny efter du dragit kabeln genom väggen istället då det är mer seriöst.
ajje skrev:Du ska inte skarva med en sockerbit.

Du ska ta bort stickproppen, är den gjuten får du köpa en ny och ersätta den med.

Måste bara förstå varför detta är så allvarligt. Som sagt, det hela kommer vara i en garderob så ingen kommer att komma åt den eller behöva se det. Sen tänkte jag inte använda sockerbit utan egentligen en sån här:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elins ... mma-p37426

Är det fortfarande en genomkass idé? Jag har redan kapat grenkontaktsladden på "fel" ställe (nära grenkontakten) och undviker gärna att köpa en ny.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Wagoklämmor är förvisso en bättre idé än sockerbitar, men fortfarande dålig eftersom att varken sockerbitar eller wagoklämmor dragavlastar kabeln så räcker det med att något fastnar i den för att du plötsligt ska ha 230V på lösa trådar som går att komma åt, kontakter har inbyggd dragavlastning som håller i kabeln och tar upp den kraften från anslutningen.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Alternativt är att köpa en kopplingsdosa med dubbla dragavlastningar, och då är det garanterat billigare att köpa en ny grendosa och en lös stickpropp :)
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

havresylt skrev:
Purre skrev:Hade du tänkt ha en skarv synlig med sockerbit? Isf nej nej nej!
ajje skrev:Du ska inte skarva med en sockerbit.

Måste bara förstå varför detta är så allvarligt. Som sagt, det hela kommer vara i en garderob så ingen kommer att komma åt den eller behöva se det. Sen tänkte jag inte använda sockerbit utan egentligen en sån här:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elins ... mma-p37426

Är det fortfarande en genomkass idé? Jag har redan kapat grenkontaktsladden på "fel" ställe (nära grenkontakten) och undviker gärna att köpa en ny.

Ja, verkligen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja det är bättre med WAGO men ändå en dålig idé.

Tanken är att man alltid ska ha två lager isolation men det kommer du inte att ha där du tar bort yttermantlen på kabeln, det blir bara kvar grundisoleringen.

Du kan anse att din garderob är andra lagret isoleringen om du gör så att man måste ha verktyg för att öppna garderoben.

Går det inte öppna grendosan och ansluta kabeln där så köp en ny och 2 stickproppar (en propp till nya och en till gamla grendosan)

Lycka till Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis som Protte säger så är det isolationsnivån som blir problemet om du skarvar med en sockerbit.

Klipp bort stickproppen och skruva dit en ny, den kostar 20 spänn på Jula, Clas O eller liknande. Och se till att du gör rätt (d.v.s. skyddsjorden lite längre än de andra så den lossnar sist).
havresylt

Inlägg av havresylt »

Okej, tack alla för hjälpen. Jag förstår problematiken och tar och köper en ny kontakt imorgon.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Låter bra! :) Jag har full förståelse för att du tänkt som du tänkt. Fast nu när jag har två illbattingar så förstår man varför det är en dålig idé :)

Annars kan du kolla på PoE-grejjer, (Man kör kraft över ethernet) Finns universella sådana där man kan välja spänning ut (typ 9-12-24V). Då räcker det att ha ethernetkabeln in och strömmen går via den. Man har alltså en grunka i ena ändan som puttar in spänning i ethernet-kabeln (förutom data) och sen har man en grej i andra ändan som plockar ur spänningen och ser till att prylen där får vanlig ethernet.

Dock har jag lite samma dilemma som du att jag ska ha två grejjer, men borde ju gå att splitta lågspänningen i den ändan, bara injektorn ger tillräckligt med ström.

MVH: Mikael
Skriv svar