LCD inkoppling?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Snatchit

LCD inkoppling?

Inlägg av Snatchit »

Tjena tjena! Köpte mig just en Optrex DMC20481H-LY LCD modul 20x4 på auktion för 125 spänn, och nu ska det förståss kopplas in.

Bild

Bild

För er vana så kanske ni med hjälp av dessa bilder eller utan någon av dom kan säkert koppla in en sådan här lite lätt, men jag har lite funderingar som jag hoppas att någon kommer kunna svara på :).

1. STK500'an som jag proggar igenom har 8 pinnar / port, varav 2st av de 8 pinnarna är GND och VTG. Måste jag använda mer än 1 port för att dra igång den här? (Den har bakgrundsbelysning)

2. Det finns "Power Supply for Logic" och "Power Supply for LCD" - Vad är skillnaden mellan dessa, och behöver dom separata Spänningskällor?(VTGs)

3. R/W - Ska den också få plats på någon pinne, och isåfall, hur skall den kopplas?

4. På nummer 15 och 16 så finns LED : Anode/Cathode - Gissar på att det är bakgrundsbelysningen, och hur skall dom då kopplas? Bara 5v mot GND?

Kom säkert med en hel del rentav dumma frågor, men vafan, man är här för att lära sig ;)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Mycket av det här har älts om och om igen på diverse forum genom tiderna ;).

Men som du sade, du är här för att lära dig.

Du kan köra den antingen i 8 eller 4-bitsläge. I 4-bitsläge räcker det med en port men programmet blir marginellt krångligare.

Börja med att läsa databladet till valfri liknande LCD-modul så har du en del att börja på.

Skillnaden mellan de två spänningsmatningarna är att den för logiken är strömförsörjningen för just detta, den andra är för kontrast. Den senare ska kopplas till wipern (svenska?) på en pot på säg 10k. De två återstående benen på poten ska kopplas till 5V och jord.

R/W kan du koppla direkt till jord om du inte har något behov av att läsa data från modulen.

Bakgrundsbelysningen behöver ett motstånd, hur stort får du läsa i databladet.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Nu vet jag inte hur det är på denna LCD, men en del vill ha negativ spänning på kontrasten för att det skall synas nå't.
Borde gå att få fram ur databladet, eller så testar man bara att lägga matning på displayen (du behöver inga dataanslutningar) och koppla en pot som PaNiC beskrev. Om du kan se teckenfälten som mörka fyrkanter när du drar poten mot jord är allt ok.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Kikat runt lite nu, och nu förstår jag hur jag skall koppla spänningarna osv.

Enda som är lite oklart just nu är vad de två sista gör, LED: Anode/Cathode, funktion?

Tack för svaren!
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

det är bakgrundbelysningen
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Dvs spänning mot GND?
Så jag skulle i princip kunna koppla in spänning på 15/16 så ska de lysa, sen med hjälp av en spänning och en potensiometer kontrollera kontrasten via nummer 3, Vee?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Pjoms> Nu vet jag inte hur det är på denna LCD, men en del vill ha negativ spänning på kontrasten

Tradera auktionen sa : "Utökat temp.område, negativ konstrastspänning."

Du *måste* inte koppla in bakgrundsbelysningen för att kolla kontrast justeringen, det beror lite på hur mörkt du har i ditt rum... :-)

När det gäller HD44780, se :

http://www.epemag.com/lcd1.pdf
http://www.epemag.com/lcd2.pdf

Kanske den bästa intro till HD44780 som har skrivits...
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Okej, kopplade på 4.5v på 15/16 och då lös det, så nu vet jag det - har även skaffat en pot på 10k ohm som jag ska fixa ihop. Börjar bli riktigt roligt det här :)
Om jag nu vill använda LEDsen, måste jag då ta 5 volt från en annan källa än den som driver LCDn och (med pot) kontrasten? Eller går det att göra på samma? För annars blir det ju 10 pinnar att använda
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Fixa en 5V som driver Vdd direkt, Vee (via potten) och belysningen (via ett lämpligt motstånd, ca 100 ohm).

Notera att LEDsens framspänningsfall ligger ganska högt, så att även en liten ändring av 5V'en ger en ganska stor strömändring genom LEDarna. Så har lite "marginal" på motståndet. LCDn behöver ju inte lysa som en strålkastare... :-)

Slutligen :

> Okej, kopplade på 4.5v på 15/16 och då lös det, så nu vet jag det

Koppla *aldrig* en spänningskälla direkt till *någon* LED !
Den spänning som brukar anges i samband med LEDs, är bara ett typiskt
framspänningsfall vid nominell ström (oftast 20 mA). Det betyder *inte* att man skall koppla dom till just den spänningen !
Tekko

Inlägg av Tekko »

Till led backligt ska man ha en 10ohm resistor om man ska driva med 5v, plus en 100ohm pot om man vill variera styrkan.

Allt du behöver för att få igång displayen är en printerhabel sopm du klipper bort centronix kontakten på och löder rätt tåtar till displayen och sen kopplar du till paralellporten och 5V.

Eller skulle du koppla den till en pic/avr ? Finns scheman för båda delarna på nätet.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Ska koppla till en 8 pins kontakt som jag ska sätta dit på min STK500.

1.DB4
2.DB5
3.DB6
4.DB7
5.RS
6.E

7.GND
8.VTG

Sedan får man väl koppla spänning till led, logic och lcd med pot och mostånd osv.

Får kika upp lite grejer
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Är ni säkra på att man ska ha 100 ohm motstånd på LEDsen? - Testade en 136 ohms motstånd och då kunde man knappt se ljuset. Nu kör jag på två seriekopplade 20 ohm motstånd, då lyser det nästan också lite svagt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kör med mindre då, men lägg den i alla fall inte *direkt* till 5V'en.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag såg ett exempel på nätet där man använt 6.8 ohm till den här displayen. Är det många lysdioder till BG så kan det ju dra rätt så mycket ström och med väldigt lågt spänningsfall (ca 3V) så blir det små resistansvärden.

Tänk bara på att effektutvecklingen i motståndet också ökar och se till att dimensionera effekttåligheten efter det.

Vikt igt som sodjan säger att man verkligen har ett motstånd, och att det är rimgligt anpassat för ändamålet.
Användarvisningsbild
Snatchit

Inlägg av Snatchit »

Sådär, nu har jag och en polare hållt på och pulat lite med det här, så vi har byggt ett litet kort där det sitter två stycken potar. En som ska kontrollera styrkan på Backlighten och en för kontrasten.

Till backlighten har vi en 100ohm Pot, samt en 20 ohm resistor, och den fungerar klockrent.

Till kontrasten så stod det i databladet att poten skulle ligga på 10-20k ohm. Så vi har testat att köra en 10k pot, sen på de på matningen så satt vi ytterligare 10k ohm.

Vi har även testat att sätta kontrasten på jord, och direkt på 5v ( Stod att den klarade MAX 13 ) - Mätt har vi gjort, och det ligger helt klart 5v på Logic och vi har spänning över kontrasten.

Men den enda aktivitet vi får från LCDn är backlighten, ingen kontrast eller tecken alls

Vad är felet? Ni som har pulat lite mer med dessa grejer kanske har någon aning :)

Annan info:
Vi använder bara 4st Data bussar
R/W är kopplad till jord
Backlighten fungerar som den ska med pot
Testat spänning på kontrast, testat att jorda kontrast
Vi har ingen kod än, men man tycker att segmenten ska mörkna när pillar med kontrasten
Skriv svar