Lite frågor om skivspelarmotorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Lite frågor om skivspelarmotorer

Inlägg av X-IL »

Jag fick i mina händer en skivspelare som inte funkar idag, drivelektroniken för motorn består av två kondensatorer och ett effektmotstånd. Inget ser ut att ha brunnit och alla lödningar verkar vettiga. In på kortet är det nätspänning, ut går tre kablar till en liten motor märkt 110V(?!) 250rpm. Mäter jag mellan de tre kablarna till motorn så finns det spänning.

Däremot om jag mäter resistans är den oändlig över alla kombinationer mellan de tre kablarna till motorn. Är det så enkelt att motorn är bränd? Kan klippa ut kopplingschemat sen om det öht är intressant?

Spelaren är en Philips F7111
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lite frågor om skivspelarmotorer

Inlägg av TomasL »

Om du mäter avbrott i motorns lindningar, är den naturligtvis helt körd.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det var ju det jag trodde också, nå bara att leta reda på en annan passande motor.
opampen

Inlägg av opampen »

En bra firma som heter "Allt i ljud" köper och lagar gamla skivspelare, bandare och förstärkare mm. Finns i Stockholm.
08 - 650 89 00. Inedalsg. 6, 112 33 STOCKHOLM.

Du kan ju ringa och höra om de kanske har någon motor som passar liggandes eller kan beställa en. Men rådgör gärna innan du beställer om det kan vara något annat fel. Är det elektronik i den? Du nämner motstånd och någon konding? Om det är en gammal spelare kan det vara en växelströms motor för 230 V. utan någon styrelektronik. Kondingarna är i så fall troligen för avstörning av motorn. Vet du ungefär hur gammal spelaren kan vara?
Senast redigerad av opampen 29 april 2015, 12:53:19, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tackar,
Har dock hittat komplett motorvagga på eBay som nog ska köpas. Ska bara dubbelkolla mina mätningar.
opampen

Inlägg av opampen »

opampen skrev:En bra firma som heter "Allt i ljud" köper och lagar gamla skivspelare, bandare och förstärkare mm. Finns i Stockholm.
08 - 650 89 00. Inedalsg. 6, 112 33 STOCKHOLM.

Du kan ju ringa och höra om de kanske har någon motor som passar liggandes eller kan beställa en. Men rådgör gärna innan du beställer om det kan vara något annat fel. Är det elektronik i den? Du nämner motstånd och någon konding? Om det är en gammal spelare kan det vara en växelströms motor för 230 V. utan någon styrelektronik. Kondingarna är i så fall troligen för avstörning av motorn. Vet du ungefär hur gammal spelaren kan vara?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är en växelströmsmotor för 110V konstigt nog, dock en skivspelare för 220V(som det var på den tiden). Elektroniken utanför motorn är som sagt bara två kondingar och ett effektmotstånd. Se kopplingsschema i http://freeservicemanuals.info/servicem ... /f7111.pdf
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det var ganska vanligt med en 110V synkronmotor i skivspelare.Genom att bara koppla ett motstånd i serie kan man använda samma motor till både 110V och 220V.
Thorens har samma lösning.
Kan inte öppna manualen,men på philips F7112 ser det ut såhär(misstänker att 7111 är likadan).
R1(6.8k 5.5W) tar ner 220V till 110V.
C1(4700pF) sitter över påslaget och tar bort oljud.
C2(0.82uF) gör att motorn startar åt rätt håll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja likadant som F7111, lite andra värden tror jag. Beställde en ny motor idag.
Skriv svar