Simulera knapptryck med relä
Simulera knapptryck med relä
Hej, jag sitter och skissar på en automatisering av mitt observatorie. För att detta skall fungera måste taket på observatoriet köras av när vissa kriterier uppfyllts såsom viss tillåten vindhastighet och molntemp etc. Detta kommer skötas med ett script genom ASCOM (astronomi-protokoll)
Idag använder jag en 230v winch från jula med befintliga microswitchar som bryter strömmen. Tyvärr räcker inte dessa då jag måste ha återkoppling till datorn att taket faktiskt är öppet.
Switcharna jag kommer använda är Omron 2NC 1 NO med vipparm. https://www.elfa.se/elfa3~se_en/elfa/in ... cgoddjMAIQ
Då det bara är en kabelgenomförning till switcharna och de skall bryta 230v och ge 12v som signal, kan jag använda mig av en 6x1.5mm2 kabel eller kommer jag få störningar? isåfall, skall man dra två separata kablar in i switcharna?
Nu kommer kruxet, jag vill fortsättningsvis använda handkontrollen på winchen för manuell manövrering, så hur skall jag koppla. Jag har bifogat elschemat från PDF-en till winchen men kan inte utläsa vad som är vad eller hur jag skall koppla mig på. någon där ute kanske kan bringa klarhet i det.
Jag bifogar även bild på vinschen samt en horribel översiktsbild på hur prylarna skall sitta.
Idag använder jag en 230v winch från jula med befintliga microswitchar som bryter strömmen. Tyvärr räcker inte dessa då jag måste ha återkoppling till datorn att taket faktiskt är öppet.
Switcharna jag kommer använda är Omron 2NC 1 NO med vipparm. https://www.elfa.se/elfa3~se_en/elfa/in ... cgoddjMAIQ
Då det bara är en kabelgenomförning till switcharna och de skall bryta 230v och ge 12v som signal, kan jag använda mig av en 6x1.5mm2 kabel eller kommer jag få störningar? isåfall, skall man dra två separata kablar in i switcharna?
Nu kommer kruxet, jag vill fortsättningsvis använda handkontrollen på winchen för manuell manövrering, så hur skall jag koppla. Jag har bifogat elschemat från PDF-en till winchen men kan inte utläsa vad som är vad eller hur jag skall koppla mig på. någon där ute kanske kan bringa klarhet i det.
Jag bifogar även bild på vinschen samt en horribel översiktsbild på hur prylarna skall sitta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Corpze 15 maj 2015, 10:35:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Vad jag förstår är de tilltänkta switcharna 3-poliga med 2 st brytande och en slutande switch så då bör du ju kunna använda de båda brytande polerna på samma sätt som idag och den slutande kan du använda som sensor för inläsning till dator. Antar att det är så du tänkt?
Jag tolkar schemat så här:
1. Nätanslutning uppe till höger (fas, nolla och jord).
2. Under nätanslutning avbildas motorn (den runda symbolen)
3. Under motorn avbildas ändlägesgivarna som två st 2-poliga brytare
4. Resten är handkontroll med nödstopp och reverseringsswitch
Verkar det rimligt?
Jag tolkar schemat så här:
1. Nätanslutning uppe till höger (fas, nolla och jord).
2. Under nätanslutning avbildas motorn (den runda symbolen)
3. Under motorn avbildas ändlägesgivarna som två st 2-poliga brytare
4. Resten är handkontroll med nödstopp och reverseringsswitch
Verkar det rimligt?
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Koppla ändlägesbrytare
Att blanda nätspänning med klenspänning i samma mikrobrytare skull inte jag göra. Jag skulle satt två brytare.
Protte
Protte
Re: Koppla ändlägesbrytare
Ja, utan att veta hur brytarna är specade kan man inte veta om det verkligen är isolation mellan de olika kontakterna som är tillräcklig för att isolera klenspänning från nätspänning.
Att låta brytarna styra reläer verkar vettigare. Då kan styrsystemet ta signalen (12 V) direkt från brytaren och sen sitter ett relä som bryter spänningen.
Tänk dock på att lägga upp det hela felfallssäkert så inte en ledning som går av gör att systemet löper amok.
Att låta brytarna styra reläer verkar vettigare. Då kan styrsystemet ta signalen (12 V) direkt från brytaren och sen sitter ett relä som bryter spänningen.
Tänk dock på att lägga upp det hela felfallssäkert så inte en ledning som går av gör att systemet löper amok.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Tack för svaren, tolkningen av schemat verkar korrekt.
Microbrytarna skall bytas ut mot elfabrytarna som används på samma vis som jag beskrivit så det borde fungera.
Jag har beställt två kablar (kommer alltså inte ha 230 och 12v i samma kabel. Båda kablarna är skärmade ölflex Classic 110.
Jag har även solid state relä som kommer triggas av 12v från dator och de kommer kopplas in på switchen på handkontrollen så även den kommer fungera.
Här antar jag att det är viktigt att inte köra både relä och handkontroll samtidigt, kan bli "dubbla" strömmar då va?
Microbrytarna skall bytas ut mot elfabrytarna som används på samma vis som jag beskrivit så det borde fungera.
Jag har beställt två kablar (kommer alltså inte ha 230 och 12v i samma kabel. Båda kablarna är skärmade ölflex Classic 110.
Jag har även solid state relä som kommer triggas av 12v från dator och de kommer kopplas in på switchen på handkontrollen så även den kommer fungera.
Här antar jag att det är viktigt att inte köra både relä och handkontroll samtidigt, kan bli "dubbla" strömmar då va?
Re: Koppla ändlägesbrytare
Det går att koppla så att du kan använda handkontrollen samtidigt med automatiken men blir lite mer jobb eftersom handkontrollen då måste agera via datorn. Handkontrollen blir alltså logisk input till datorn som sedan styr reverseringsswitchen via relä. Krävs att datorn alltid är funktionsduglig dock.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Du kan också känna av 230V från datorn om du vill köra 230V i dina externa mikrobrytare.
Vad är grejen till höger i handkontrollen? Nödstopp? Jag måste säga att schemat är i mitt tycke onödigt krångligt. Det hade räckt med treledare istället för femledare till handkontrollen och det hade räckt med enpoliga brytare. Missar jag något här?
Jag skulle kopplat såhär, kompletterat med reläer som kan styras från datorn: Du kan välja på att koppla in dina separata ändlägesbrytare direkt i 230V-ledningarna mellan reläerna och motorn, eller att låta de sitta på 12V-sidan eller endast gå in till inportar i datorn.
Om du sätter ändlägesbrytarna på 230V-sidan så kan du känna av om motorn rör sig genom att helt enkelt ha en enkel krets med en optokopplare med lämpliga kringkomponenter för att känna av att det ligger spänning över motorn. Det räcker att mäta mellan "nollan" och en av "faserna" på motorn - när det ligger spänning in på en "fas" på motorn så kommer det ligga hyggligt med spänning även på den andra "fasen".
I princip kan du också ha handkontrollen på 12V-sidan. Då kan du klara dig på enpoliga reläer (åtminstone om du gör 12V-sidan så att båda reläerna inte kan dra samtidigt) och dessutom behöver du inte ha en så stor och klumpig handkontroll utan du kan använda valfria små smidiga knappar om det är bättre för dig.
Men innan du gör något i stil med detta så måste du ta reda på vad det till höger i schemat på handkontrollen är. Om det bara är en kopplingspunkt så är det bara att köra igång enligt min idé. Om det är något annat så måste det funderas lite till.
P.S. i schemat är det samma kondensator men den är flyttad. Om du tänker använda originalhandkontrollern så kan du använda de två "överblivna" ledarna för att ha kvar kondensatorn i handkontrollern, om du inte är sugen på att fysiskt flytta den. Fast om du flyttar den så kan handkontrollern vara löstagbar om du vill kunna packa undan den.
P.S2: Glöm inte att montera någon slags vettigt nödstopp när datorn ska kunna styra.
Det är nog bra att ha både på utsidan och insidan av observatoriet, kanske på minst två motstående utsidor dessutom!
Vad är grejen till höger i handkontrollen? Nödstopp? Jag måste säga att schemat är i mitt tycke onödigt krångligt. Det hade räckt med treledare istället för femledare till handkontrollen och det hade räckt med enpoliga brytare. Missar jag något här?
Jag skulle kopplat såhär, kompletterat med reläer som kan styras från datorn: Du kan välja på att koppla in dina separata ändlägesbrytare direkt i 230V-ledningarna mellan reläerna och motorn, eller att låta de sitta på 12V-sidan eller endast gå in till inportar i datorn.
Om du sätter ändlägesbrytarna på 230V-sidan så kan du känna av om motorn rör sig genom att helt enkelt ha en enkel krets med en optokopplare med lämpliga kringkomponenter för att känna av att det ligger spänning över motorn. Det räcker att mäta mellan "nollan" och en av "faserna" på motorn - när det ligger spänning in på en "fas" på motorn så kommer det ligga hyggligt med spänning även på den andra "fasen".
I princip kan du också ha handkontrollen på 12V-sidan. Då kan du klara dig på enpoliga reläer (åtminstone om du gör 12V-sidan så att båda reläerna inte kan dra samtidigt) och dessutom behöver du inte ha en så stor och klumpig handkontroll utan du kan använda valfria små smidiga knappar om det är bättre för dig.
Men innan du gör något i stil med detta så måste du ta reda på vad det till höger i schemat på handkontrollen är. Om det bara är en kopplingspunkt så är det bara att köra igång enligt min idé. Om det är något annat så måste det funderas lite till.
P.S. i schemat är det samma kondensator men den är flyttad. Om du tänker använda originalhandkontrollern så kan du använda de två "överblivna" ledarna för att ha kvar kondensatorn i handkontrollern, om du inte är sugen på att fysiskt flytta den. Fast om du flyttar den så kan handkontrollern vara löstagbar om du vill kunna packa undan den.
P.S2: Glöm inte att montera någon slags vettigt nödstopp när datorn ska kunna styra.
Det är nog bra att ha både på utsidan och insidan av observatoriet, kanske på minst två motstående utsidor dessutom!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Håller med om att schemat verkar onödigt krångligt, förstod tex inte heller varför bef ändlägesbrytare är 2-poliga men schemat beskriver ju hur winchen är kopplad internt.
Kanske stämmer det inte, säkrast att kolla upp, mäta och istället rita eget därefter.
EDIT: Jag tror inte att grejorna sitter så som de råkar vara ritade i schemat, dvs motorkondingen är nog monterad nära motorn. Den där "kopplingsplinten" bör vara nödstoppen.
Kanske stämmer det inte, säkrast att kolla upp, mäta och istället rita eget därefter.
EDIT: Jag tror inte att grejorna sitter så som de råkar vara ritade i schemat, dvs motorkondingen är nog monterad nära motorn. Den där "kopplingsplinten" bör vara nödstoppen.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Just ja, misstade att det fysiskt är en nödstoppknapp.
Nån har säkert läst en spec som kräver tvåpoliga brytare och bara satt in sådana utan att faktiskt bryta både nolla och fas
Kondingen kan väl mycket väl sitta i handtaget - annars är väl handtagsdelen ("11" på bilden) onödigt stor?
Nån har säkert läst en spec som kräver tvåpoliga brytare och bara satt in sådana utan att faktiskt bryta både nolla och fas

Kondingen kan väl mycket väl sitta i handtaget - annars är väl handtagsdelen ("11" på bilden) onödigt stor?
Re: Koppla ändlägesbrytare
Ja, banne mig, den sitter nog i handtaget - tänkte inte på att den var så stor.MiaM skrev:Kondingen kan väl mycket väl sitta i handtaget - annars är väl handtagsdelen ("11" på bilden) onödigt stor?
Märkligt tilltag att sätta den där, kanske för att spara plats kring motorn - för det kan väl inte vara så att man kommit på i efterhand att en sådan behövs?
Re: Koppla ändlägesbrytare
Tvåpoliga brytare med brytarna PARALLELLT är ju verkligen inte genomtänkt, det ökar ju bara sannolikheten för att den INTE bryter.
Sitter de i serie (vilket de ju gör om de bryter fas och nolla) så ökar ju sannolikheten för att den bryter även om den ena fastnar.
Sitter de i serie (vilket de ju gör om de bryter fas och nolla) så ökar ju sannolikheten för att den bryter även om den ena fastnar.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Japp, i handkontrollen sitter Nödstopp, den fjädrande switchen för UPP/NER samt en stor kondensator.
Med risk för rejäl tankevurpa, ser mitt kopplingsschema ok ut?
N=nolla
F=fas
J=jord
Röd är starkström
Blå är 12v trigger från styrboxen till mina solid-state reläer.
Grön är signal från mina ändlägesbrytare.
Edit, kondensatorn sitter ju på ena sidan om switchen, det borde vara "Upp" isåfall (så man kan köra motorn upp vid strömavbrott, eller tänker jag galet?)
Med risk för rejäl tankevurpa, ser mitt kopplingsschema ok ut?
N=nolla
F=fas
J=jord
Röd är starkström
Blå är 12v trigger från styrboxen till mina solid-state reläer.
Grön är signal från mina ändlägesbrytare.
Edit, kondensatorn sitter ju på ena sidan om switchen, det borde vara "Upp" isåfall (så man kan köra motorn upp vid strömavbrott, eller tänker jag galet?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Kondensatorn behövs för start av motorn och hjälper inte vid strömavbrott.
Re: Koppla ändlägesbrytare
Som du ritat så kommer du bara kunna köra åt ena hållet och dessutom måste båda solid state-reläerna dras samtidigt.
Om du inte ska styra med tvåpoliga reläer så får du bygga om som jag ritat tidigare i tråden.
Om du vill köra solid state som bara är slutande och inte växlande så kan du ansluta dem från fas till varsin sida av kondensatorn direkt. Nackdelen med att göra så är att om motorn redan är startad så kommer den fortsätta gå åt det håll den redan är startad åt även om du drar solid state-reläet för andra riktningen. Du bör då alltså ha en avkänning som märker om manuella brytaren används och i så fall låta bli att dra igång något solid state-relä.
Men obs - när jag ritade schemat så hade jag missat nödstoppknappen. Givetvis ska den även bryta styrningen från reläer.
Om du inte ska styra med tvåpoliga reläer så får du bygga om som jag ritat tidigare i tråden.
Om du vill köra solid state som bara är slutande och inte växlande så kan du ansluta dem från fas till varsin sida av kondensatorn direkt. Nackdelen med att göra så är att om motorn redan är startad så kommer den fortsätta gå åt det håll den redan är startad åt även om du drar solid state-reläet för andra riktningen. Du bör då alltså ha en avkänning som märker om manuella brytaren används och i så fall låta bli att dra igång något solid state-relä.
Men obs - när jag ritade schemat så hade jag missat nödstoppknappen. Givetvis ska den även bryta styrningen från reläer.