Hej
Jag vill köpa en billig CNC fräs som jag kan ha hemma eller i garaget.
Jag har några ritningar och jag vill lära mig att skriva ett program med G-koder så jag kan fräsa ut metalldelarna som finns i ritningarna.
Vissa saker har jag inte ritningar på men jag har prototyper som jag kan mäta.
Jag vill inte lägga ut mer än vad jag behöver och har inget emot begangnat bara maskinen funkar som den ska.
Maskinen måste kunna fräsa i stål och kunna göra bitar som är upp till 20-25cm långa.
Blir det mycket billigare ifall man köper en som bara fräser i trä? Ifall det är exakt samma program osv så kan jag tänka mig att börja med det och sen sälja den maskinen och köpa en för stål när jag lärt mig allt.
Jag har köpt alla läroböcker som komvux använder.
Tacksam för alla tips och råd
Billigaste CNC fräs för att lära sig grunderna?
Re: Billigaste CNC fräs för att lära sig grunderna?
Välkommen till forumet!
Prova att söka här på forumet så ska du se att dina frågor besvarats flera gånger förut. Har du fortfarande problem med att hitta svaren så är det bara att fråga.
Prova att söka här på forumet så ska du se att dina frågor besvarats flera gånger förut. Har du fortfarande problem med att hitta svaren så är det bara att fråga.

- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Välkommen till forumet.
Skilj på saker och ting!
Man startar inte med att fräsa stål i storlekar 250x200mm.
Kapa till lite MDF bitar, slakta några skrivare på stegmotorer.
Fräs i hårdare frigolit så har du allt för din kunskap om program.
Skilj på saker och ting!
Man startar inte med att fräsa stål i storlekar 250x200mm.
Kapa till lite MDF bitar, slakta några skrivare på stegmotorer.
Fräs i hårdare frigolit så har du allt för din kunskap om program.
Nu är jag tyvärr inte insatt så mycket i vad maskiner kostar.
Men tror du skulle kunna köpa en begagnad cnc fräs som klarar stål för mellan 20 000 och 30 000:-.
Men tror du skulle kunna köpa en begagnad cnc fräs som klarar stål för mellan 20 000 och 30 000:-.
En tvåaxlig historia med en fjäderbelastad penna skulle lätt kunna byggas med små medel. En sådan fräs/gravyrmaskin är bra om man vill lära sig grunderna, blir ju ingen Z-axel på den iofs.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det enklaste är ju att köpa ett bra CAD/CAM med bra grafisk simulator om man nu vill lära sig knacka G-kod och se orsak och verkan.
Väl varm i kläderna med hur det går till får man börja baklänges dvs. definiera detaljerat vad det är man vill göra för att se hurudan maskin man behöver för att utföra det man vill ha gjort.
Väl varm i kläderna med hur det går till får man börja baklänges dvs. definiera detaljerat vad det är man vill göra för att se hurudan maskin man behöver för att utföra det man vill ha gjort.