Batteripack med blandade 18650?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Batteripack med blandade 18650?

Inlägg av )ExecutoR( »

Jag har nu samlat på mig ett gäng bättre begagnade 18650-Li-ion batterier från gamla laptopbatteripack. Om det går skulle det vara kul att få till ytterligare ett batteripack till elcykeln, idag har jag ett batteripack på 12S3P och något liknande, eller större, skulle vara kul. Cellerna jag har är av ett gäng olika modeller och märken. Jag är fullt medveten om att detta kommer begränsa batteripacket ganska hårt då ett batteri aldrig är bättre än dess svagaste cell. I det här fallet är cellerna dock gratis, så det är mest på kul och för att öva på själva batteripackbyggandet (kanske blir nya dyra celler i framtiden och då kan det vara bra att ha övat lite på att löda och limma).

Jag låter just nu mina Accucell 6 -laddare ladda upp och sen ur varje cell med 1A (Max urladdningsström laddaren klarar av) för att få ett ungefärligt värde på hur många mAh de redan begagnade cellerna presterar och kunna sortera ut dem sämsta.

Nu till frågan, hur bör jag arrangera de olika modellerna för att minimera problemet med varierande inre resistens i cellerna? Min tanke är att blanda olika modeller Parallellt så alla delar i serien är så lika varandra som möjligt för att slippa att en "cell" i det stora packet tappar spänning snabbare än ett annat. Spänningen inom en Parallell grupp borde ju kunna balanseras ut rätt snabbt?

Tänker jag helt åt helvete fel?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Batteripack med blandade 18650?

Inlägg av grym »

skaffa en laddare som kan mäta kapaciteten på vettigt sätt och sortera och se vad du kan matcha
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Vad menar du med vettigt sätt? Fin graf över urladdningen eller högre urladdningsström?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Du är helt rätt ute, celler (eller packar av parallella celler) ska man försöka få så lika som möjligt om de ska kopplas i serie.
Mät upp dem med din laddare och kör på.
Dock, 12S är ganska mycket att få lika, tänkte du ha en övervakningskrets med i paketet eller satsa på att bara balansera vid laddning?
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Vi får se, jag har 50 celler just nu, första målet är att alla celler ska klara >2000mAh, vi får se hur många som gör det.
Skriv svar