Nu har vi äntligen fått vår Gerber Sabre 404 på plats!

Och även om jag själv är någorlunda nybörjare (kollegan sköter bl.a. lasermaskiner dagligen så han har lite försprång!) så är det riktigt roligt och spännande!
Avlastning av maskinen från lastbilen.. Lite orolig var man!

Och efter mycket trixande med två pall lyftare, och lite våld, så var den på plats!
Och igår var elektrikern på plats och drog fram matningen.
Så idag passade jag på att koppla in maskinen och se den röra sig för första gången!

Har endast testat lite än så länge, men inser på en gång att vi inte har frässtål till att jämna av bordet och fräsa hålen för vakuumbordet.

Hittar inte heller vad det är för spännhylsor till spindeln? Hittade någonstans på nätet att det är "EOC Collets"? Enda betäckningen jag sett tidigare är ER..
Den som sitter i nu passar med dom 6mm frässtål vi fick med maskinen, och i manualen står det bara:
The tool kit contains one .500" (13 mm) collet for use with 1⁄2" shank diameter tools and the pen tool, one .250" (or 6 mm) collet for use with the .250" or 6 mm tools, and one .125" or 3 mm sleeve.
Så vi har då en utav tre möjliga? Då maskinen inte är flång ny så har vi inte alla delar som medföljer i det kittet..
Någon här på forumet som har någon erfarenhet utav denna maskin?
/C