Hej, jag har två st rejäla moduler som fungerar som switchade spänningsomvandlare DC/DC. In ca 350 V , ut ca 2 kV.
Själva switchdelen har jag ritat upp ett schema på, det borde vara en resonant omvandlare men jag förstår inte kondensatorernas C1-C2 funktion?De är ju inte seriekopplade med induktanserna
Utan dessa hade den påminnt om en fasmodulerad fullbrygga.
Notera att det för varje mosfet i schemat är 2 st rejäla mosfettar i parallell, utan source resistanser. De har en utgångskapacitans på ca 1,5 nF drain-soruce tillsammans.
Primärlindningarna är parallellkopplade medans sekundärerna är i serie, så länge de är i samma fas (polaritetsmärkningen) fungerar det ju.
L1 är en separat induktans, detta är EC70 kärnor så hela paketet är som ett A4...
sekundärerna går till en likriktarkrets med brygg/seriekopplade avalancedioder som klarar ca 3 A men det spelar ingen roll för funktionen.
Jag har ingen aning om switchfrekvensen eller styrningen, de delarna fanns inte kvar. Detta har använts i en utrustning för mätning av emissioner.
Konstig DC/DC omvandlare-
-
Konstig DC/DC omvandlare-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Konstig DC/DC omvandlare-
Min tanke är att C1, C2 och L1 bildar en resonanskrets där transistorernas kapacitans ingår.
Förutsätter att L2, L3 har låg läckinduktans. Så L1 får vara en konstgjord läckinduktans.
Växelspänningsmässigt är ju jord och +350V (matningsspänningen) samma sak.
Sen vet vi ingenting som drivningen av transistorerna, de kanske inte körs med "hard switching" utan
någon annan drivning (under kortare tid) så att den hamnar i resonans. (tänk på klass-C förstärkare i radiosändare
)
Bara en idé.
Förutsätter att L2, L3 har låg läckinduktans. Så L1 får vara en konstgjord läckinduktans.
Växelspänningsmässigt är ju jord och +350V (matningsspänningen) samma sak.
Sen vet vi ingenting som drivningen av transistorerna, de kanske inte körs med "hard switching" utan
någon annan drivning (under kortare tid) så att den hamnar i resonans. (tänk på klass-C förstärkare i radiosändare

Bara en idé.
-
Re: Konstig DC/DC omvandlare-
Ja, så kan det vara. Jag skall försöka mäta läckinduktansen, troligen är den i storlek 100 uH eftersom primär/sekundär är lindade koncentriskt och inte omlott (interleaved) av isolationskäl.
Det skulle ge rimligare fördelning av resonansinduktansen och primärinduktansen än vad det visar.
Hur menar du med drivningen? Varje trissa har en egen drivkrets via transformator, och seriemotstånd.
Skulle man driva gaten i en resonanskrets? Vad får man då för fördel, blir det inte lite halvslarvig bottning då?
Får läsa på om class-C...
Det skulle ge rimligare fördelning av resonansinduktansen och primärinduktansen än vad det visar.
Hur menar du med drivningen? Varje trissa har en egen drivkrets via transformator, och seriemotstånd.
Skulle man driva gaten i en resonanskrets? Vad får man då för fördel, blir det inte lite halvslarvig bottning då?
Får läsa på om class-C...