Metalldetektor istället för rörelsedetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
metallDeckare

Metalldetektor istället för rörelsedetektor

Inlägg av metallDeckare »

Jag skulle vilja bygga en anordning som kan detektera bilar (men inte ger "falsklarm" på harar och rådjur) på min infartsväg och t.ex. tända utebelysning och helst ge input till en dator/kamera. Det känns som att en metalldetektor nedgrävd i gruset skulle kunna fixa jobbet. Om jag förstår rätt så är det väl så som trafikljus fungerar.

Är det någon som vet någon lämplig "gör-det-själv-sats/beskrivning" som skulle kunna passa för ändamålet eller om man kan köpa en begagnad induktiv slinga (med styrdon eller vad det nu kan heta) från ett trafikljus?

Tacksam för svar!
daer

Re: Metalldetektor istället för rörelsedetektor

Inlägg av daer »

Kan detta vara något?

http://www.libelium.com/development/was ... cal-guide/

Har inte använt den själv. Kom bara ihåg att jag såg den när jag letade efter något annat.
Den verkar i första hand vara tillför att känna av bilar på parkeringsplatser.
Frågan är hur snabbt det detekterar att det finns en bil. Hinner den om kör snabbt över??
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Jag skulle vilja bygga..
Beror på kunskapsnivån om det har förutsättningen att lyckas.
Vanligaste typen av detektor är en slinga i backen.
En slinga kan göras av några meter nätverkskabel där man löder ihop trådarna till att skapa en spole på några varv. Spolen kopplas till en självoscillerande krets typ 555 och frekvensen kan avläsas som en filtrerad DC-nivå efter en astabil vippa. En dubbel 555:a typ LM556 skulle nog kunna göra hela jobbet.
När bil kommer mot slingan sjunker frekvensen och när den kör därifrån ökar frekvensen. När avvikelsen i frekvens är tillräckligt stor så kan elektroniken t.ex. dra ett relä som indikator på att det är en bil.
Ett problem med slinga i marken är att den påverkas av markfukt vilket får dess frekvens att driva med tiden. Om kabeln inte är avsedd att läggas i mark, måste den skyddas väl genom att t.ex. dra den i en tät slang.
Den kommer ändå att driva i frekvens pga markfukten men man kan i elektroniken välja att bara registrera relativa frekvensändringar under några sekunders tid.
Principen är inte olik enklare metall-detktorer. Det finns en hel del byggbeskrivningar liksom färdigbyggda enklare detektorer att köpa på nätet, och som kan vara grunden i bygget.
Alternativt skulle man kunna bygga kring en MCU, Arduino t.ex. Då knan man enkelt lägga in lite logik för att t.ex. kunna skilja på cykel, bil och bedöma hastighet.

Slingan finns säkert inte att köpa begagnad, det finns inget värde i att ta upp den om den ligger begravd i asfalt.
Elektroniken till proffs-slinga kan finnas att köpa, sök på nätet efter företag som säljer trafikljus mm. Räkna med en bra prislapp.

En byggbeskrivning på en något mer kompetent induktiv avkännare
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag hittade en farbror från Portugal på eBay som tillverkade en induktionsslinga till mig med tillhörande elektronik, det blev inte så farligt dyrt och slingan har varit nedgrävd i ca. 2 år och har funkat bra hittills.

Jag gjorde försök med en magnetometer innan men den gav en del falska detekteringar, och farbrorn i Portugal var inte förvånad över att höra det.. Så induktionsslinga är vägen att gå om man har möjlighet att få ner den i marken.
CosSinSum

Inlägg av CosSinSum »

Såg nån som hade gjort en konstruktion där man hängt upp en liten spegel med ett tunn tråd. På spegeln hade man limmat fast en magnet. Mot spegeln riktades en laser och en fotosensor mätte det reflekterade laserljuset. Vill minnas att det blev ruggigt effektivt och kunde mäta bilar och cyklar på ett ganska bra antal meter! :)
metallDeckare

Inlägg av metallDeckare »

Zkronk skrev:Jag hittade en farbror från Portugal på eBay som tillverkade en induktionsslinga till mig med tillhörande elektronik, det blev inte så farligt dyrt och slingan har varit nedgrävd i ca. 2 år och har funkat bra hittills.
Tack för svaren! Hur mycket fick du ge för portugisens slinga och tillbehör? Har du kontaktuppgifter?

Eftersom jag inte hittar någon enkel byggbeskrivning av något som är anpassat för ändamålet (och mina kunskaper i ämnet är begränsade) får jag nog försöka ta den enklaste vägen fram. Jag hittade en kommersiell lösning som jag skulle kunna komplettera med en egengjord slinga:
http://reglomat.bircher.com/swe/produkt ... proloop-2/
Verkar kosta ca 1500 kr (gissningsvis exklusive moms).
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Här är han på eBay som jag handlade från: http://www.ebay.com/usr/wld-loopdetectors

Jag kommer inte ihåg exakt vad mitt paket hamnade på, men ca 1500:- inkl. frakt för en slinga i rejäl vattentätad skyddsslang och en 230V-modul med två relän i som drar när ett fordon detekteras. Slingans längd anpassade han efter vägens bredd, och anslutningskablarna fick man också välja hur långa de behövde vara osv..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Spånar lite nu; någon enkel oscillator på några kHz eller vad som behövs, enkel strömmätning till denna krets och någon schmitt trigger historia eller dylikt borde vara fixbart för små summor och borde kunna fungera fint för en så stor massa som en bil, dock inget jag testat.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Detaljerad byggbeskrivning finns i tidigare länk på en detektor som förmodligen passat ändamålet bra.
Ingen nämnvärd elektronisk kunskap krävds för att bygga denna då allt redan är beräknat med ritning på kretskort osv.
Här är ett exempel på en något enklare metall-detektor som förutom lite motstånd och kondensatorer endast består av en IC och en transistor:
4011MetalDetector06.gif
Det är spolen märkt L1 á 18 m som blir markslingan.
Längden på spolen är inte särskilt kritiskt, några meter nätverkskabel som man löder ihop till en flervarvig slinga duger bra.
Här indikeras resultatet i en högtalare och kretsens långtidsstabiltet är nog dålig men se det som en grund som är enkel att förbättra och anpassa för egna ändamål.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

hyr in en lapplisa !
Skriv svar