Snusugn ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fritzax

Snusugn ?

Inlägg av Fritzax »

Hej!
Jag har lurkat runt här på forumet en stund nu och har nu mognat tillräkligt mycket för att börja fråga själv :D

Tänkte mest höra om det finns några snusare här som håller på och bakar eget?
Jag har planer på att bygga en egen ugn så man slipper okuppera tantens.
Hon gnäller så på att det luktar i hela huset.

Någon som har något förslag på konstruktioner och delar som kan tänkas behövas ?
Det gör inget om det kostar några kronor bara det blir bra i slutänden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Snusugn ?

Inlägg av Klas-Kenny »

Farsgubben bakar sitt eget snus, har löst det med att placera den gamla spisen ifrån före köksrenovering i garaget.. :)

Men annars är väl det enklaste att bara köpa en billig fristående ugn att ställa på en bänk, enklare (och förmodligen snyggare) kan det ju knappast bli.

Fast du nämner lukt, du kanske menar en egen konstruktion som kan användas i huset utan att lukta?
Typ: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... gn-864002/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, finns ett gäng byggen här sedan förut, bland annat detta.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=Snusugn

(Använder inte snus själv men vet hur man gör det (och hur det luktar... :D En bekant brukar använda svetsutsuget i verkstaden på fullt blås då han också verkar portförbjuden hemma med snustillverkningen... :D )
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag gjorde ett isolerat lock som jag satte fast en lamphållare, dimmer och PC fläkt på. Det locket satte jag på en kylväska av hårdplast.
Det fungerade hur bra som helst när jag höll på med sådant. :mrgreen:
Fritzax

Inlägg av Fritzax »

shit!
Hade glömt att jag gjort denna tråden.

Tack för alla tips men tyvärr går det mesta med gamla ugnar och liknande bort.
Tar helt enkelt för stor plats.

Iden med kylväskan har jag testat en snabbis men jag tyckte inte att det vart nå riktigt bra.

Byggde mig en av frigolitskivor som smältlimmades ihop med ett värmeelement på 100w samt en tempstyrning från kina.

Funkar klockrent och jag har inte testat någon annans hemgjorda som har blivit lika bra som första vändan blev.
Dock luktar det lite fortfarande men inte alls lika mycket som när det stod i vanliga ugnen.

Hade en liten fundering på och bygga någonting som har konstant omrörning i nästa version.
Har gått och burit på ett litet frö i någon vecka nu om att det skulle göra mycket för snuset.
salle

Inlägg av salle »

Konstant omrörare, jag vet inte hur länge man bakar det, men kan en motor, den som snurrar tallriken i en mikrovågsugn och en liknande axel och "visp" som finns i popcornmaskiner vara något som går att använda ?

Tillagt: bör ju inte kosta mycket att testa iaf
Skriv svar