Rejält inslag om tillgång till internet i hela landet i SVT

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
qx5

Rejält inslag om tillgång till internet i hela landet i SVT

Inlägg av qx5 »

Statstelevisionens Rapport 18.00 har ett rejält 6 minuter långt inslag om internetanslutning som första inslag. Framförallt att förbindelserna ute på landet är dåliga. Även på ställen så nära som 120 km från Stockholm, alltså inga värmestugor i fjällen direkt.
Ett liknande inslag körs även i Kulturnyheterna där man 3 minuter in visar ett 4 minuters inslag om internetåtkomst 15 km från Östersund i Österåsen. En högt uppsatt person inom lokaltidningen (ÖP) säger uttryckligen att det är viktigare med internettillgång än presstöd. Den som inte kan leverera nyheterna där läsarna finns är uträknad sägs det också. Det tas även upp på lokalnyheterna som förstainslag.

Dock vart modemljudet som lagts på tillsammans med bild på ett 4G modem smått komiskt. Man skulle ju kunna tro att statstelevisionen hade som uppgift att öka kunskapen :doh: Innovativa metoder som nämndes vart att hissa upp mobiltelefonen i flaggstolpen för att sedan surfa via en plattdator nedanför.

Det var även ett inslag om en person boendes i ett radhusområde i Norrtälje där bolaget som har fibern kräver att tillräckligt många ansluter sig för att få ett pris på cirka 15 000 - 20 000kr. Annars kostar det 70 000 kr de 20 meter som skiljer huset från fibern.

Det påstods även att all form av strömmad video mm bara vara att glömma. Men då får man väl lära sig att ladda ner först och sedan titta? Med omkomprimering och batchjob kommer man långt.

Alltihop känns som en rejäl påtryckning från den tredje statsmakten om att ordna internettillgång i hela landet. Kanske nya statsfinansierade projekt på gång eller krav på innehavare av radiospektrum?
Senast redigerad av qx5 13 april 2015, 19:35:21, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Rejält inslag om tillgång till internet i hela landet i

Inlägg av Klas-Kenny »

Kan ju slänga in en länk också..
http://www.svtplay.se/video/2816769/rap ... start=auto

Börjar vid 45 sekunder.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att nätet är viktigt för alla grupper av människor börjar man förstå.
Fyll gärna i SVT enkäten om hur det står till hos dig.
Jag fick nyss ett meddelande från min leverantör att man vill ta ut 249:- istället för de 189:- jag nu betalar för 100Mb.
OK jag vet att jag har det gott, men vill ha det i fortsättningen också
Har ju Tele2 fiber till huset men det verkar som om det är Bredbandsbolaget som har tagit över det!
bbk_resultat.jpg
Första gången på länge som jag har fått under 100!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, just nu går det långsamt...
Och jag bor definitivt ute i landsbyggden, 5km till Coop nära och en bensinmack. 5 grannar inom en radie på 1km.
MEN
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

qx5 skrev:Men då får man väl lära sig att ladda ner först och sedan titta? Med omkomprimering och batchjob kommer man långt.
De flesta moderna streamingtjänster har ju dock inte så bra stöd (om något alls) för att göra detta.
qx5

Inlägg av qx5 »

Precis, problemet bör åtgärdas där det orsakas.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja helt klart, stäng ner hela Internet så är problemet löst.
Filmer skaffar man ju i den lokala videobutiken och inget annat, förutom bio då. Och allt annat har ju också fungerat finfint i hur många år som helst före Internet, varför ha något annat? :roll:

Var jag vill komma är att den moderna, uppkopplade människan inte vill behöva vänta på sin film, då hjälper det inte om streamingleverantörerna tillåter nerladdning i förväg. Tycka vad man vill om det, men sådan är verkligheten.
qx5

Inlägg av qx5 »

Då får väl den uppkopplade människan flytta till område med likasinnade, bli rikare eller kavla upp och gräva själv. För att fixa strömmande video på landsbygden kräver sin teknik. Att flytta i ett område med ointresserade hushåll utan pengar till investering i fiber som inte heller kan tänka sig skita ner fingrarna. Ger inte många bitar per sekund om man säger så. Bra internet har egentligen aldrig varit enkelt.

Sedan borde 512 kbit/s som nämndes i något inslag räcka till bankärenden iaf. Men om varje sida likt DN.se skall ta 2400 kbit så tar det sina 5 sekunder att ladda. Dags för lite digital bantningskur.

Det enda konkreta som kommit fram är: IT-ministern kaplan vill inte lova något alls utom att det skulle vara klart 2020 (eller så?). Samt att 3,2 miljarder kr i EU medel skall avhjälpa täckningen. Frågan är dock hur dessa skall fördelas och till vad. T.ex mer 3G täckning, DSLAM (DSL) via fiber på landet eller rentav fiber till alla.

Stadsnätsföreningen säger att det skulle kosta 40 miljarder kr att få täckning till alla med fiber.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag har idag exakt em vecka kvar av ADSL-ångest innan de kommer hit och blåser i fibern sista biten in i huset. Det är jag så jävla glad för och betalar med glädje de 19500:- Telia vill ha för besväret. Det har betalat sig på 5 år enbart i kostnad för internet och TV. Med 100 Mbit istället för skakiga 8.
qx5

Inlägg av qx5 »

Du hade ingen möjlighet att gå samman med grannar och få ner priset?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

19500:- låter som ett standardpris för Telia när dom drar sitt "öppen fiber" nät i villaområden och liknande, vi fick betala 16500:- när Telia drog in i höstas och det är i ett rätt tätt radhus/villaområde i på Ekerö strax utanför stockholm.

Det brukar inte finnas något att förhandla om med Telia i den frågan, utan det är så att om inte typ 40% av grannarna skriver på så drar dom inte alls och tar ett annat område (eller så får dom resterande betala 50000+ var för att få in fiber om dom fortfarande vill det).
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är troligtvis efter att grannarna gått samman han får det priset! :| Men jag skulle också ta det direkt om jag ens kunde få erbjudandet... Här är det för få intresserade för att dom ska börja gräva. och då kommer dom ändå snart att börja gräva till en by i närheten :doh:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man ska ta SVT med en stor nypa salt. För försökte dom att följa dom pressetiska reglerna någon gång i veckan men idag är det mest en kommunistisk freak show.

http://www.po.se/regler/pressetiska-regler

Underliggande värderingar i detta inslag är att allt ska vara gratis för alla... så har dom hittat någon kommunist som kan vara "oberoende expert" eller "mannen på gatan" som håller med i resonemanget.

Kommunisten pressenteras alltid med en annan titel för att få mer trovärdighet, tex skriver man inte "ordförande ungvänster" utan istället "musiker" eller "granne".
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vem var det av de som var med i inslaget?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det var vid förra valet då SVT pressenterade "några vanliga ungdomar" som skulle få ställa frågor i en debatt.

Nu senast i veckan så var det en aktiv lobbyist, vänsterpartist och före detta SVT anställd som var "mannen på gatan" ett totalt osakligt faktafritt inslag: https://hexanmexan.wordpress.com/2015/0 ... -apoteken/
Skriv svar