T: Planfräsa mitt hemmagjorda "kyltorn" [LÖST]

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

T: Planfräsa mitt hemmagjorda "kyltorn" [LÖST]

Inlägg av Magnus_K »

Ytterligare en diffus Magnus-söker-tjänst-tråd!

Jag har gjort mig ett litet "torn" där jag avser montera 5 st CREE LED:s samt 2 st TO-220:or på.
Tornet har jag hittills handjagat med fil och skruvdragare hemma i köket men dom plana ytorna blir jag inte nöjd med. Inte tillräckligt bra för att LED:arna och TO-220:orna ska ligga an över hela ytan.

Frågan jag vet att jag kommer få och som jag ställt mig är vilken ytjämnhet det ska vara... Och jaaa, vad vore rimligt för att TO-220:or med lite kylpasta ska få bra värmeledning?

Bildförklaring:
- Stycket är av aluminium
- De röda ytorna är fem av antalet och placerade som en tärning. Vinkeln mellan dessa är inte kritiskt utan bara att dom är "plana"
- De gröna ytorna är två av antalet och sitter 180 grader mot varandra. Här är det ganska viktigt att dom är just 180 grader och parallella
- Botten får gärna vara 90 grader och plan jämfört med centrumaxeln i stycket.

Frågan lyder alltså; kan någon av er plana nedan ytor och kommer det bli en kostsam historia?
DSC_2707.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 26 april 2015, 01:33:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Planfräsa mitt hemmagjorda "kyltorn"

Inlägg av tecno »

Har en känsla av att det blir nog enklare att göra allt från scratch.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det inte är extrema krav på toleranser så hade det där gått att fixa med en vinkelslip där man förstås då använder den platta ej direkt skärande ytan men som ändå slipar. Det går att få till väldigt jämna ytor på det viset och även oväntat blanka om det görs rätt.
KristoferV

Inlägg av KristoferV »

Går ju att få dem tillräckligt plana. Lägg bara sandpapper eller smärgelduk på en plan yta (bänkskiva?) sen slipa ytorna du ska ha plana. Var noga med att inte vicka på delen när du slipar. Kan köra grovt och sen gå över på finpapper. Det sista sköter kylpastan
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

tecno skrev:Har en känsla av att det blir nog enklare att göra allt från scratch.
Risken är att du har rätt. Det jag hade hoppats på är att man kunde spänna upp den och köra manuellt och lite "på känn" eftersom det inte är några toleranser att prata om.

Henry skrev:Om det inte är extrema krav på toleranser så hade det där gått att fixa med en vinkelslip där man förstås då använder den platta ej direkt skärande ytan men som ändå slipar. Det går att få till väldigt jämna ytor på det viset och även oväntat blanka om det görs rätt.
Intressant... Bra idé! Kanske skulle ta med den till jobbet och prova.

KristoferV skrev:Går ju att få dem tillräckligt plana. Lägg bara sandpapper eller smärgelduk på en plan yta (bänkskiva?) sen slipa ytorna du ska ha plana. Var noga med att inte vicka på delen när du slipar. Kan köra grovt och sen gå över på finpapper. Det sista sköter kylpastan
Det är precis så jag gjort hittills men så fruktansvärt svårt att hålla två axlar räta samtidigt som man gör en filande rörelse.
Är rätt säker jag kan få till en godkänd ytjämnhet men att få hela ytan plan var svårare än jag trott. Ska ta med den till jobbet och se om det går bättre!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet här är väl vad man ska spänna i.

Hade jag gjort den från scratch hade jag börjat med att spänna i änden som har de röda ytorna (d.v.s. innan de ytorna är gjorda) i en chuck eller spännhylsa i en delningsapparat och fräst de gröna ytorna.

Sen hade jag vänt på den och spänt i den "gröna" änden (spännhylsa eller passa in en chuck så den inte tar på de gröna ytorna, kanske hade behövts en 4-backars) och gjort de röda ytorna.

Fast då är jag inkörd på gamla manuella maskiner, med moderna NC-maskiner kanske det går att göra enklare.

Hmm, eller så kan man ta ett ämne som är typ dubbelt så långt, fräsa både de gröna och röda ytorna med ämnet faststpänt i en del som är nedanför de gröna. Sen när allt är klart spänner man upp i svarven och sticker av den extra biten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagt, lättare att göra det från början igen

men vill du prova att få plant så ta våtslippapper på en glasskiva, det är riktigt bra för att få¨plant
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har slipat toplock med just vattenslippapper limmade på större glasskivor modell 1.5cm tjocka och fått till resultat som imponerat på motortrimmare som trott jag haft en riktig planfräs :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är inte helt lätt att få till en helt plan yta med slippapper när grundytan man skall börja på är rund om man gör det helt för hand utan hjälpmedel som håller delen i samma position hela tiden. Är ytan däremot plan från början så är det en barnlek och inga problem att få till tex en topplocksyta i det närmaste spegelblank, har själv gjort det en gång i tiden.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Jo efter att gjort grovjobbet med bandslip och fil så gick jag över till fin smärjelduk på en hård yta och började jobba. Problemet var dock att det var svårt att hålla koll på fler vinklar samtidigt.

Det goda i det hela är att jag blivit kontaktad av en EF:are som tagit sig an jobbet till en förmånlig peng. Tror resultatet kommer bli väldigt bra.

Tack för alla goda råd än en gång!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Re: T: Planfräsa mitt hemmagjorda "kyltorn" [LÖST]

Inlägg av Magnus_K »

Japp, fick tillbaka biten på rekordtid och resultatet blev otroligt bra, hälften vore nog :wink:

Tack än en gång för hjälpen DW!

Ps. Ni får ignorera det avbrutna borret på "toppen". Gav mig på att borra 15mm djupt med 1,6mm borr på frihand med sliten skruvdragare. Har nu bokat in tid hos en kollega med pelarborr istället. Ds
DSC_2717.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar