Jag har länge sökt efter små ställdon till respektabla priser! Dock utan framgång. Men nu kom jag på idén att bygga egna mha servon från rc världen. Dessa ställdon jag funderar på att bygga kommer inte behöva klara några stora tyngder (är tänkt att användas i små robotar/rcbilar osv).
Skickar med en ritning jag Paintade ihop, en bild säger me.ja ni vet!
För att göra dessa så måste man ju även modifiera servona för kontinuerlig drift! Självklart.
Bara ett problem. Du får stor axialbelastning på servot om du inte lagrar stången separat och billiga servon tål inte så mycket axiel belastning innan de går sönder. Men om krafterna är små och livslängskraven låga så är idén bra!
om man slänger in ett vanligt kullager på den gängade stången, då borde det väl hålla lite bättre!.. även om det inte är några stora krafter så vill man ju att den ska hålla ett tag!..
Sen vart kan jag hitta små och billiga linjärlager?
Kullager där kommer att göra underverk. Translev i täby har det mesta när det gäller sånna prylar. Har dom inte det du behöver så vet de vem som har det iaf. Var trevlig när du pratar med dem så brukar man kunna få bra hjälp då det är folk som verkligen vet vad de pratar om...
Sånadär ställdon kan man hitta i bl.a. gamla ställbara sängar som man hittar på tippen
Jag har en som klarar 7000N och två som klarar 4000N... De funkar enligt dendär principen med gängad stång i rörmojen. Men de är kanske lite väl stora... Gissar att man inte behöver en som klarar 7000N i en RC-bil Ihopdragna så mycket det går är 7000-varianten ca. en halvmeter lång och 4000-varianten ca. 3dm.
Tillverkade av danska Linak och ser ut ungefär som modell LA28 och LA28 COMPACT på denna sidan: http://www.linak.se/Produkter/?id2=50
Men som sagt, de är nog lite väl stora..
tror det finns långa muttrar på insjöclas, dom skulle nog passa.. glappfritt och exakt, jadu.. eftersom dom ska användas i en rc bil så är väl det inte det viktigaste men.. någorlunda på båda, iaf på glappfritt
på en del ställdon för högre moment så kör dom ju axlen igenom snäckväxlen på motorn och lagra med kullager , det skulle gå att göra ungefär samma sak med servot och två lagom stora kugghjul, då får man ingen kraft på servot