Räcker den?Var kan jag lära mig koda PIC?
Sedan finns det något bra, hälst gratis, program som man kan testa enklare uppkopplingar?
Till en början hade jag bara tänkt att styra på och av. Och varge idividuellt. sedan vet jag inte riktigt hur många, men 10 - 30 st?arvidb skrev:Hur många dioder ska du styra? Ska de styras individuellt (eller vill du kunna tända ett "block" av dioder åt gången)? Är det bara på/av eller behöver du ändra ljusstyrkan steglöst?
Om du inte har någon vana av mikrokontrollers sen tidigare så tycker jag absolut att du ska använda dig av AVR-familjen istället för av PIC:ar. AVR är modernare och något kraftfullare men lika enkla och lika billiga som PIC. Om du vill prata med serieporten ska du välja en kontroller med inbyggd USART (vilket de allra flesta har).
Arvid
Fungerar inte till vadå ??? Och "dom", jag fick intrycket att du bara har köpt *en* !?netrunner skrev:Det finns USB-anslutna paralleportar att köpa. DOM FUNGERAR INTE!!!
En mikrokontroller som funkar till detta är t.ex. ATmega48. Kostar 34:-/st på Elfa inkl moms, har USART och 23 I/O-ben.Kalf skrev:Till en början hade jag bara tänkt att styra på och av. Och varge idividuellt. sedan vet jag inte riktigt hur många, men 10 - 30 st?
Finns det något shema för en multiplex till serieporten som jag kan se, så jag fattar lite mer?arvidb skrev:En mikrokontroller som funkar till detta är t.ex. ATmega48. Kostar 34:-/st på Elfa inkl moms, har USART och 23 I/O-ben.Kalf skrev:Till en början hade jag bara tänkt att styra på och av. Och varge idividuellt. sedan vet jag inte riktigt hur många, men 10 - 30 st?
Om du vill göra det enkelt så kopplar du helt enkelt en diod med seriemotstånd till varje ledigt IO-ben på kretsen (två IO går åt till seriekommunikationen). Enligt databladet kan kretsen sänka ca 9 mA per IO-ben samtidigt (sida 300, note 3), så du får se till att skaffa dioder som lyser bra på den strömmen.
Annars brukar man, när man ska styra många dioder, använda multiplexing, vilket betyder att man tänder några dioder åt gången, snabbt, så att det ser ut som om alla lyser. Då behövs färre IO-ben, men det är trixigare att programmera, och du kanske behöver extra drivsteg mellan IO-ben och dioder.
Arvid