För att styra denna så har jag för enkelhetens skull skaffat en Pro Trinket som baseras på en ATMega328P programmeras med Arduinos system och bootloader.
Adafruit har ett grafikbibliotek med en enkel demo för denna kontroller och jag har skrivit ner den till MCU:n.
Har SDO,SDI,SCK,CS och D/C inkopplad.
MCU:n är matat med 3.3VDC (testa flera olika matningar) och delar nolla med skärmen som är matad från samma källa.
Problemet:
Det går att få bild, MEN bara om jag håller fingrarna på anslutningsplintarna mellan skärmen och MCU:n i vissa lägen!

Släpper jag fingrarna från MCU-sidan så blir bilden "dålig" den missar kommandon när den ritar.
Släpper jag fingrarna från skärmens plintar så tappar den kommunikationen helt. Bilden blir vit.
Det funkar inte alltid, men jag upptäckte detta av en ren slump när jag höll på att bryta ihop.
Har kollat på signalerna; SCK, SDO CS och D/C med oscilloskopet och alla ser ut att ligga på rätt nivåer (~3.3V).
Kan det vara så att man behöver pull-ups/downs på SPI? Har för mig att med SD-kort är det rekomenderat att göra så i vissa fall.
Tips?