Urladdning av switchad trafo
Urladdning av switchad trafo
Jag har serie- och parallellkopplat tolv lysdioder till en LED-transformator (Biltema 44-149).
Allt fungerar bra men när jag bryter nätspänningen så laddas trafon ur och dioderna blinkar till flera gånger innan dom slocknar helt.
Detta är väldigt irriterande och jag undrar hur man ska motverka detta fenomen.
(Ska man parallellkoppla en e-lyt och en resistor i serie över utgången måntro?)
Allt fungerar bra men när jag bryter nätspänningen så laddas trafon ur och dioderna blinkar till flera gånger innan dom slocknar helt.
Detta är väldigt irriterande och jag undrar hur man ska motverka detta fenomen.
(Ska man parallellkoppla en e-lyt och en resistor i serie över utgången måntro?)
Re: Urladdning av switchad trafo
Ingetdera lär nog funka. Att den beter sig som den gör beror på att i en switchad nätdel så sitter det kondensatorer på primärsidan. När du bryter spänningen fortsätter nätdelen att matas av laddningen i de kondensatorerna (eller det är i det här fallet kanske bara en). När spänningen sjunker så börjar nätdelen självsvänga lite (den stänger ner och slår på några gånger) och det är det som ger blinket.
Det snyggaste sättet att lösa det är att se till att sekundärsidan stänger av (men det kräver rätt stor modifiering).
Ett annat sätt kan vara att sätta bleeder-motstånd över primärkondensatorn, men det kan vara svårt att dimensionera (måste dimensioneras för ungefär 350 V och så att strömmen inte gör att det blir för varmt men ändå laddar ur snabbt). Men det är inte säkert det att det tar bort blinket helt, men det kanske gör att det håller på kortare stund.
Det snyggaste sättet att lösa det är att se till att sekundärsidan stänger av (men det kräver rätt stor modifiering).
Ett annat sätt kan vara att sätta bleeder-motstånd över primärkondensatorn, men det kan vara svårt att dimensionera (måste dimensioneras för ungefär 350 V och så att strömmen inte gör att det blir för varmt men ändå laddar ur snabbt). Men det är inte säkert det att det tar bort blinket helt, men det kanske gör att det håller på kortare stund.
Tack för ditt svar!
Det verkar inte vara så lätt som jag trodde och trafon går ju dessutom inte att ta isär för modifiering.
En variant är ju att koppla spolen på ett enpoligt relä parallellt över utgången.
Eller ännu bättre, använda en traditionell trafo och en likriktare...
Det verkar inte vara så lätt som jag trodde och trafon går ju dessutom inte att ta isär för modifiering.
En variant är ju att koppla spolen på ett enpoligt relä parallellt över utgången.
Eller ännu bättre, använda en traditionell trafo och en likriktare...
Relälösningen funkar nog inget bra, för spänningen på utgången sjunker inte direkt när matningen bryts (den fortsätter matas från laddningen i kondingen på primärsidan).
Att det sen blinkar beror antagligen på att den känner av att den inte orkar hålla utspänningen och stänger ner, men eftersom det sitter LED på utgången så slutar de då helt dra ström, då tycker den att den kan slå på igen, men upptäcker att den inte orkar och stänger av igen (och så upprepas det ett par gånger tills kondingen är tom).
Att det sen blinkar beror antagligen på att den känner av att den inte orkar hålla utspänningen och stänger ner, men eftersom det sitter LED på utgången så slutar de då helt dra ström, då tycker den att den kan slå på igen, men upptäcker att den inte orkar och stänger av igen (och så upprepas det ett par gånger tills kondingen är tom).
Det går inte att bryta sekundärsidan eftersom den ska styras från en befintlig starkströmsinstallation.
När det gäller likriktare; duger det att halvvågslikrikta med en enkel diod eller måste man ha en brygga?
Vad händer om man driver en lysdiod med växelspänning istället?
När det gäller likriktare; duger det att halvvågslikrikta med en enkel diod eller måste man ha en brygga?
Vad händer om man driver en lysdiod med växelspänning istället?
Du bör helvågslikrikta och ha glättningskonding (annars kommer det bli stroboskop).
Relä som bryter sekundärsidan, och låta reläets spole matas från primärsidan.
Fast då ska du ha ett relä med 230 V spole då? De är inte så vanliga. Annars behövs det en trafo som matar reläts spole, och då verkar det ju nästan lika bra att köra trafo till rubbet.
Det bästa är väl att hitta en switchad nätdel som stänger ner sekundären direkt (d.v.s. nån form av hysteres på nerstängningen).
Det bästa är väl att hitta en switchad nätdel som stänger ner sekundären direkt (d.v.s. nån form av hysteres på nerstängningen).
Tja, kanske inget du hittar i varje skrotlåda, men absolut inte svåra att få tag på.
T.ex. 37-214-36 på Elfa, med sockel och allt, har dock inte kollat ratingen på kontakterna när det gäller DC.
T.ex. 37-214-36 på Elfa, med sockel och allt, har dock inte kollat ratingen på kontakterna när det gäller DC.
Ja man ska ju inte krångla till saker för mycket. Enkelhet är en dygd!
Det får bli en vanlig trafo med likriktarbrygga.
Fast jag undrar hur det egentligen skulle kunna flimra om man kör på växelspänning, frekvensen är ju ändå 50 Hz.
Det får bli en vanlig trafo med likriktarbrygga.
Fast jag undrar hur det egentligen skulle kunna flimra om man kör på växelspänning, frekvensen är ju ändå 50 Hz.