Söker bänkmultimeter

Användarvisningsbild
slurry

Söker bänkmultimeter

Inlägg av slurry »

Jag är på väg att inhandla en bords-/bänkmultimeter till mitt labb,
jag gör ofta lågohmiga mätningar så 4-wire är ett måste,
jag avskyr långsamt siffertröskande så snabb i uppdateringen vore trevligt.

måsten utöver god noggrannhet:
4W
5 1/2 siffra
dB
True RMS förstås

önskemål:
Dual display
6 1/2 siffra
trend

Alternativen jag hittat är Keylent/Agisight (dessa namnbyten..) U3402A som fyller kraven.
Rigol DM3058E är ju prisvärd...men lite tråkig i displayen.
Keithley 2110?
Peaktech 4075 har ju bara 3W så den faller ju på det..
Fluke kliver ju över prisribban med marginal :(
Axiomet är väl mest bara rebrandade BK precision?
GW Instek har ju GDM-8251A som ligger bra till (5700.- på conrad)
Hameg är plåtiga men ganska OK (HMC8012)

En begagnad Fluke 8845A eller en demo Keysight 34450A hade ju varit en dröm...och förblir väl en dröm :(

Idag har jag en Solartron 7150+ som jag är väldigt nöjd med men jag önskar bara uppgradera mig till något modernare.

Prislapp?
ja, eftersom jag vet att det inte går att kombinera "billigt" med "bra" så sätter jag ett tak på 5-6,5kkr (inkl. moms) för en ny
- jag köper gärna en begagnad i en högre prisklassen i fint skick, så man får lite fler funktioner för pengarna men det är svårt att hitta begagnat som inte är från stenåldern,
så har ni några tips på sidor med beg. mätinstrument kanske? (Blocket, Ebay, Tradera har jag ju koll på redan..)
Senast redigerad av slurry 5 april 2015, 20:25:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Söker bänkmultimeter

Inlägg av TomasL »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=73085
Köpte en Agilent/Keysight 34461A, är mycket nöjd med den.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

TomasL skrev:Köpte en Agilent/Keysight 34461A, är mycket nöjd med den.
Det skulle jag också vara :D
tyvärr är den ink moms lite över min budget, iallafall påde vanliga inköpsställena jag känner till.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Någon som har Rigol och kan ge en tumme upp eller tumme ner?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har en 3068 sedan ~18 månader. Använder den inte så speciellt mycket men den fungerar bra och JAG är nöjd med det köpet (även om det var lite "onödigt" med tanke på hur mycket/lite jag egentligen använder den) men jag kan omöjligt säga om du blir det eller inte. På pappret uppfyller den i alla fall alla dina krav och alla dina önskemål.

Jag vet inte hur det är med Keysight's (eller de andras) multimetrar men jag gissar att LXi/LAN är option, GPIB är option, kanske t.o.m USB? Allt det är standard på Rigol'en så om automation är intressant kan det vara något att ta hänsyn till.

Om du vill att jag testar nått specifikt så gör jag gärna det - under förutsättning att jag har utrustning för det vill säga.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Tack för erbjudandet H.O

Hur tycker du trend funkar om du har provat det på din 3068, segt bling eller bra funktion?
H.O

Inlägg av H.O »

Aldrig använt faktiskt....så jag vill inte göra några uttalanden.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Känns som om du vill byta ned dig från din Solartron 7150+ för att få något modernare/hippare.
Läs NOGGRANT på databladen såsom djävulen läser bibeln så kommer du nog inte byta ned dig, det finns många fällor i databladskrivande, speciellt i ditt prisområde. Långtidsstabilitet, absolutnoggrannhet osv.

Köp istället en snabb simpel handhållen mätare när du bara behöver ett närmevärde och behåll din Solartron 7150+ när du behöver MÄTA.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

limpan4all skrev:Känns som om du vill byta ned dig från din Solartron 7150+ för att få något modernare/hippare.
Läs NOGGRANT på databladen såsom djävulen läser bibeln så kommer du nog inte byta ned dig, det finns många fällor i databladskrivande, speciellt i ditt prisområde. Långtidsstabilitet, absolutnoggrannhet osv.

Köp istället en snabb simpel handhållen mätare när du bara behöver ett närmevärde och behåll din Solartron 7150+ när du behöver MÄTA.
Japp, det kan kännas som ett nedbyte men 7150+ har inte dB vilket jag använder tämligen ofta,
min handhållna Fluke 289 har både dB, trend och TRMS men inte 4W (duh) eller 5 1/2 siffra så det är därför,
annars är jag väldigt nöjd med Solartronen :) (kollade den mot en LT1031C nyss, spot on!)

Jag misstänker att jag skulle bli förbannad på Rigol's användarinterface om jag nu köper en sådan.
H.O

Inlägg av H.O »

Vart bor du?
Du är välkommen att komma och känna på min om du vill.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Jag bor i Göteborg så det blir långt att resa, tack för erbjudandet :)
Skriv svar