IN-1 Nixie klocka [klart 150918]
IN-1 Nixie klocka [klart 150918]
Tänkte att jag skulle dokumentera lite om mitt senaste Nixie klock bygge.
I det här bygget tänkte jag använda mig av en rysk IN-1 Nixie, en Cockcroft-Walton spänningsgenerator, några MPSA42 transistorer och någon gammal PIC16C84 som jag har liggandes. Med en strömförsörjning på 12VAC och en 6 stegs Cockcroft-Walton spänningsgenerator når jag ~200VDC som räcker för att driva Nixien. Tänkte även passa på att använda nätets 50Hz som signal för att driva klockan. Allt ska byggas i friform och jag tänker mig cirklar av koppartråd runt Nixien i mitten.
I det här bygget tänkte jag använda mig av en rysk IN-1 Nixie, en Cockcroft-Walton spänningsgenerator, några MPSA42 transistorer och någon gammal PIC16C84 som jag har liggandes. Med en strömförsörjning på 12VAC och en 6 stegs Cockcroft-Walton spänningsgenerator når jag ~200VDC som räcker för att driva Nixien. Tänkte även passa på att använda nätets 50Hz som signal för att driva klockan. Allt ska byggas i friform och jag tänker mig cirklar av koppartråd runt Nixien i mitten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av N3M0 2 oktober 2015, 11:40:11, redigerad totalt 2 gånger.
- Mizzarrogh
Re: IN-1 Nixie klocka
Skall bli spännande, jag har också skickat efter IN-1 för laborationer.
Enligt marta har de betydligt högre uptime än specarna säger även om det är Hg fria rör tyverr.
Det är ett roligt rör annars tycker jag också, inte så vanligt som andra typer.
Enligt marta har de betydligt högre uptime än specarna säger även om det är Hg fria rör tyverr.
Det är ett roligt rör annars tycker jag också, inte så vanligt som andra typer.
Helt ovetande om det här eller ja nästan. Men kallas alla dessa rör med siffror nixie? Ska försöka få till en bild på ett ställe där likande rör fortfarande är i bruk, tycker dom är riktigt häftiga 

- Mizzarrogh
"NIXIE" var ett brittiskt varunamn, det är egentligen neonurladdningsrör. 
VFD (Vacuum fluorescent display) rör finns också i liknande utförande, de kom litet senare.

VFD (Vacuum fluorescent display) rör finns också i liknande utförande, de kom litet senare.
Designförslag: Vore det inte roligt med analoga visare där timvisaren väljer vilken siffra som ska visas genom kontakt med den omkringliggande urtavlan?
Kul idé! Men det kräver nästan fler rör då någon hittat på att vi ska ha fler än 10 timmar på urtavlan. 
Kanske nästa projekt kan bli något sådant - bara att hitta en lämplig analog klocka att offra och kanske utrusta med 4 st IN-12 rör istället så har man både analog och digital visning av tid i samma ur.

Kanske nästa projekt kan bli något sådant - bara att hitta en lämplig analog klocka att offra och kanske utrusta med 4 st IN-12 rör istället så har man både analog och digital visning av tid i samma ur.
- Mizzarrogh
Jag måste bara fråga, men hur fäste du rören?
Fick du tag på socklar eller löste du det med stift?
Fick du tag på socklar eller löste du det med stift?
Den här gången lödde jag direkt på pinnarna. Har även kretskort med så tight fit att det räcker att trycka dit röret för att få tillräcklig kontakt.
Men visst hade det varit trevligt med riktiga hållare. Går ju att köpa för kretskortmontage från nocrotec.com, men det kostar ju en del. Mill-max tillverkar en som verkar bra https://www.mill-max.com/products/rec/0435 har sett att det går att få tag på kineskopior på alibaba on man beställer lite större kvantiteter.
Har även sett lösningar där man skriver ut en sockel i sin 3D skrivare och använder standard Molex crimp kontakter.
Men visst hade det varit trevligt med riktiga hållare. Går ju att köpa för kretskortmontage från nocrotec.com, men det kostar ju en del. Mill-max tillverkar en som verkar bra https://www.mill-max.com/products/rec/0435 har sett att det går att få tag på kineskopior på alibaba on man beställer lite större kvantiteter.
Har även sett lösningar där man skriver ut en sockel i sin 3D skrivare och använder standard Molex crimp kontakter.
Här kommer en liten uppdatering. Transistorer (MPSA42) monterade på en jordring till alla katoder. Även basmotstånden till transistorerna och anodmotståndet är monterat. Hittills har jag kopplat allt med oisolerad koppartråd. Men det börjar nog bli dags för att använda lite isolerad tråd nu.
Har inte hunnit testköra ordentligt - just nu med alla transistorer flytande så lyser alla siffror samtidigt...

- Mizzarrogh
Intressant, tackar för svar, var litet osäker på om de gick att löda direkt eller om de spricker efter en tid då, men det verkar ju fungera med dessa.
Monterat IC-hållare för MCUn och kopplat in alla transistorer till I/O-portarna. Även monterat en spänningsregulator för att strömförsörja MCUn. Fortsatte koppla med helt oisolerad koppartråd - mest för att det är snyggt. 
Nu återstår att programmera MCUn för att koppla in och testa. Koden är mer eller mindre klar och ser ut att fungera i simulatorn åtminstone.

Nu återstår att programmera MCUn för att koppla in och testa. Koden är mer eller mindre klar och ser ut att fungera i simulatorn åtminstone.
Snyggt även jag inte fattar så mycket...
Varför driver man inte displayerna med 230VAC istället? (Säkert dum fråga)
Varför driver man inte displayerna med 230VAC istället? (Säkert dum fråga)
Rören är gjorda för DC-drift och maxspänning är specad till 200V. Det skulle säkert gå att köra på (kanske halvvågslikriktad) 230VAC men antagligen påverkas drifttiden på röret negativt av det. Dessutom för mitt öppna bygge vill jag inte ha någon nätspänning exponerad. Min spänningsmultiplicerare klarar bara av att leverera några mA DC-spänning - tillräckligt för att det gå att driva röret (och kittla i fingrarna vid beröring), men inte så att det är direkt farligt.
Länge sedan jag kom med någon uppdatering nu. Men det har faktiskt hänt en del.
Första provkörningen (klockan 16:20) såg ut så här:http://youtu.be/PGqAloGoODM
Som man kan se i videon så lyser alla katoder när ingen borde lysa. Trodde först att det var fel i koden, men det visade sig att koden var korrekt och att det var elektroniken som strulade. Testade med att koppla in pulldown motståndet till basen på transistorerna, men lyckades inte få det att fungera korrekt. (Någon som har tips på vad det kan bero på.)
Lösningen blev att bryta spänningen på anodsidan med en MPSA92 istället viket verkar fungera bättre. Resultatet (klockan 15:22) blev detta: http://youtu.be/BBcvmFJaRBM
Har även påbörjat monteringen av klockan i en "Ribba" ram från IKEA, tyvärr råkade jag skicka högspänning in i MCUn vid monteringen vilket givetvis fick den att tvärdö. Efter det tappade jag lite lusten att fortsätta. Men nån gång kanske. Har tyvärr inga bra bilder på hur det blev men jag bjuder på en dålig bild.
Första provkörningen (klockan 16:20) såg ut så här:http://youtu.be/PGqAloGoODM
Som man kan se i videon så lyser alla katoder när ingen borde lysa. Trodde först att det var fel i koden, men det visade sig att koden var korrekt och att det var elektroniken som strulade. Testade med att koppla in pulldown motståndet till basen på transistorerna, men lyckades inte få det att fungera korrekt. (Någon som har tips på vad det kan bero på.)
Lösningen blev att bryta spänningen på anodsidan med en MPSA92 istället viket verkar fungera bättre. Resultatet (klockan 15:22) blev detta: http://youtu.be/BBcvmFJaRBM
Har även påbörjat monteringen av klockan i en "Ribba" ram från IKEA, tyvärr råkade jag skicka högspänning in i MCUn vid monteringen vilket givetvis fick den att tvärdö. Efter det tappade jag lite lusten att fortsätta. Men nån gång kanske. Har tyvärr inga bra bilder på hur det blev men jag bjuder på en dålig bild.